Meny

Toyota GT86:

Kjøregleden er tilbake

Bilen er fin å kontrollere i skrens. Foto: Morten Larsen
Bilen er fin å kontrollere i skrens. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Toyota GT86 er bilen som har funnet tilbake til røttene, og er som skapt for drifting

Lanseringen av denne bilen er bare begynnelsen, lover Toyota oss. – En bil skal appelere til hjertet, sier Akio Toyoda. Han er selskapets president, og en slik innstilling til produktene høres riktig ut. Hittil har Toyota laget svært så fornuftige biler, men det som appellerer til entusiastene mangler da lett.

Mange var skeptisk til lederevnene til Hr Toyoda, som er sønnesønnen til grunnleggeren av Toyota. Så har det vist seg at Toyota under hans ledelse har kommet seg glimrende gjennom både en ødeleggende tsunami, global finanskrise og en forsmedelig  tilbakekalling av enkelte bilmodeller.

Det helt unike med Akio Toyoda er at han er en sann bilentusiast. Han er også sertifisert testsjåfør og har såvidt vi har kunnet bringe på det rene vært med på å teste ut GT86 som er utviklet i et samarbeid med Subaru. Nylig var han på besøk i Tyskland og hadde samtaler med BMW.

Akio Toyoda har vist seg som en dyktig leder. Foto: ProdusentAkio Toyoda har vist seg som en dyktig leder. Foto: Produsent

– Når jeg kjører på Nürburgring er det alltid ett bilmerke som kjører forbi meg, og det er en BMW, sa Toyoda åpenhjertig.

Han la til at Toyota nå skulle samarbeide med BMW om bygging av biler med gode kjøreegenskaper, og testingen på "Ringen" skulle han selv være med på. Dermed har han slått fast at Toyota ikke er gift med Subaru.

Kjøreglede

At toppsjefen er opptatt av kjøreglede høres bra ut, for kjøreglede er et sentralt tema for mange av oss. Følelsen av at bil og maskin nærmest er ett. At bilen gir deg noen utfordringer, men oppfører seg slik du vil og lystrer kommandoene du gir gjennom ratt og pedaler.

Det er to ting som har en lei tendens til å frata deler av disse elementene. Det ene er de elektroniske krykkene som stabilitetskontroller og traction control. Det andre er rett og slett at bilen er utstyrt med dekk som sitter for godt på asfalten. Når det først slipper, skjer ting så fort at det er farlig.

Da kommer Toyota GT86 som en befrielse. Selvsagt har den de nødvendige elektroniske krykkene, men de kan slås av, og med normale dekkdimensjoner kombinert med gjennomtenkt vektfordeling og bakhjulsdrift har Toyota en bil som gir deg mye glede – ekte kjøreglede.

Utviklet av Subaru

Bilen er helt ny, og utviklet teknisk hovedsaklig av Subaru. Motoren er en nyutviklet boxermotor i god Subaru-tradisjon, og bilen bygges faktisk også av Subaru. Men Toyota har tatt seg av designet, og har gjort endringer på bakhjulsopphenget som gjør bilen mer egnet for drifting.

Karosseridesign

Da GT86 ble designet, fikk designavdelingen plassert et eksemplar av Toyota 2000 GT inne på avdelingen til inspirasjon. Jeg husker godt da 2000 GT kom på midten av 60-tallet. En nydelig bil som i 1968 sto utstilt hos F. E. Dahl ved Frogner Stadion i Oslo. Den har selvsagt GT86 arvet noen (få) designelementer fra. Den mest tydelige designmessige likheten med 2000 GT er bakre siderute, foruten selve proporsjonene på bilen – som må sies å være nokså normale for en frontmotor sportslig bil; langt panser og en liten kupe der bak.

Designmessig er GT86 ingen bombe, men den gjør seg godt og er ikke for fancy. Bakstussen har en slags diffuserdesign med to litt overdimensjonerte eksosrør. En klar invitt til de stylingavhengige, yngre bilentusiastene.

Interiør

Så enkelt og greit skal det være i en kjøremaskin. Rattet er der for å styre med; ingen multifunksjoner som kan komplisere tingene. Turtelleren er midt på med hvit skive og topp dreiemoment er når turtallsviseren står rett opp, akkurat slik det skal være.

Bryterne for å slå av de elektroniske krykkene sitter lett tilgjegelig på midtkonsollen. Foto: Morten LarsenBryterne for å slå av de elektroniske krykkene sitter lett tilgjegelig på midtkonsollen. Foto: Morten Larsen

Knapper og brytere sitter stort sett lett tilgjengelig, eneste unntak må være knappen for å bytte visning av kjørecomputer. De viktigste knappene i hele bilen sitter svært godt tilgjengelig ved girspaken. Vi snakker om brytere for å sette bilen i sportmodus, for å slå av traction control og for å redusere innslaget av stabilitetskontroll, eller for å slå den helt av.

Her finnes også en knapp merket "Snow", sikkert nyttig for den kalde årstid.

Her i landet leveres GT86 kun i én utstyrsvariant; toppmodellen. Det betyr at interiøret har vakkert håndsydde sømmer i rødt. Sportssetene er i skinn og alcantara, det er tosone klimakontroll, aluminium pedaler, og automatisk nedblendbart speil, for å nevne noe.

Plass

I en sportlig bil av begrenset størrelse er ikke god plass det man forventer eller kan forvente. De to passasjerene skal ha plass til å røre litt på seg, og plass nok. Slik er det bare, og slik er det i GT86.

Og faktisk er bilen en 2+2 også. De to baksetene egner seg flott til to barn inntil de er 1,70 høye eller så bare de to i forsetene skyver setene litt frem. Bilen er tilogmed utstyrt med Isofix for å feste barneseter.

Baksetene egner seg ypperlig til barn. Foto: Morten LarsenBaksetene egner seg ypperlig til barn. Foto: Morten Larsen

Men bilen er først og fremst laget for å gi to personer transport på en hyggelig måte, og bagasjerommet overrasker med 243 liter. Åpningen er litt liten, men plassen er god.

Les også: Gatas ramp! 

Sikkerhet

Bilen er ennå ikke testet av Euro NCAP, men sikkerheten bør være godt ivaretatt med ovennevnte stabilitetskontroll, 7 kollisjonsputer og forhåndsstramming av sikkerhetsbelter.

Komfort

Undertegnede er ofte kritisk til at hverdagsbiler kan ha et stivt og stramt oppsett for å gi den berømte og kule gokart-følelsen. Resultatet er en bil med hard fjæring og liten fjæringskomfort.

Bremselyset i bakvinduet har en spesiell design. Foto: Morten LarsenBremselyset i bakvinduet har en spesiell design. Foto: Morten Larsen

I Toyota GT86 er det stive oppsettet helt naturlig og riktig. Det er slik en sportslig bil skal være.

Setene fortjener en helt egen omtale; helt nydelig er ganske dekkende. Glimrende støtte på de rette stedene og formet etter en god gjennomsnittskropp gir god kontakt med bilen og gjør at føreren kan kjenne bilens bevegelser i ryggmargen.

Klimaanlegget er effektivt, og kjøler bilen raskt ned etter at den har stått i sola og blitt bastu.

Motor

Trykk på den store startknappen på dashbordet, og boksermotoren på to liter starter ivrig med en hissig romlelyd. Her er det ingen turbo til å hindre stempellydene i å komme ut der bak. Ulempen er at motoren må opp i et turtall på 4.000 før ting virkelig begynner å skje. Derfra til over 7.000 går det svært bra.

Velger du å gire selv, må du mate på med nye gir hele veien – en øvelse som er ganske underholdende. Med en turbo blir turtallsområdet større, og utfordringene til føreren mindre. Slik skal en underholdende kjøremaskin være!

Toyota sitt bidrag til motoren er deres nye innsprøytingssystem D-4S. Dette er neste generasjon innsprøyting som rydder vekk ulempene med både direkte og indirekte innsprøyting. Direkte innsprøyting kan enkelt sies å ha visse ulemper ved lave turtall, og indirekte innsprøyting er ikke optimalt ved høye turtall

D-4S kombinerer det beste ved begge systemer, og har to dyser per sylinder, hvor den ene er inndirekte, og den andre er direkte. Disse fungerer sømløst i forhold til hverandre, og gjør at drivstofforbruk og utslipp er minst mulig. Kompresjonen er ganske høy: 12,5:1.

Konstruksjonen av motoren er gjort med tanke på vektreduksjon og så lavt tyngdepunkt som mulig. Motoren er dessuten plassert langt bak i bilen, og har bidratt til en gunstig vektfordeling.

På 7.400 omdreininger lyser en lampe på dashbordet som signal på at nå er det på høy tid å gire. Gjør man ikke dét vil en turtallsbegrenser gi en myk hindring av motoren fremfor en brå slutt som vanligvis er tilfellet.

Bilen kunne laget en svært vakker eksoslyd, men frykten for å bli stanset av enkelte lands strikte støyregler la bokstavelig talt en demper på lyden for ingeniørene. Istedet er et finurlig system laget, som slipper deilig turtallslyd inn i kupeen. Racingfølelsen er der - uten at nabolaget blir forstyrret. Genialt!

200 hester er bra på en så liten bil, men likevel savner vi litt mer krefter for å hente ut potensialet i denne bilen – i hvert fall hvis bilen skal brukes på banedager. 50 hester til mener vi hadde gjort susen.

Girkasse

Automatgirkasse i en så underholdende bil mener vi er helt forkastelig. Denne bilen skal man gire selv! Rett nok gir automatkassen mulighet for å gire med paddleskift og girspak også, men selv om automatkassen er spesiallaget for raske skift og mulighet for å gi mellomgass under nedgiring, blir dette bare kvasigiring. Beklager.

Under ratting gjennom skarpe svinger er det aldri godt å vite hvor de berømte paddlene er, og giring med girspaken er også her lagt opp feil vei; spak forover girer opp, bakover ned.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Manuelt gir er tingen på denne bilen. Bruk av pedaler og girspak gir balanse inn og ut av svinger. Automatkassen girer riktig nok pent, men det tar litt tid før det skjer noe når føreren gir ordren og bilen ikke er i sportsmodus.

Overføringen til bakakselsen går via en Torsen limited slip differensial.

Kjøreegenskaper

Vektfordeling og et lavt tyngdepunkt er svært viktig, kanskje spesielt når det gjelder drifting. Etter at vi hadde kjørt bilen en stund og latt oss imponere, leste vi spesifikasjonene og fikk vite at vektfordelingen er nærmet ideell: 53:47, og tyngdepunktet ligger bare på 46 cm over bakken.

En lang liste over ting ingeniørene har gjort for å holde vekten nede, riktig plassert for best mulige kjøreegenskap osv er for lang til å gå inn på her, men det er slett ikke lite.

Det viktige er at Toyota helt bevisst har montert 215/45 R17 på bilen, nettopp for å gjøre bilen i stand til å skrense litt. Og det er ikke allverdens mest avanserte dekk heller; Michelin Primacy – det samme som sitter på Prius!

Utstyr

Det er en relativt godt utstyrt modell som blir tatt inn hit til landet. Smart gjort av Toyota, for en slik bil bør være godt utstyrt. Men at den er uten parkeringssensorer er vanskelig å forstå. Med en front som ingen vet hvor ender, og med en ganske uoversiktlig situasjon bakover hadde litt hjelp fra sensorer vært veldig nyttig.

Vi får trøste oss med at GT86 har fartsholder, Toyota Touch&Go Multimedia med navigasjon, nøkkelfri adkomst, skumringssensor, varme i sidespeil osv.

Hvis bilen ønskes litt mer spesiell, kan dekorlakkering av tak og panser bestilles, likeså kan kanalskjørt monteres, samt sportsspoiler bak og spoiler foran.

 

Fredric Sørlie lager driftingbil av GT86. Foto: ProdusentFredric Sørlie lager driftingbil av GT86. Foto: Produsent

Pris

Takket være at bilen ikke er lesset full av dingser og luksusartikler som ikke er nødvendig i en slik bil, er prisen på fornuftige 460.000. Og så langt ser det ikke ut for at kundene er skremt. Vi har brakt i erfaring at det kan være solgt langt flere biler enn det importøren klarer å levere, som er 70 i år og 130 i 2013.

Konklusjon

Etter noen fattige dagers kjøring måtte vi med tungt hjerte levere fra oss denne bilen. En av fordelene med denne bilen er at den også er enkel å grei å kjøre for alle. Her er det ingen problemer med å la bestefar eller bestemor dra på butikken og handle. Den oppfører seg svært sivilert.

Det er alltid noe å trekke, men det eneste vi følte var feil i vår testbil var automatkassen. Ellers er det kjøregleden, arven fra 2000 GT og de gode setene som sitter igjen i hukommelsen.

Toyotas racingavdeling TRD, kommer med diverse utstyr. Foto: ProdusentToyotas racingavdeling TRD, kommer med diverse utstyr. Foto: Produsent

Av fremtidsvisjoner kan vi nevnte at driftingspesialisten Fredric Sørlie kommer med en driftingbil basert på GT86, TRD (Toyota Racing Development) kommer med spennende stylingutstyr, og at det om en tid kommer en versjon med noe mer hester.

Snart kommer Subaru med sin BRZ til Norge også. Den har et litt annet oppsett på bakakselen, ellers er det samme bilen. Subaru har lovet 300 hester, men det kommer nok ikke før Subaru lanserer en STi-versjon. Og det er det en god stund til.

Les også: Superbilen Audi R8 fornyes

Les også: 50 år med Alpine feires av Renault med konseptbil

Les også: Potent Q3 RS fra Audi

Tekniske data 

  

Toyota 

GT86 man

GT86 aut

Pris, kr

457,5

457,5

Pris testbil

 

462

Motorkonfigurasjon

4-syl boxer

4-syl boxer

Slagvolum, cm3

1,998

1,998

Motoreffekt, hk/kW

200/147

200/147

Dreiemoment, Nm v/turtall

205/6.400

205/6.400

Co2-utslipp (g/km)

148

131

Nox-utslipp (mg/km)

16,4

12

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,78

0,71

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

7,6

8,2

Toppfart, km/t

226

210

Svingdiameter, meter

5,4

5,4

Lengde (mm)

4,24

4,24

Bredde (mm, inkl speil)

1,775

1,775

Høyde (mm)

1,285

1,285

Bagasjerom min/maks liter

243/-

243/-

Drivstofftank (liter)

50

50

Akselavstand (mm)

2,57

2,57

Sporvidde for/bak

1.520/1.540

1.520/1.540

Bakkeklaring, cm

N/A

N/A

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

Vekt (kg)

1,239

1,262

Nyttelast

431

438

Drivstoff

Bensin

Bensin

Drivhjul

Bak

Bak

Girkasse

6 trinns man

6-trinns auto

Motor
Populært