Mazdas viktige familiebil

VIKTIG: Den nye familiebilen blir Mazdas viktigste i året som kommer. (FOTO: Produsenten)

Pussig nok velger Mazda den internasjonale bilutstillingen i Moskva til å vise sin nye familiebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mazda med base i Hiroshima sør i Japan har slitt i flere år, både med utdaterte modeller og røde regnskapstall.

Les også: BMW Motorsport feirer 40

Takket være vekst både i Japan og USA peker pilene nå oppover for Mazda. Den forholdsvis lille og frittstående produsenten fikk et betydelig løft med SUV-en CX-5 som i mange tester er rangert blant de beste kompakte SUV-er i verden. Også i Norge har CX-5 mottatt betydelig applaus.

Svært viktig

Nå er turen kommet til å fornye familiebilen Mazda 6, og analytikere sier rett ut at mye står og faller med denne bilmodellen for Mazda. Suksess med Mazda 6 kan løfte Mazda ut av skyggenes dal og igjen sette Mazda på folks handleliste.

Les også: 5. generasjon BMW 7-serie er her

Selv om Mazda allerede i fjor, med konseptet Takeri, antydet hvordan Mazda 6 kom til å se ut, er lite sluppet om tekniske detaljer rundt bilen. Å velge bilutstillingen i Moskva i slutten av august som første visningsarena framfor å vente en måned til bilmessen i Paris, sier egentlig mest om hvor stort det russiske markedet er for Mazda – og at Russland, med et bilsalg som igjen nærmer seg tre millioner, naturlig nok blir en stadig viktigere arena for flere av verdens bilprodusenter.

Først som sedan

Det vi vet om Mazda 6, er at bilen i Moskva vises som sedan med bensinmotor og avansert spareteknologi. Til parismessen sist i september tar Mazda også med seg stasjonsvognen og viser begge med dieselmotor. Alle variantene vil være på plass i første kvartal av 2013, opplyser importøren.

Les også: Med himmelen som tak

Mazdas historie i Norge har røtter tilbake til 1967 og går fra knallsuksess til nærmest glemsel. Gjennom denne mer enn 40-årige historien henger Mazda 6 med: Den var Mazdas første modell i Norge, den gang med navnet Mazda 1500 eller 1800 klistret på navnelappen, og lekkert designet av italienske Giorgetto Giugiaro som den gang jobbet i det verdenskjente designstudioet til Bertone.

Les også: Ser du hva slags bil dette er?

I Japan het bilen Luce, og med den trådte Mazda inn på verdenskartet. Senere ble Mazda 1500/1800 erstattet av Mazda 616, som igjen skiftet navn til Mazda 626 og videre til Mazda 6.

Stor i Norge

Takket være aggressiv satsing jobbet brødrene Kolberg Mazda opp til å bli landets mest kjøpte bilmerke rundt 1980. Derfra gikk det nedover. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Mazda i første halvår i fjor var nede på en markedsandel på 1,4 prosent. Suksessen med SUV-en CX-5 løftet andelen til 2,7 prosent i juni i år, og Mazda var større enn Opel.

Les også: Luftig for folk flest

Med voldsom satsing på luksusbiler i 1980-årene skulle Mazda ta opp konkurransen med BMW. Det endte med økonomisk blåmandag og grøftekjøring på vei til skifteretten. Ford ble selskapets redning og har vært Mazdas desidert største eier og kontrollør inntil for få år siden. Mazda 3 er eksempelvis opprinnelig et Ford-produkt (Ford Focus), og Mazda 2 deler teknologi med Ford Fiesta. I USA samarbeidet de to enda tettere.

Nå står Mazda i hovedsak på egne bein og må greie seg selv. I en stadig tøffere bilverden er det svært få som tror Mazda vil greie dette uten å inngå omfattende allianser.

Les også:

Lynrask miljø-BMW

Drept i opptøyer på indisk bilfabrikk

Beskytter mot parkeringsskader

Les flere motorsaker

Personvernpolicy