Mamma mia for en bil

MIA: Morsom elbil, her som varebil (lang) med sjalusiluke i bagasjerommet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En rarere bil enn Mia skal du lete lenge etter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektriske Mia har sjarm og personlighet i bøttevis, fordi den franske produsenten valgte å tenke helt annerledes enn tradisjonelle bilprodusenter. Hvor finner du en bil hvor føreren sitter alene foran, enten Mia brukes som toseter, treseter eller fireseter?

Vi kan love at det gir en helt spesiell kjørefølelse, litt som å kjøre buss. Føreren foran og passasjerene bak. Og du setter deg ikke inn i bilen, men går inn via skyvedører i passasjeravdelingen.

Les også: Ville du kjørt rundt i dette gull-gliset?

Kort og høy

Med beskjeden lengde på bare 2,87 meter (kan som Audi, BMW og Mercedes leveres i lang utgave som måler 3,19 meter) finner du alltid en åpning å parkere Mia i. I kort versjon laster Mia 260 liter bagasje, som øker til 420 liter i den lange.

Siden Mia veier 765 kilo registreres den som bil og har derfor gjennomgått nødvendige kollisjonstester for å kunne godkjennes. Men EuroNCAP har ennå ikke testet bilen, så den er fortsatt stjerneløs.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bedre med mindre motor

To rekkevidder

Mia leveres også med to rekkevidder. 8 kWh batteri holder til rundt 80 kilometers kjøring, mens et større batteri (12 kWh) gir en rekkevidde på rundt 120 km. Motoren på 24 hk og 58 Nm i dragkraft er ikke all verden, men mer enn nok til bykjøring og toppfart rundt 100 km/t.

Mia prises med kort rekkevidde til 165.000 kroner, og med stor rekkevidde til 192.000 kroner. Etter vår mening er prisen i drøyeste laget, og med stor rekkevidde på nivå med storselger Mitsubishi i-MiEV. Men om i-MiEV kanskje ikke har like mye sjarm som Mia, har den til gjengjeld fem sitteplasser, seks kollisjonsputer, antiskrensprogram, servostyring, klimaanlegg og hurtiglademulighet. Mia har intet av dette. Den har heller ikke varme i setene. Vi frykter også at en EuroNCAP-test ikke vil gi Mia fire stjerner slik i-MiEV oppnådde.

Les også: El-BMW viktig i Norge

Konfigurert som varebil koster Mia fra 160.000 kroner. Den gjør den interessant som utslippsfri distribusjonsbil i by.

Les flere nyheter