Aggressivt priset B-Max

FAMILIEBIL: Aggressiv prising skal gjøre lille B-Max attraktiv. (Foto: Produsenten)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en pris som starter på 221.700 kroner går Ford B-Max rett i strupen på konkurrentene fra første dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har åpenbart store ambisjoner med den lille flerbruksbilen B-Max, og kjører friskt ut allerede ved introduksjonen i august. De viktigste konkurrentene blir Opel Meriva, Honda Jazz, Toyota Verso, Hyundai ix20 og Kia Venga.

På grunn av bilenes fleksibilitet skulle en tro at dette i utgangspunktet ville være svært populære bilmodeller i Norge. Men det stemmer ikke uten videre. Ingen av de nevnte konkurrentene ligger på noen bestselgerliste, selv ikke storselger Toyota greier å få fart i Verso.

Alternativ konstruksjon

Nå skal Ford forsøke, og de gjør det med en helt ny måte å tenke personbil på. Ved å fjerne dørstolpen mellom for- og bakdører, og la bakdørene gli på skinner, gjøres innstigningen i bilen ekstra enkel. Døråpningen måler hele 150 cm. Det burde appellere både til barnefamilier som skal sikre små barn i baksetet og eldre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dørene forankres i gulvet. Og mens Opel i Meriva valgte bakdører som slår bakover, falt Fords konstruktører for skyvedørsløsningen. Skyvedører regnes for å gi aller best funksjonalitet, men konstruksjonen er samtidig tung og kostbar.

Fords mange fiffige tekniske løsninger i B-Max gjør dette til en dyr bil å produsere, men Ford tenker tydeligvis at høyt volum kompenserer for høye produksjonskostnader.

Se video: - Dette er en sexy varebil

Fra diesel til bensin

Ford er et bilmerket med historisk høy dieselandel. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i 2011 utgjorde dieselvariantene 96,8 prosent av alle personbilene Ford solgte i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter introduksjonen av den lille EcoBoost bensinmotoren med tre sylindere, 1,0 liters motorvolum og inntil 125 hk, har dieselandelen så langt i år falt til 85,5 prosent. Bensinmotoren har fått fantastisk mottakelse over hele Europa, og regnes som en viktig konkurrent til dieselmotorene både i ytelser og renhet. Dessuten er den lett og forholdsvis rimelig å produsere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ringer nødsentral

Derfor satser Ford på denne motoren i B-Max, både med 100 og 120 hk effekt. Alternativt tilbys 115 hk dieselmotor, men hvem våger å kjøre en bybil med dieselmotor etter at Oslo kommune kan komme til å forby bruk av dieselbiler på sure vinterdager?

B-Max vil for øvrig være første Ford med stemmestyrt kommunikasjon og automatisk oppringing til nødsentral vel ulykke. B-Max utstyres også med Active City Stop som bremser ned bilen og stopper i fart inntil 30 km/t, dersom ikke føreren selv bremser.

Les også: Ford vil kapre ungdommen igjen

Azure Dynamics har store økonomiske problemer

Ford Focus Titanium: Tilleggsutstyret gjør den interessant

Les alt om motor og bil