El-BMW viktig i Norge

FØRSTE EL-BMW: Lekre i3 er klar for salg i Norge om halvannet år. (Foto: Produsenten)
Artikkelen fortsetter under annonsen

i3 blir første BMW med stikkontakt. Den er her om halvannet år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW stilte nylig i Zero Rally med en elektrisk Mini, men det betyr slett ikke at bilen snart dukker opp hos nærmeste BMW/Mini-forhandler.

– Nei, vi er ikke kjent med at Mini kommer i ordinært salg som elektrisk bil. Elektrisk Mini er et testprosjekt som startet i Tyskland og USA i 2009. Det består av 600 biler, hvor hovedhensikten har vært å høste erfaring med elektriske biler og utvikle teknikk til en elektrisk BMW, sier BMWs Kjetil Myhre.

Gode rammebetingelser

Men Myhre legger ikke skjul på at de norske rammebetingelsene for elektriske biler gjør BMWs første elbil svært interessant her hjemme. Salget kan bli høyt når bilen med navnet i3 dukker opp mot slutten av 2013.

Selv om i3-konseptet omtales som megacity-bil, blir ikke dette noe billig leketøy som bare duger i bysentrum. Men den blir neppe spesielt dyr heller. BMW har nylig signalisert gjennom Automotive News at i3 kommer til å bli aggressivt priset. Og konkurrenter vil det om halvannet år egentlig bare være en håndfull av med Nissan Leaf, Ford Focus, VW Golf og kanskje en Renault-modell som de viktigste i Norge. Langt flere elbiler kommer fra 2015 og utover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Smått og stort på strøm

170 hk

Særlig mye om teknikken i i3 har så langt ikke lekket ut, men som prosjekt har den en 170 hk elektrisk motor montert over bakhjulene og batteripakke plassert i gulvet. Det betyr bakhjulsdrift akkurat som i Mitsubishi i-MiEV. Akselerasjon fra stillestående til 80 km/t oppgis til åtte sekunder. Interiøret ser svært moderne ut og skiller seg fra alt BMW har laget før.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor langt bilen kan kjøre før den må plugges til elnettet er ikke kjent.

På nett

Innovative tilkoblingsmuligheter oppretter en sømløs forbindelse mellom i3 og livet utenfor bilen. Med en smarttelefon kan du bruke fjernkontrollfunksjoner til å finne igjen bilen, finne nærmeste ladestasjon, starte batterilading og oppvarming med et enkelt tastetrykk. I tillegg kan du få informasjon om bilens gjeldende helsetilstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter i3 kommer i8, en hybrid supersportsbil med stikkontakt. BMW har antydet pris på i8 rett over 100.000 euro (snaut 800.000 kroner) pluss avgifter. Også i8 er vist på en rekke bilutstillinger.

Ifølge Automotive News skal både i3 og i8 selges som et nytt merke under BMW-paraplyen. BMW gjør dette blant annet for å kunne beholde plassen som mestselgende premium bilmerke i verden, foran Mercedes-Benz og Audi.

Les også: Med vannkraft på tanken

Forvirring om ladekabel

Samme pris - økt ladetid

Les alt om motor