Aggressivt priset B-Max
Ford har åpenbart store ambisjoner med den lille flerbruksbilen B-Max, og kjører friskt ut allerede ved introduksjonen i august. De viktigste konkurrentene blir Opel Meriva, Honda Jazz, Toyota Verso, Hyundai ix20 og Kia Venga.
På grunn av bilenes fleksibilitet skulle en tro at dette i utgangspunktet ville være svært populære bilmodeller i Norge. Men det stemmer ikke uten videre. Ingen av de nevnte konkurrentene ligger på noen bestselgerliste, selv ikke storselger Toyota greier å få fart i Verso.
Alternativ konstruksjon
Nå skal Ford forsøke, og de gjør det med en helt ny måte å tenke personbil på. Ved å fjerne dørstolpen mellom for- og bakdører, og la bakdørene gli på skinner, gjøres innstigningen i bilen ekstra enkel. Døråpningen måler hele 150 cm. Det burde appellere både til barnefamilier som skal sikre små barn i baksetet og eldre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDørene forankres i gulvet. Og mens Opel i Meriva valgte bakdører som slår bakover, falt Fords konstruktører for skyvedørsløsningen. Skyvedører regnes for å gi aller best funksjonalitet, men konstruksjonen er samtidig tung og kostbar.
Fords mange fiffige tekniske løsninger i B-Max gjør dette til en dyr bil å produsere, men Ford tenker tydeligvis at høyt volum kompenserer for høye produksjonskostnader.
Se video: - Dette er en sexy varebil
Fra diesel til bensin
Ford er et bilmerket med historisk høy dieselandel. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i 2011 utgjorde dieselvariantene 96,8 prosent av alle personbilene Ford solgte i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEtter introduksjonen av den lille EcoBoost bensinmotoren med tre sylindere, 1,0 liters motorvolum og inntil 125 hk, har dieselandelen så langt i år falt til 85,5 prosent. Bensinmotoren har fått fantastisk mottakelse over hele Europa, og regnes som en viktig konkurrent til dieselmotorene både i ytelser og renhet. Dessuten er den lett og forholdsvis rimelig å produsere.
Artikkelen fortsetter under annonsenRinger nødsentral
Derfor satser Ford på denne motoren i B-Max, både med 100 og 120 hk effekt. Alternativt tilbys 115 hk dieselmotor, men hvem våger å kjøre en bybil med dieselmotor etter at Oslo kommune kan komme til å forby bruk av dieselbiler på sure vinterdager?
B-Max vil for øvrig være første Ford med stemmestyrt kommunikasjon og automatisk oppringing til nødsentral vel ulykke. B-Max utstyres også med Active City Stop som bremser ned bilen og stopper i fart inntil 30 km/t, dersom ikke føreren selv bremser.
Les også: Ford vil kapre ungdommen igjen
Azure Dynamics har store økonomiske problemer
Ford Focus Titanium: Tilleggsutstyret gjør den interessant