Volvo med Cross Country av V40

Foto: Produsent

Individualistene kan nå få sin versjon av nye V40, ifølge en pressemelding fra Volvo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Den nye V40 Cross Country bygger på arven fra V70 Cross Country fra 1997. Den er designet for de som ønsker å oppleve eventyret i hverdagen – sier Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management i Volvo Car Corporation.

Nyheten fra Volvo blir nok godt tatt imot av de som ønsker en versjon av V40 som tåler litt røffere vei frem til hytta. Vi får oppgitt at passasjerene sitter 12 millimeter høyere enn i vanlig V40, hvilket må bety at bakkeklaringer er tilsvarende øket.

Men den skiller seg ut også på andre områder. Hjulene er av samme størrelse som på V70, inkludert mulighet for opp til 19-tommers felger. Støtfanger i sort utførelse, bikubemønstret grill, vertikale kjørelys og integrert skliplate med støtfanger bak er noe som skiller denne fra vanlig V40.

Les også: Her er bilnyhetene fra Genéve

Bilen retter seg klart mot en spesiell type bilkjøpere: - Våre kunder er individualister, derfor ønsker vi å tilby mange muligheter. Alle interiøralternativene har det samme sterke følelsesmessige uttrykket som bilens ytre – sier Maria Uggla, Colour & Material Design Manager for V40 Cross Country.

En smart detalj for vinterentusiasten er en spesiallaget oppbevaringsplass med drenering for isskrape – i begge frontdørene.

Bagasjerom

Volvo har tydeligvis lagt stor vekt på å gjøre bagasjerommet mest mulig praktisk for å få med seg ting på en trygg måte. Bagasjerommet kan utstyres med et opphengbart lastenett. Et mykt sikkerhetsnett er tilleggsutstyr, og man kan også kjøpe en versjon i stål. Bilen kan utstyres med et «ekstra»-gulv i bagasjerommet, noe som åpner for en rekke praktiske muligheter: Når det felles opp får man dessuten en holder til handleposer.

Av tilleggsutstyr finnes en lasteinndelingsmatte som sikrer små gjenstander og holder orden, samt en lasteordner som inkluderer en bagasjeromsdeler, et lastebelte og to gulvskinner.

Interiørbelysningen er utformet for å gi deg «teaterlysfølelsen». LED-lamper brukes til å lyse opp viktige områder. Føreren kan nyte en rød-til-blå-innstilling som tilpasser lyset til temperaturen inne – eller velge mellom sju andre alternativer. Leselysene foran og bak kan dimmes.

Les også: Bilen har gått en halv million mil

Motorer

V40 Cross Country har firehjulsdrift tilgjengelig for versjonen T5 turbobensin. Den femsylindrede 2,5-liters T5 motoren har effekt på 254 hk og 400 Nm dreiemoment, inkludert 40 Nm overboost under akselerasjon. Den kommer med automatgir og akselererer fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder. Drivstofforbruket er 0,78 l/mil på blandet kjøring.

T4-motoren er en 1,6-liters GTDi-motor med 180 hk og maks. dreiemoment på 270 Nm, inkludert 30 Nm overboost. Drivstofforbruket er 0,55 l/mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 129 g/km.

I tillegg til T5-versjonen med mulighet for firehjulsdrift, og utenom T3-versjonen, leveres de øvrige V40 Cross Country-versjonene med forhjulsdrift og bensin- eller dieselmotorer – lik motorutvalget til standardversjonene av V40 i Norge.

Den femsylindrede 2,0-liters D4 turbodieselmotoren leverer 177 hk og har et dreiemoment på 400 Nm. Akselerasjon fra 0-100 km/t tar 8,3 sekunder med automatgirkassen (8,6 sek. med manuelt gir). Drivstofforbruk er 0,44 l/mil og CO2 -utslipp 117 g/km med manuelt gir og 0,52 l/mil (137 g/km CO2) med automatgirkassen ved blandet kjøring. I tillegg finnes 2,0-liters D3 som produserer 150 hk og 350 Nm dreiemoment. Begge turbodieselmotorene er tilgjengelig med en sekstrinns automatgirkasse eller sekstrinns manuell girkasse.

D2-versjonen av Volvo V40 Cross Country kommer med CO2-utslipp på 99 g/km - og med tilsvarende drivstofforbruk på 0,38 l/mil. 1,6-liters dieselmotor har 115 hk og 270 Nm dreiemoment, inkludert 15 Nm overboost. Volvo opplyser intet om NOx-utslippsnivåene. D2-motoren er kombinert med en sekstrinns manuell girkasse og Start/Stop-funksjon, som forøvrig leveres på alle motorene.

De første bilene kommer til Norge i begynnelsen av 2013, og Volvo Norge regner med å selge 800 biler i året av den nye modellen.

Les også: Langtfra akterutseilt

Les også: Blir dette urbanistenes favoritt?

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden