5. generasjon BMW 7-serie er her

Foto: Produsent

Designavdelingen har tatt kritikken til seg, og har utformet en representativ bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da forrige generasjon av toppmodellen til BMW kom, ble designet kraftig kritisert. Kritikerne mente BMW hadde tatt en alt for drastisk endring i formspråket.

Særlig utforming av bakre del av bilen ble mottatt med hoderysting. Bagasjerommet så etter manges syn ut som det var hengt på som en ryggsekk.

BMW har tatt kritikken til seg, og den nye bilen har et mye mer ordinært formspråk. Nå vil kanskje noen si at den grenser til det kjedelige og anonyme. Det mest oppsiktsvekkende, om man kan si det på den måten, er at bilen er 8 mm lavere enn den forrige, og at den berømte nyregrillen har 9 ribber mot tidligere 12. Diamantene i fronten er allikevel de nye, avanserte LED-baserte hovedlysene.

Men under skallet ser det ut for at BMW ikke har ligget på latsiden. Nye motorer, ny utgave av hybridteknologien og mange andre topp-of-the-line utstyrsdetaljer forbeholdt de mest velsituerte av oss.

En rekke motoralternativer er tilgjengelig, men så langt vi har kunnet bringe på det rene, er utgaven som heter 750d xDrive en god kombinasjon av prestasjoner og drivstofføkonomi. Under panseret ligger en M Performance TwinPower Turbo rekkesekser, iflge BMW den mestytende motor av dette slag med 381 hk og 740Nm i dreiemoment.

0 - 100 går unna på imponerende 4,9 sekunder, men ved økonomisk kjøring bruker den fattige 0,64 liter på mila og slipper ut 169 gram CO2 per kilometer. Ganske imponerende til en så stor og tung bil å være. Allerede nå klarer den EU6-kravene med god margin. BMW har dessuten jobbet mye med aerodynamikken på sin nye 7-serie, og oppnådd en Cd på 0,28.

Interiøret er helt nytt, hvor det er lagt stor vekt på at føreren av bilen skal få det aller siste av informasjonsteknologi. For å nevne bare litt; Night Vision samt Dynamic Light Spot, teknologiske hjelpemidler som skal bidra til å oppdage fotgjengere som kan være i fare for å bli påkjørt.

Hvis bilens eier foretrekker å ta bilturen med sjåfør bak rattet og selv sitte i baksetet, kan vedkommende glede seg over banebrytende støydemping og en undeholdningspakke som blant annet innebærer en 9,2 tommers skjerm på hver forseterygg.

Les også: Mediespekket luksusbil

Velger man å kjøre selv, vil en 8-trinns girkasse sikkert oppleves behagelig, og aller siste generasjon navigasjonssystem som både guider deg til målet for reisen og samarbeider med ECO PRO, et system som hjelper føreren å kjøre økonomisk. Dét innebærer blant annet at girkassen skifter til høyere gir tidligere, og at gasspedalen mappes om i bilens datasystem. Høres flott ut.

Er man miljøvernminister eller noe i den retning, kan kanskje BMW ActiveHybrid 7 være tingen? Som andre generasjon av systemet er den slett ingen sinke, med en TwinPower bensin turbomotor på 320 hester og 450Nm, godt hjulpet av en elektromotor som yter 55 hk og 210 Nm. Tilsammen gir det utmerkede 530 Nm kombinert med et moderat utslipp av CO2, nærmere bestemt 158 g/km.

Vi har i ferietiden ikke klart å få tak i prisene på bilen.

Les også: Presidentbilen

Les også: Kjøretur med god karma

Les flere bilsaker

Personvernpolicy