Lynrask miljø-BMW

RASK: Med 347 hk under panseret går dette virkelig unna. Høyere effekt var minst like viktig for BMW som lavere utslipp da de besluttet å lage en hybrid 3-serien. (Foto: Øivind Skar)

Det er ikke akkurat høyt salgsvolum BMW søker når de nå lanserer hybridversjonen av 3-serien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Målet helliger middelet, sier ordtaket. Det må være omtrent slik BMW tenkte da de besluttet å lage en bensin/elektrisk hybridvariant av 3-serien. For med en startpris på 790.000 kroner i Norge, og med 347 hk under panseret, har ikke dette mye med miljøhensyn å gjøre.

Snarere handler det om å styrke produsentens sportslige profil ved å ta ut enda mer effekt av en motor som i utgangspunktet yter 306 hk – uten å øke forbruket.

Redusert CO2-utslipp

Likevel ligger det EU-krav bak når forbruket på papiret reduseres fra 0,72 liter/mil til 0.57 liter/mil, hvilket betyr reduksjon i utslippet av klimagassen CO2 fra 178 gram/km til 139 gram/km. Isolert sett er jo forbruk og utslipp imponerende sett i forhold til motorstørrelsen og ytelsene.

Samtidig kjører 3-serie aktiv hybrid forbasket godt. Vi innrømmer villig vekk at den nærmest er som en lydløs drøm på veien, med opptil fire km rekkevidde på batteristrøm.

Men så var det prisen, da.

Høster erfaring

Mer interessant enn denne modellens effekt og ytelser er likevel BMWs aktive bruk av hybride løsninger for å vinne teknisk erfaring, som i neste omgang finner veien inn i BMWs mer folkelige modeller. Om ingen hos BMW sier det direkte, er det underforstått at høye ytelser ikke lar seg forene med fremtidige utslippskrav, uten at man går veien om elektrisk tilleggskraft.

Her jobber BMW blant annet sammen med Toyota, som har mer hybriderfaring enn noen annen bilprodusent både i folkebiler (Prius) og luksusbiler (Lexus). Resultatet av samarbeidet kan bli interessant.

Les flere bilsaker

Personvernpolicy