Test: Volvo V60 D2 MomentumLangfra akterutseilt
Bilen hadde sin debut på Stockholm Motorshow i februar 1962. Den hadde fire dører for passasjerene og den bakre døren var todelt etter inspirasjon fra amerikanske biler.
Stasjonsvogner produsert i Europa var stort sett basert på ombygde varevogner, men her kom altså Volvo med en stasjonsvogn basert på en komfortabel personbil.Visse forsterkninger av karosseriet måtte gjøres, og noen triks ble gjort for at lasteromsgulvet skulle bli så lavt som mulig. Den todelte bakdøren var en liten genistrek, for den nederste delen forlenget på sett og vis lasterommet. Døren hvilte på de gummibelagte støtfangerhornene, og så kunne man kjøre med den øverste delen lukket.
Modellen ble kalt P221 og ble produsert i perioden 1962 - 1969 i 73.169 eksemplarer.
Volvo har kommet langt siden de lanserte sin "Herregårdsvogn" for nøyaktig 50 år siden. Før 1962 var stasjonsvogner et særsyn og bare aktuelt for spesielt interesserte. Volvo Amazon Herregårdsvogn var bilen som fikk folk flest til å se at en stasjonsvogn kunne være komfortabel, flott å se på, samtidig som den kunne frakte større ting relativt uproblematisk.
Den delte bakdøren som Herregårdsvognen hadde, er borte på dagens stasjonsvogner fra Volvo. Nå er dessuten stasjonsvogner mer regelen enn unntaket, særlig hos barnefamilier og folk som bruker bilen i jobben.
Hele 7 av 12 bilmodeller i Volvo sitt sortiment er stasjonsvogner, og vi har fått prøvekjøre 2013-modellen av V60. Borte er navnet DRIVe, men som eier kjører man "economic" likevel. Volvo skriver i sitt skrytemateriell at Volvo V60 er en rampete arbeidshest. Med en av de større og tørstere motorene er det nok tilfelle, men den D2-utgaven vi kjørte kan kort karakteriseres som en fornuftig og komfortabel bil som tar seg godt ut.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKarosseridesign
Volvo V60 sin sterke side er designet. Den er velproporsjonert, spennende og dynamisk.
Grillen sier klart fra at dette er et medlem av familien Volvo, men resten av bilen er mer spennende og skiller seg markant fra sine søsken.
Volvo har forsøkt å designe bilen slik at den skulle få et kupépreg. Om de har lykkes kan diskuteres, men V60 skiller seg ut fra tradisjonelle stasjonsvogner og lever opp til betegnelsen "Sportwagon".
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFronten har en litt fremtredende parti – hvorfor skal vi komme tilbake til – men der foran sitter det også tøffe, små luftinntak som faktisk er der bare for å pynte opp. Lyktene pynter ikke bare opp, de lyser faktisk godt også, og svinger med rattet, noe som fungerer veldig bra.
En lett kileform kombinert med en taklinje som forsøker å gi det omtalte kupépreget, gjør at siderutene smalner bakover. Men dette er gjort på en elegant måte, som gir bilen et dynamisk, ungdommelig og tøft preg. Prikken over i'en er de store, flotte baklysene, som nå er en del av kjennetegnet til en Volvo stasjonsvogn.
Artikkelen fortsetter under annonsenInteriør
Volvo V60 er en kompaktbil som konkurrerer med biler som BMW 3-serie og Audi A4. I salgslokalet har kunden kontroll over to viktige vurderingskriterier; eksteriør og interiør.
Hvordan gjør Volvo V60 det i konkurransen? I forhold til sine konkurrenter mener vi den på noen områder kommer bedre ut. Setene har mer designer-preg og står for stil og eleganse i forhold til de litt pregløse tyske bilsetene, for å være litt kritisk. De er gode å sitte i og gir god sidestøtte også. Dørene har godt design, med gripehåndtak i en elegant løsning sammen med knappene for vindusheisene og håndtaket for døråpner.
Midtkonsollen trekkes opp på dashbordet og avsluttes i en stor lufteventil, som vi mener torpederer de sveipende linjene i dashbordet. Volvo skal ha skryt for oversiktlige kontroller for klimaanlegget, men det blir allikevel mange knapper å holde styr på der foran girspaken.
Artikkelen fortsetter under annonsenMaterialene i interiøret bedømmer vi som av god kvalitet. Rattet er treeket og med kontroller der også. Men vi synes gripekulene på rattet blir for skarpe og lite brukervennlige. Slike kuler var "racinginspirert" og kule da de kom, men er det ikke på tide å avslutte den moten nå?
Vår testbil var nøkternt utstyrt til pressebil å være, men hadde en 5" skjerm med mye nyttig informasjon.
Plass
Som kompaktbil, pluss det faktum at Volvo tydeligvis har vektlagt design til sin kjøpergruppe, har medført at både plassen i baksetet og bagasjerommet er litt mindre enn ønskelig. Fullvoksne passasjerer vil nok føle de sitter litt trangt i baksetet, men til barn er det helt greit. Det store spørsmålet er hva man vektlegger. Hvis man klarer seg med 430 liter bagasjerom og passasjerene er barn under en viss alder, er bilen helt topp.
Artikkelen fortsetter under annonsenBaksetet har nedfellbart armlene og kan deles 40/20/40, hvilket er litt uvanlig, men ganske praktisk. Da kan man frakte den flatpakkede hyllen fra IKEA hjem, samtidig som man har plass til to passasjerer i baksetet.
Passasjersetet foran kan også legges ned slik at ekstra lange gjenstander får plass. Stasjonsvogn er stasjonsvogn.
Sikkerhet
Volvos krystallklare profil er som alle vet sikkerhet. Helt siden Volvo var tidlig ute med sikkerhetsbelter som standard utrustning, har sikkerhet vært det store temaet. Derfor var det nok mange av Volvos ingeniører som sukket lettet da resultatet fra EuroNCAP kom: Score i testen ga 94% sikkerhet til forsetepassasjerene, 82% til barn og 64% til fotgjengere.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet siste blir stadig viktigere. Grunnen til at EuroNCAP ga så høy score var det lave skadeomfanget ved påkjørsler av barn. Det tidligere fremskuttet nesepartiet er laget slik for at karosseriet skal ha en viss avstand til mekaniske komponenter under panseret. Da gir karosseriet etter og tar av for støtet, med mindre fare for at barnets hode skal treffe mekanikken under.
Artikkelen fortsetter under annonsenVolvo har som kjent nå også lansert airbag for fotgjengere. Dét var ikke med på denne EuroNCAP-testen, noe som sannsynligvis ville gitt voksne fotgjengere høyere score.
Andre generasjon City Safety System er standard på V60. Det fungerer slik at hvis en bil som er i tett bytrafikk er innen 6 - 8 meter foran deg plutselig stanser, og du skulle være et øyeblikk uoppmerksom, vil systemet aktivere bremsene og kunne avverge eller redusere virkningen av en kollisjon. Forutsetningen er at du kjører under 30 km/t. Systemet virker ved hjelp av laserteknologi.
Det samme gjelder det som Volvo kaller Fotgjengervarsling med full autobrems. Hvis systemet registrerer at en påkjørsel er i ferd med å inntreffe, iverksettes bremsing automatisk.
Komfort
Som sagt har setene utmerket komfort, bilen er strammet opp med en stivere front subframe og fastere foringer i hjulopphenget. Mekanikken for styringen er også solidere festet.
Artikkelen fortsetter under annonsenAlt dette gjør at bilen blir mer sportslig, men det har også en lei tendens til å gå ut over komforten. Men vår konklusjon må bli at Volvos ingeniører og testavdeling har funnet en gylden middelvei. Dette er tross alt en bil med stor grad av sportslig image.
Artikkelen fortsetter under annonsenMotor
D2-motoren som var i vår bil er en konsekvens av den miljøavgiftspolitikken som føres. Men vi synes ikke den var noen sinke. Med et dreiemoment på 270 Nm som begynner ved et turtall på 1.740 er bilen fleksibel og sterk. Har man behov for mer muskler, finnes det flere motorer å velge mellom. Som for eksempel T6-motoren med 304 hk og 440 Nm. Da får man også firehjulsdrift på kjøpet.
Girkasse
Alle modellene leveres med 6-trinns manuell girkasse. For et lite tillegg på 19.000 kroner kan man få Powershift automatkasser, også den med 6 trinn. Volvo påpeker at girkassen ikke gir økt forbruk og dermed heller ikke økt utslipp av CO2 på Volvo S60, V60, V70 og S80 med 1,6 liter D2-motor. Svært viktig når avgiftene skal beregnes.
Artikkelen fortsetter under annonsenGirkassen virker helt utmerket, og man kan velge å skifte gir manuelt. Men også på denne bilen skyves girspaken feil vei; forover for å gire opp.
Kjøreegenskaper
Volvo eies ikke lenger av Ford, men det kan se ut som at kunnskap om god hjulgeometri har smittet over. Dessuten har jo Volvo sin egen, imponerende testbane et stykke utenfor Gøteborg, hvor de har alle muligheter for å teste ut tekniske løsninger. Vi har tidligere testet V60 og S60 på Volvos testbane (hvor ingen fartsgrense gjelder), og vi vet at bilen kan kjøres hardt uten å logre for mye med halen eller har andre store unoter.
Artikkelen fortsetter under annonsenVolvo V60 viser igjen at den oppfører seg utmerket på landevei og i bytrafikk i et godt kompromiss mellom sportslighet og komfort.
Forbruk og miljø
Artikkelen fortsetter under annonsenEt forbruk på 0,45 liter på mila høres nesten ut som om det er for godt til å være sant. Helt sikkert er det at målingene må være foretatt under særdeles perfekte forhold. Vi må jo ta fabrikkens tekniske opplysninger for god fisk, og da er det i tilfelle en meget økonomisk bil vi har med å gjøre.
Utstyr
Vår testbil var utstyrt med skinnseter, Powershift automatkasse og Plusspakke V60 med VOC. Det siste står for Volvo On Call, som er et nød- og assistansesystem. Plusspakken innebærer dessuten parkeringsvarmer fjernstyrt via SMS og sporing av stjålet bil med tre års fri bruk. Nødsystemet fungerer i minst 10 år, eller så lenge det er dekning.
Listen over standardutstyret er svært lang, og listen over tilleggutstyr er ganske omfattende. Her er slike ting som Driver Support, parkeringssensor, navigasjon med 7" skjerm og avlesing av trafikkskilt, både ryggekamera og kameraer i fronten som gjør det mulig å "se" rundt hjørner, lydanlegg, automatisk nivåregulering og regnsensor, for å nevne det viktigste.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Interessant, ekstrautstyrt kompaktbil
Pris
Med en pris som begynner litt under 357.000 plasseres Volvo V60 litt under sine viktigste konkurrenter, et stykke under BMW 318d til 380.000 og like under Audi A4 2,0 TDi, som begynner på 366.000,-.
Artikkelen fortsetter under annonsenNår det er så tett mellom konkurrentene kan det være lurt å se på driftskostnader som service og vedlikehold. Det har ikke vi gjort i denne omgang.
Konklusjon
Det er ikke til å legge skjul på at vi likte vårt møte med Volvo V60. Vel å merke hvis man ikke har de store behov for bagasjeplass, og passasjerene man skal ha med seg ikke er for storvokste. Volvo V60 er en bil som tar seg usedvanlig godt ut, som tydeligvis er over snittet trygg å kjøre med, og som har et godt rennomé når det kommer til driftsikkerhet.
Les også: Bil med nettkjenning
Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse
Les også: En utfordrer i firmabilklassen
Les flere artikler fra vår motorseksjon
Les flere nyheter
Tekniske data | |||
Volvo V60 | T3 | D2 | D3 |
Pris, kr | 381.800 | 356.800 | 397.800 |
Pris testbil | 389.700 | ||
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 4 på linje | 5 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.596 | 1.560 | 1.984 |
Motoreffekt, hk/kW | 150/110 | 115/84 | 136/100 |
Dreiemoment, Nm v/turtall | 240/1.620 | 270/1.740 | 350/1.500 |
Co2-utslipp (g/km) | 171 | 119 | 149 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,74 | 0,45 | 0,57 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 10,4 | 12,7 | 10,4 |
Toppfart, km/t | 205 | 185 | 200 |
Svingdiameter, meter | 11,9 | 11,9 | 11,9 |
Lengde (mm) | 4.628 | 4.628 | 4.628 |
Bredde (mm, inkl speil innslått) | 1.899 | 1.899 | 1.899 |
Høyde (mm, inkl "haifinne") | 1.484 | 1.484 | 1.484 |
Bagasjerom min/maks liter | 430/NA | 430/NA | 430/NA |
Drivstofftank (liter) | 67,5 | 67,5 | 67,5 |
Akselavstand (mm) | 2.776 | 2.776 | 2.776 |
Sporvidde for/bak | 1.588/1.585 | 1.588/1.585 | 1.588/1.585 |
Bakkeklaring, cm | 13,6 | 13,6 | 13,6 |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt (kg) | 1.740 | 1.740 | 1.740 |
Nyttelast | 570 | 570 | 570 |
Tilhengervekt m/brems kg | 1.600 | 1.300 | 1.600 |
Drivstoff | Bensin | Dieesel | Diesel |
Drivhjul | Foran | Foran | Foran |
Girkasse | 6-trinns automat | 6-trinns automat | 6-trinns automat |