Familievenn ser dagens lys
Corolla speilet det beste hos Toyota, var familiens gode venn og en bestselger for Toyota – ikke bare i Norge, men i store deler av verden. Til nå er den solgt i over 30 millioner eksemplarer.
Men Toyota erkjente at Corolla led under pensjonistbilsyndromet. Noe måtte gjøres for å løfte imaget i Europa.
Overambisiøst
Løsningen ble ikke bare modellskifte, men også bytte av navn til Auris. Auris henledet på gull. Den nye gullbilen skulle i tillegg fylles med hybrid teknologi. Auris var ikke bare ment å endre folks oppfatning av Toyota som seniorenes førstevalg, men av hele kompaktbilkonseptet. Før visning og lansering skrudde Toyota forventningene opp i skyene.
Hva skjedde? Så mye sto på spill at Toyota ikke våget følge opp suksessen fra Yaris og RAV4. Et overambisiøst Auris-prosjekt endte opp som et langt gjesp. Enda kjedeligere enn Corolla. Salget sank som en stein.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMens Corolla knivet jevnt med VW Golf om å være bestselger i Norge, havnet Auris fullstendig i skyggen. 2010-tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW solgte 8229 Golf i Norge, Toyota måtte nøye seg med 2877 Auris. Også i 2011 solgte Golf mer enn det dobbelte av Auris.
Nytt forsøk
Med Auris inn i 2013 gjør Toyota et helhjertet forsøk på å rette opp fadesen. Om det nye designet ikke akkurat skriver seg inn i bilhistorien som banebrytende, viser Toyota vilje til å gå tilbake til røttene. Ny Auris er akkurat så mainstream at den sannsynligvis lar seg selge i de 6000 eksemplarene Toyota håper på om markedet holder seg på dagens nivå.
Da vil Toyotas kompaktbil igjen trolig bli en slagferdig konkurrent til splitter ny VW Golf.
Å ta tilbake Corolla-navnet skal ha vært vurdert, men forkastet. I Europa forblir navnet Auris.
Artikkelen fortsetter under annonsenNy Auris, litt større enn forgjengeren, kommer naturligvis både med bensinmotor (1,33 l og 1,6 l), dieselmotor (1,4 l og 2,0 l) og som hybrid (1,8 l). Bilen lanseres på høstens messe i Paris. Der står både femdørs kombi og stasjonsvogna.
Varianten med fem dører dukker opp i Norge ved juletider, men stasjonsvogna ventes ikke å være klar før i juli.