Mercedes CLS Shooting Brake:

Verdens lekreste?

LEKKER: Mercedes CLS Shooting Brake er uten tvil verdens lekreste stasjonsvogn. Her i hvit mattlakk. AMG Edition 1 med 557 hk nærmest. (Foto: Øivind Skar)

Du kommer garantert til å snu deg etter Mercedes CLS Shooting Brake. Men denne vakre doningen blir neppe dagligdags i norsk biltrafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes CLS Shooting Brake:

Pris fra: Kr 785.900

L/B/H: 4,96/1,88/1,42 m

Bagasjerom (VDA): 590 – 1550 l

Motor: 204 – 557 hk

Forbruk (EU): fra 0,53 liter

CO2-utslipp (EU): fra 139 g/km

4x4: Noen varianter

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Shooting Brake?

Vi går hundre år bakover i tid i overklasse-Europa. Dyret er felt, det er tid for jaktpause, samtidig som byttet fraktes ut med hest og vogn. Jaktlaget fraktes videre i en rommelig vogn til mennesker og utstyr – en shooting-brake.

Hva moderne biler har med overklassens jakt å gjøre er ikke godt å vite, men Mercedes har altså valgt å hente en jaktbetegnelse til deres lekreste bil så langt.

For nordmenn kunne bilmesse i Paris knapt startet bedre enn med prøvekjøring av Mercedes siste påfunn.

Urtrauste Mercedes er i endring. Da CLS dukket opp som diger, firedørs kupe i første halvdel av forrige tiår, representerte den noe helt nytt rent designmessig. Så lekker var bilen at VW kopierte formen nærmest ned til minste detalj i Passat CC.

Nå tar Mercedes neste steg med Shooting Brake. En stasjonsvognlignende bil basert på CLS, så lekker at den burde henvises til førstesiden i motemagasiner. Og så upraktisk og dyr at det skal mot til for å kjøpe den.

Shooting Brake handler ikke et sekund om fornuft, bare følelser. Som å gå på byen med drømmedama.

Les også: Superkomfortabel luksus-SUV

Hva snakker vi om?

En stasjonsvogn som ikke ser slik ut. Som har kupeens rammeløse vinduer, men langt større bagasjerom en du først tror. Som bare mangler fem centimeter på å være fem meter lang, og som krever et trent øye i tett bytrafikk der bilen nesten opptar ti kvadratmeter areal.

Hvordan er den å kjøre?

Du setter deg ned i Shooting Brake og det preger utsikten. Å lukeparkere denne bilen uten ryggekamera burde høre med blant premierte øvelser, du ser nemlig ikke noe på skrå bakover.

Generelt er det ikke noe i veien med bilens kjøreytelser og egenskaper, men uansett hvor mye motorkraft som puttes under panseret, så forblir CLS Shooting Brake en cruiser. En bil du blir snill bak rattet i.

Hva er under panseret?

Om vi ser bort fra en firesylindret dieselmotor på 204 hk, som slett ikke kler en slik staselig doning (men som egentlig har mer enn nok krefter), handler dette i Norge om CLS 350 diesel med seks sylindere, firehjulsdrift, 265 hk og 650 Nm i dragkraft. Holder ikke dette har Mercedes et omfattende tilbud av motorvarianter med åtte sylindere. Effekten på disse motorene er nesten like avskrekkende som prisen.

Hva gjør den spesiell?

Utseendet, og ikke noe annet. Her gjelder form framfor funksjon. Men det holder i massevis.

Les også: Tøff offroader fra Fiat

Hva er bilens svakheter?

Prisen. Shooting Brake burde vært avgiftsfri og på blå resept. Man blir sykt lykkelig av å kjøre den. Forresten: Skjermen for navigasjon burde vært mye større.

Hvem passer den for?

Shooting Brake-eiere eier ikke Rolex. De bærer IWC på armen, samme urmerke som sitter i midtkonsollen på toppmodellen. Dette er bilen for alle som er opptatt av eleganse og ikke har noe mer å bevise.

Hva koster den?

Shooting Brake prises 30.000 til 50.000 kroner over vanlig CLS. Pris fra 785.900 kroner (204 hk). CLS 350 med 265 hk dieselmotor og 4x4 koster hundrelappen under millionen. Legg på en million til og du blir eier av den rimeligste AMG-varianten (525 hk), selvfølgelig før du går i godtebutikken og krysser av for ekstrautstyr.

Konkurrenter?

Vi kommer ikke på noen.

Når i Norge?

Den er bare noen dager unna.

Les også:

Volvo utfordrer eliten

Bilenes Jekyll og Hyde

En undervurdert familiebil

Følg ABC Nyheter Motor på Facebook

Les mer om bil og motor

Personvernpolicy