Familievenn ser dagens lys

HELT NY: Toyota erkjenner at dagens Auris ikke ble noen suksess, og pakker derfor bilen helt om. Ny Auris er klar mot slutten av året. (FOTO: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota erkjenner fiaskoen med Auris, og har tegnet bilen helt om. Men den beholder navnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Corolla speilet det beste hos Toyota, var familiens gode venn og en bestselger for Toyota – ikke bare i Norge, men i store deler av verden. Til nå er den solgt i over 30 millioner eksemplarer.

Men Toyota erkjente at Corolla led under pensjonistbilsyndromet. Noe måtte gjøres for å løfte imaget i Europa.

Overambisiøst

Løsningen ble ikke bare modellskifte, men også bytte av navn til Auris. Auris henledet på gull. Den nye gullbilen skulle i tillegg fylles med hybrid teknologi. Auris var ikke bare ment å endre folks oppfatning av Toyota som seniorenes førstevalg, men av hele kompaktbilkonseptet. Før visning og lansering skrudde Toyota forventningene opp i skyene.

Hva skjedde? Så mye sto på spill at Toyota ikke våget følge opp suksessen fra Yaris og RAV4. Et overambisiøst Auris-prosjekt endte opp som et langt gjesp. Enda kjedeligere enn Corolla. Salget sank som en stein.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens Corolla knivet jevnt med VW Golf om å være bestselger i Norge, havnet Auris fullstendig i skyggen. 2010-tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW solgte 8229 Golf i Norge, Toyota måtte nøye seg med 2877 Auris. Også i 2011 solgte Golf mer enn det dobbelte av Auris.

Nytt forsøk

Med Auris inn i 2013 gjør Toyota et helhjertet forsøk på å rette opp fadesen. Om det nye designet ikke akkurat skriver seg inn i bilhistorien som banebrytende, viser Toyota vilje til å gå tilbake til røttene. Ny Auris er akkurat så mainstream at den sannsynligvis lar seg selge i de 6000 eksemplarene Toyota håper på om markedet holder seg på dagens nivå.

Da vil Toyotas kompaktbil igjen trolig bli en slagferdig konkurrent til splitter ny VW Golf.

Å ta tilbake Corolla-navnet skal ha vært vurdert, men forkastet. I Europa forblir navnet Auris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny Auris, litt større enn forgjengeren, kommer naturligvis både med bensinmotor (1,33 l og 1,6 l), dieselmotor (1,4 l og 2,0 l) og som hybrid (1,8 l). Bilen lanseres på høstens messe i Paris. Der står både femdørs kombi og stasjonsvogna.

Varianten med fem dører dukker opp i Norge ved juletider, men stasjonsvogna ventes ikke å være klar før i juli.