Større og lettere Golf:

En vinner kjører opp nye spor

NY SUKSESS: Produktsjef Jan Tore Kopperud tror det skal være mulig å selge 5500 Golf i 2013. Det vil i så fall gjøre Golf til en ny bestselger. (Alle foto: Øivind Skar / NTB Tema)

Syvende generasjon VW Golf er her. Splitter ny, men like gjenkjennelig som før. Billigere blir den også.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VW Golf, den moderne folkevogna, blir litt større utvendig og litt rommeligere innvendig. Den får et litt mer skarpskåret i design, er sikrere, lettere og mer drivstoffgjerrig.

Men du er aldri i tvil om at dette er en Golf.

29 millioner

Golf er solgt i totalt 29 millioner eksemplarer siden introduksjonen i 1974. 193.567 av dem har så langt funnet veien til Norge, og Golf har for lengst kjørt forbi Bobla som folkebil. Selv nå når dagens Golf er på hell, er den en bestselger.

Derfor var det ikke ventet dramatiske endringer, da VW-konsernets toppsjef Martin Winterkorn tirsdag kveld kjørte sjuende generasjon Golf inn på podiet.

Derfor var det ikke ventet dramatiske endringer da VW-konsernets toppsjef, Martin Winterkorn, tirsdag kveld kjørte sjuende generasjon av konsernets aller viktigste bil inn på podiet.

Bilens posisjon som det sosialt trygge kjøpet, plasserer naturlig nok Golf helt på topp som årets viktigste bilnyhet i Europa.

Sannsynligvis skjelver konkurrentene. Ikke på grunn av bilens utseende og innhold, men på grunn av VWs konkurransekraft.

Les også: - Volvo trikser med salgstallene

Blir rimeligere

Sett i forhold til utstyr blir bilen rimeligere enn forgjengeren, bekrefter Jan Tore Kopperud, produktsjef for Golf i Norge hos importøren.

Golf er første nye fra VW som bygges etter et modulkonsept som VW selv mener vil gi betydelig lavere produksjonskostnader og vesentlig kortere produksjonstid.

Besparelsen bruker naturligvis VW i kampen mot konkurrentene, en kamp som aldri har andre vinnere enn forbrukerne. VW har ikke andre planer med Golf enn å holde den som Europas mest kjøpte bilmodell, i et race hvor VW-konsernets mål er å akselerere fra dagens plass som tredje største bilprodusent til å bli den største innen 2018.

Les også: Toyotas pose og sekk-løsning

Litt større

Litt mer om selve bilen: 4,25 meter lang (+ 5,5 cm). 380 liter bagasjerom (+ 30 l). Motorprogrammet omfatter fire bensinmotorer (85/105/122/140 hk) og to dieselmotorer (105/150 hk). Kun dieselvariantene tilbys med firehjulsdrift. Derfor tror Kopperud 105 hk diesel med største utstyrspakke (highline) blir bestselger akkurat som den er det i dag.

Klimaanlegg hører med i standardpakken i Norge sammen med tretthetsvarsling av føreren, DAB+ radio, blåtann mobiltelefonoppkobling og lås som hindrer feiltanking av bilen, lik systemet Ford har.

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Mange pakker

I de ulike pakkene som kan kjøpes ekstra, ligger blant annet skiltgjenkjenning, radarstyrt konstantfartsholder som følger trafikken (fra 0 km/t i kombinasjon med DSG automatgir), city nødbrems (radarstyrt) og endelig varmetråder i frontruta. Prisen på navigasjon går kraftig ned og bilen kan leveres med en lekker mulitmediapakke med åtte tommer stor skjerm. Digert til bil å være.

Golf vil kun bli tatt til Norge med fem dører, bekrefter informasjonssjef Jan Erik Haugen. Utpå våren neste år kommer Golf som GTI/GTD, litt senere er stasjonsvognen klar. I 2014 dukker Golf opp som MPV til erstatning for dagens Plus-modell sammen med el-Golf og ladbar hybrid. Cabriolet som akkurat er lansert, beholdes uforandret. 290 hk Golf R plasseres på toppen av programmet i 2013.

– Målet er å selge 5500 Golf neste år, sier Haugen. Da har Haugen kalkulert inn både skjerpet konkurranse og en liten nedgang i bilsalget.

Så sent som i 2010 solgte importør Harald A. Møller 8229 Golf etterfulgt av 7370 i fjor. Årsrekorden med 8671 biler ligger så langt tilbake som i 1985.

Les også: Parkerer luksusbilen i stua

Les mer motorstoff i ABC Nyheter

Les flere nyheter

Personvernpolicy