Superbilen Audi R8 fornyes

Facelift, S tronic girkasse og nye motorer på Audi R8

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nye toppmodellen blir Audi R8 V10 plus. Noen sinke blir den ikke, med 0 - 100 km/t på 3,5 sekunder. Plus-versjonen blir standard utstyrt med S tronic girkasse og en V10-motor som yter 550 hk.

Den skiller seg fra de andre versjonene med utstrakt bruk av CRFP (karbonforsterket plast) i karosseriet, spesielle diffusorer og egne designelementer. Keramiske bremser, racing-stoler og Bang & Olufsen høyttalersystem er noe av standardutstyret på den nye toppmodellen.

Audi R8 V10 plus leveres kun som coupé, de øvrige modellene leveres i spyder-utgave som tidligere.

Les også: Ny, åpen McLaren lansert

S tronic girkasse leveres nå til de øvrige utgavene av R8 som tilleggsutstyr, mens quattro er standard på alle modellene.

Ansiktsløftningen består av en ny singelframe grill, nye støtfangere og eksosrør som er integrert i støtfangeren bak. Nye Audi R8 får også LED-hovedlykter som standard på alle modeller. Lysdiodene for nær- og fjernlys er plassert over og under LED-stripen, som fungerer som kjørelys.

De nye baklyktene har integrerte blinklys hvor selve lyset beveger seg utover i den retningen føreren ønsker å svinge. Sist vi kan huske å ha sett noe lignende var på Ford Thunderbird fra midten av 60-tallet.

Taket på Audi R8 Spyder åpnes og lukkes automatisk i hastigheter opp til 50 km/t. Åpning og lukking gjøres unna på 19 sekunder.

Audi R8 kommer nå med tre motoralternativ; V10-motoren er nevnt over, Den er finpusset til å levere 25 hester mer enn den ordinære V10-motoren på 525 hk – som er mellomalternativet. Som kjent er dette motoren som også sitter i Lamborghini. Det siste alternativet er V8-motoren på 4,2 liter, en variant av den som sitter i RS4.

Den oppgraderte versjonen kommer mot slutten av året, pris er foreløpig ikke satt.

Les også: 50 år med Alpine feires av Renault med konseptbil

Les også: På tre hjul i svingene

Personvernpolicy