Paris Motor Show 2012Det er bare å glede seg

Allerede på pressedagene er det mye mennesker. Foto: Morten Larsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støvtørkerne er her, damene er her, pr-folket er selvsagt her, og ikke minst kopistene. Og så er det mange fine bilnyheter å glede seg over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

PARIS (ABC Nyheter) Ja - og så er det journalister her, da. Og bransjefolk. Bilustilling kalles forresten "Salon" på fransk. Utstillingens offisielle, franske navn er Mondial de l'Automobile 2012.

Messen består av 96.000 kvadratmeter utstillingslokale fordelt på i alt ni haller. De er spredt utover området at en liten bilflåte kjører de besøkende mellom hallene for at de skal slippe knagsår.

13.000 journalister fra hele 103 land er her på de to pressedagene, og de får mer enn 100 internasjonale lanseringer å rapportere hjem om.

Porsche Panamera Sport Tourismo Consept er en av de større nyhetene på messen. Foto: Morten LarsenPorsche Panamera Sport Tourismo Consept er en av de større nyhetene på messen. Foto: Morten Larsen

ABC Nyheter fikk et lite glimt av Porsches nye Panamera-konsept under VW-konsernets førpremiere, nå på første pressedag fikk vi se nærmere på bilen. Vårt førsteinntrykk er at den faktisk er ganske pen. Ikke alle er like begeistret for dagens utgave av Panamera, men konseptbilen er faktisk ganske velformet. Så spørs det om den har mistet litt av særpreget underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En bil bør nemlig modnes i bevisstheten, for det er ofte slik at et bildesign man liker veldig godt første gang man ser den kan tape seg over tid.

Den norske Porsche-importørens markedssjef Christian Stenbo forteller til ABC Nyheter at alt ser ut til å ligge tilrette for at den går i produksjon om ikke lenge.

- Det som er interessant med denne konseptbilen er den gir klare signaler om hvilken retning Porsches design går, sier han i en kommentar til oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kopister?

For endel år siden ble representanter for østens bilfabrkker observert med målebånd og lommelykt både over og under de nye bilmodellene på bilutstillinger. Dén tiden er tydeligvis ikke over, for vi så en liten hær observatører med notatblokk, digitalkamera og svært så stor interesse for enkelte bilmodeller.

Kopister er de kanskje ikke, men over gjennomsnittet interessert i hvordan Volkswagen har løst teknikken på sin 1,4 blue motion. Foto: Morten LarsenKopister er de kanskje ikke, men over gjennomsnittet interessert i hvordan Volkswagen har løst teknikken på sin 1,4 blue motion. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen fikk mye oppmerksomhet omkring sin nye Golf, den syvende i rekken. Audi S3 Cabriolet sto der hvit og uskyldsren og bød på seg selv. En riktig lekkerbisken er det.

Så har vi alle bilutstillingers støvtørkere. De som alltid flyr i veien for fotografene med hvite hansker, støvkost, pussefille og dusjflaske. De blir glatt akseptert, for ikke et støvkorn skal ødelegge gode bilder, og fingermerker blir det plenty av - fra fete fingre.

Puss og puss, så får du en suss. Foto: Morten LarsenPuss og puss, så får du en suss. Foto: Morten Larsen

Toyota flesket til med en gjennomskåret Auris Hybrid, tatt frem i anledning en svært viktig lansering. Toyota Norge sin pressesjef Espen Olsen påpeker at dette er den virkelig store volummodellen for Toyota i Norge.

- Med den skal vi holde på de kundene vi har i dag, og ta endel kjøpere av VW Golf, sier han med tyngde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En gjennomskåret bil er alltid interessant å se nærmere på. Foto: Morten Larsen.En gjennomskåret bil er alltid interessant å se nærmere på. Foto: Morten Larsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Yaris Hybrid er en fullhybrid som kan kjøres fullelektrisk, og kommer nå i en stasjonsvognutgave som er 28 cm lengre enn kombiversjonen. IQ EV er helelektrisk, men blir ifølge Olsen ikke tatt inn til Norge med det første.

- Det europeiske markedet er ikke klar for denne bilen, den blir derfor et testprogram og vil utvikles videre, sier han. Det samme skjer med Toyota FCV, brenselcellebilen. Den kommer, men etter all sansynlighet ikke før 2015. Infrastrukturen er for dårlig i Norge, med bare 3 - 4 fyllestasjoner.

Sett bort fra dette, er det mange nyheter her på Paris Motor Show. Det er bare å glede seg. Følg med - vi skal holde deg orientert!

Les også: Lidenskap på hjul

Les også: En målrettet erobrer fra Mazda


Les mer om bil

Les flere nyheter