Meny

Jaguar F-type lanseres i Paris

Jaguar F-type har gjennomgått mye testing. Foto: Produsent
Jaguar F-type har gjennomgått mye testing. Foto: Produsent

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Allerede nå slipper Jaguar litt av katten ut av sekken: F-type skal leveres med tre motoralternativ.
Jaguar C-type til E-type

Sir William Lyons må vel kunne kalles noe midt imellom en pionér og et geni. Han begynte med produksjon av sidevogner til motorsykler, gikk på 30-tallet over til å lage lekre karosserier på understell levert fra bilfabrikken Standard.

Så i 1931 - midt under depresjonen - viste han frem sin første helproduserte bil, en SS 1 Coupe på motorutstillingen i England. Med langt motorpanser og flott skinninteriør tok han kundene med storm. Prisene var helt unike, og han klarte mesterstykket å lage biler for halve prisen av konkurrentenes.

Før krigen ble bilene kalt SS Jaguar. Etter krigen var det naturlig å bare kalle bilene Jaguar. Bilene var ikke særlig mer enn turbiler, men så i 1935 kom den første, skikkelige sportsvogna, SS90. Den kunne gjøre 90 miles/t.

I 1936 kom så SS100, bilen som gjorde Jaguar berømt for stil, eleganse og fart. Arven ble tatt videre med berømte Jaguar XK120. Den deltok i mengder av race og rallies, og Lyons forsto at motorsport var viktig for å bygge opp firmaets image.

Jaguar C-type til venstre og D-type til høyreJaguar C-type til venstre og D-type til høyre

En racingutgave av bilen ble bygget med et strømlinjeformet karosseri, og ettersom den skulle kjøre "competitions", fikk den navnet C-type. Den debuterte på Le Mans i 1951 og vant!

 

Så i juni 1954 sto D-type klar på startstreken på Le Mans. Den skapte furore, og kom på andreplass i det knallharde løpet. Så vant D-type Le Mans i 1955, 1956 og 1957.

 

Dette er den åpne utgaven av Jaguar E-type. Foto: Morten LarsenDette er den åpne utgaven av Jaguar E-type. Foto: Morten Larsen

Lyons designet selv bilene som gikk i produksjon. Men han hadde en mann som het Malcom Sayer. Hans spesialitet var aerodynamikk, og inspirert av D-type designet han E-type, som ble lansert i Geneve i 1961.

Bilen som ble presentert i Geneve var en Fixed Head Coupe, William Lyons sin favoritt. Foto: Morten LarsenBilen som ble presentert i Geneve var en Fixed Head Coupe, William Lyons sin favoritt. Foto: Morten Larsen

Den ble en sensasjon, blant annet fordi den så minst like bra ut som en Ferrari, men kostet omtrent bare en tredel. Det eksisterer en del Jaguar E-type i Norge i dag.

 

Bilverden har ventet lenge på en ny F-type fra Jaguar, og nå kommer den. I juni ble en kamuflert versjon prøvekjørt for et entusiastisk publikum under Goodwood Festival of Speed, og nå avslører Jaguar at bilen skal lanseres under Paris Motor Show 26. september.

En prototyp av Jaguar F-type på Goodwood. Foto: ProdusentEn prototyp av Jaguar F-type på Goodwood. Foto: Produsent

Produksjonen av E-type ble avsluttet i 1975. Bilen ble en legende, og selveste Enzo Ferrari uttalte i sin tid at dette var verdens vakreste bil noensinne. Det skal bli spennende å se om Jaguar har klart å konstruere og designe en verdig arvtager etter E-type.

Jaguar F-type blir presentert som en åpen bil med tre motoralternativ; 340 hester og 380 hesters versjoner av Jaguars splitter nye 3-liters turbomatet V6-motorer, og en oppgradert versjon av dagens turbomatede 5-liters V8-motor. Alle bensindrevet.

Foto: ProdusentFoto: Produsent

 – Når man utvikler en Jaguar sportsbil er forventningene blant bilentusiastene kjempestore, forteller Ian Hoban, Vehicle Line Derector i Jaguar. – Vi er svært fornøyd med resultatet, og nå holder Jaguars testteam på med den siste finpussen som skal gjøre en flott bil til en eksepsjonell bil.

Les også: Superbilen Audi R8 fornyes

Les også: Ny, åpen McLaren lansert

Les også: Bilens Jekyll og Hyde

Motor
Populært