Meny

Nytenkning om flerbruksbil

MYE PLASS: Fords nye lille flerbruksbil B-Max skal koste fra 221.700 kroner i Norge. (FOTO: Øivind Skar).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ford sikter seg inn mot barnefamilier og pensjonister når de med B-max nytenker omkring begrepet kompakt flerbruksbil.

Ford har høye mål for den nye kompakte flerbruksbilen B-Max, som rulles ut på norske veier i september med begynnerpris på 221.700 kroner.

– Vi tror det skal være mulig å selge 1000 biler i året, sier produktansvarlig Tone Nysted hos den norske importøren.

Dermed tar B-Max opp konkurransen med Toyota Verso S, Hyundai ix20, Opel Meriva og alle de andre små flerbruksbilene.

Funksjonell

Sannsynligvis er dette en sterk undervurdert bilklasse i Norge med forholdsvis beskjedne salgsvolum sett i forhold til hvor mye mer praktiske bilene er sammenlignet med de små- og kompakte standardbilene.

Les også: Mercedes senker prisen

B-Max har småbilen Ford Fiesta i bunnen, men det kan du ikke se når du står ved siden av bilen eller setter deg inn i den. Her har Ford tenkt annerledes for å gjøre bilen mest mulig praktisk og attraktiv for de to store definerte målgruppene; barnefamilier og sølvgenerasjonen.

Nytenkningen ligger først og fremst i det funksjonelle. Ved å bygge dørstolpen mellom fordørene og bakdørene inn i dørene, samt la bakdørene gli på skinner bakover, åpnes hele siden på bilen i en lengde på 1,50 meter.

Les også: Slik blir den nye kaksesuven

Dørene åpnes uavhengig av hverandre ved at fordørene forankres i gulvet og taket når de lukkes og bakdørene låses i bakkant. Kjempepraktisk uansett om man er voksen eller et lite barn som skal opp i et barnesete.

Morsom å ratte

Resten av B-Max holder seg innenfor grensen av hva som forventes i en flerbruksbil: Alle passasjersetene kan foldes til flatt lastegulv med total lastelengde på 2,35 meter.

Ford kjennetegnes ved å ha spesielt underholdende kjøreegenskaper. Særlig gjelder dette Fiesta, Focus og Mondeo. På grunn av høyden er denne egenskapen dempet noe i B-Max, men vi vil likevel mene at den er de små flerbruksbilenes morsomste å ratte.

Les også: Ny luksushybrid fra Lexus

B-Max tilbys med mange motorvarianter. Ford i Norge har forenklet dette til tre bensinmotorer (100 – 120 hk), samt en dieselmotor på 95 hk. Bensinvarianten er rimeligst.

Bak rattet i B-Max oppleves bilen mye større enn de 4,07 meterne den strekker seg fra støtfanger til støtfanger. Det har naturligvis å gjøre med den høye og forholdsvis rette sittestillingen i kombinasjon med langt forovertrukket frontrute.

Les flere motorsaker her

Motor
Populært