Mazda MX-5 Sport Edition

Lidenskap på hjul

Mazda MX-5 skulle vært skrevet ut på blå resept for god mentalhygiene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du tenkt gjennom 10 ting du skal gjøre før du dør? Du har sikkert hørt om det – sykle Birken, krysse et hav i en seilbåt, lære å hekle, bade naken, dra på biltur uten planlegging osv.

Sett én ting til på listen over ting du bør gjøre før du dør: Eie en åpen toseter og nyte den. Da kan en Mazda MX-5 anbefales. I over 20 år har denne bilen vært en storselger og er utrolig populær verden over.

Vi har fått låne siste modell, tredje generasjon MX-5. Dette er en av ganske få biler som først og fremst gir deg én ting: Kjøreglede.

Karosseridesign

Mazda MX-5 er en pen og ryddig bil, som appellerer like mye til menn som til kvinner. Her er få flashy designelementer som antyder image i noen spesiell retning – hvis man ser bort fra det faktum at en ren toseter skaper et image i seg selv.

Kraftig markerte hjulbuer er vel det eneste designelementet som forteller at dette er en potent kjøremaskin, ellers er bilen bare pen, representativ og blir likt av alle. Nå har det kommet signaler om at bilen som 2013-modell kommer med noen små endringer i fronten, i form av reviderte sidelys og en større og mer agressiv grill. Interiøret vil også bli oppgradert.

Ståltaket forsvinner elegant. Foto: Morten LarsenStåltaket forsvinner elegant. Foto: Morten Larsen

Bilen som er på markedet nå leveres i to versjoner; med kalesje eller med ståltak som foldes pent ned bak setene. Å folde kalesjen ned er ingen kunst, enda enklere er det å slå ned taket: Man løsner et solid feste av taket til frontruten, så er det bare å trykke på en knapp på dashbordet og dermed åpnes en luke og taket tar en luftetur og havner pent og elegant ned med luken som til slutt gjemmer hele saken vekk.

Lignende tak har en rekke åpne biler fått etter hvert, men så vidt vi vet er dette den minste bilen som har denne imponerende finessen.

Interiør

Når man setter seg inn bak rattet tenker man først at 'dette var sannelig trangt'. Men etter hvert forstår man at det slett ikke er nødvendig med mer plass. Faktisk synes denne testsjåfør på noe over 1,80 at det gir en egen intim følelse; man blir liksom i ett med bilen, og det er plass nok til å gjøre det man skal og vel så det.

Rommet mellom setene er låsbart, og inneholder også tanklokkåpner. Foto: Morten LarsenRommet mellom setene er låsbart, og inneholder også tanklokkåpner. Foto: Morten Larsen

Følelsen man får av å sitte i Mazda MX-5 er litt den samme som man får i gamle Lotus Elan fra 60-tallet, og kanskje er mye inspirasjon hentet der. Onde tunger har faktisk antydet at Mazda MX-5 er mer britisk i sin personlighet enn britiske sportsvogner i sin tid var.

Plass

Noen harselerer over tosetere og sier man bare får med seg kredittkortet og en tannbørste. Vel – veldig god plass er det ikke i MX-5, men bagasjerommet kan skilte med 150 liter. Ikke dårlig i en bil av denne størrelsen. I tillegg er det et låsbart rom mellom seteryggene som selvsagt ikke tar allverden, men etpar liter er vel volumet på.

Koppholderne i midtkonsollen ligger under et lokk som skyves tilside. Foto: Morten LarsenKoppholderne i midtkonsollen ligger under et lokk som skyves tilside. Foto: Morten Larsen

Midtkonsollen har et skyvelokk som avdekker to koppholdere. Kanskje ikke verdens gunstigste plassering fordi man tross alt er nødt for å ha et sted å gjøre av albuen når man girer, men kjekk å ha når man tar en pause for en kopp kaffe og noe å bite i.

Sikkerhet

Mazda kaller sitt elektroniske stabilitetsystem for DSC, som står for Dynamic Stability Control. TCS står for Traction Control System, og begge deler er standard i MX5 på det norske markedet.

EuroNCAP testet forrige generasjon MX-5, som fikk fire stjerner.

Komfort

Til denne typen bil å være opplevde vi ikke bilen som spesielt stiv. Det er klart man kjenner humper og dumper, men bilen tar større ujevnheter uten at man får kompresjonsskader i ryggsøylen som andre sportslige bilen kan gi.

Vi synes de har klart å få til et perfekt kompromiss mellom et fast understell – som er nødvendig for å få til gode kjøreegenskaper, og nødvendig komfortfjæring for at ikke passasjerene skal oppleve bilen som slitsom når den kjøres til hverdags.

Den er relativt godt støydempet, setene er gode med fin sidestøtte. Både ratt og girspak er trukket i skinn, og rattet er velsignet fri for gripekuler.

Motor

Vår testbil hadde 1,8-literen på 126 hester, som ga bilen muskler nok til raske manøvrer ute i trafikken. Er ikke dette nok, kan bilen leveres med en 2-liter på 160 hester og et dreiemoment på 188.

Med bensindrift og null turbo starter dreiemomentet ved 5.000. Dét krever litt krativ giring for å hente ut akseleresjonsegenskapene, men slik skal det være i en sportslig toseter.

Girkasse

Det ryktes at denne girkassen kommer fra Toyota. Spiller liten rolle, det. Den fungerte fint, med tette, fine girskift. Bilen kan dessuten leveres med en 6-trinns automatkasse. Men som vi har sagt tidligere; er man genuint ute etter kjøreglede, er automatkasse i en slik bil littegrann helligbrøde.

Kjøreegenskaper

Gokartfølelse. Hørt det uttrykket før? I Mazda MX-5 har du følelsen så det rekker. Du holder i rattet, og sammen med pedaler og andre kontroller har du kommandoen. Et lite kniks med rattet og du er rundt svingen.

Styringen gir god veifølelse og er utrolig nøyaktig og følsom.

Denne bilen skulle det vært interessant å prøve på en bane, for kjøring mellom plastkjegler blir liksom ikke utfordringer nok, og den gjør det selvsagt med glans. Den store opplevelsen er når man utfordrer balansen i bilen, og det vi opplevde på landeveien ga bud om at bilen kan være svært fin på bane.

Forbruk og miljø

Som en liten og lett bil er ikke dette blant de største miljøsynderne. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,7 liter på mila er vel akseptabelt for en slik bil. Dette gir et CO2-utslipp på 167 gram for denne motoren.

Utstyr

Vår testbil var såkal Sport Edition, og var utstyrt med automatisk klimaanlegg, navigasjon og skinninteriør for å nevne noen av godsakene denne modellen hadde. Dessuten hadde den 17" felger og metallic lakk.

Det var kun metallic lakk som medførte et tillegg i prisen, ellers var alt standard.

Konklusjon

Alle bør unne seg en slik bil hvis de har mulighet for det. Friheten man føler, gleden ved å kjøre bil og kjenne at den lyster dine kommandoer er en god følelse.

Mazda MX-5 er driftsikker og solid som banken og vil høyst sansynlig gi minimalt med verkstedbesøk og problemer. Har du lest så langt ned i artikkelen er du over gjennomsnittet interessert i bil. Har du en stresset hverdag er det god mentalhygiene å sette seg inn i en slik bil, trykke på knappen som får taket til å folde seg ned bak setene, sette bilen i gir og la luften rufse til håret.

God tur!

Les også: Jaguar F-type lanseres i Paris

Les også: Kjøregleden er tilbake

Les også: Nå er det tid for åpen bil

Tekniske data

Mazda MX-5 Sport Edition Roadster

1.8 MZR 5MT

2.0 MZR 6MT

Pris, kr

304.200

424.500

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.798

1.998

Motoreffekt, hk/kW

126/93

160/118

Dreiemoment, Nm v/turtall

167/4.500

188/5.000

Co2-utslipp (g/km)

167

181

Nox-utslipp (mg/km)

13

11

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,7

0,76

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

9,9

7,6

Toppfart, km/t

198

218

Svingdiameter, meter

10

10

Lengde (mm)

4.020

4.134

Bredde (mm, inkl speil)

1.720

1.817

Høyde (mm)

1.255 (1.245)

1.255 (1.245)

Bagasjerom min/maks liter

150/150

150/150

Drivstofftank (liter)

50

50

Akselavstand (mm)

2.330

2.330

Sporvidde for/bak

1.490/1.495

1.490/1.495

Bakkeklaring, cm

13,6

13,6

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

Vekt (kg)

1.155

1.173

Nyttelast

220

202

Drivstoff

Bensin

Bensin

Drivhjul

Bak

Bak

Girkasse

5 trinns man

6-trinns man

Personvernpolicy