Nå løsner det for pickup'ene

HJELP I NØDEN: Også en pickup-truck har sine begrensninger og lar seg kjøre fast.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye modeller med muskuløst fotavtrykk skaper økt interesse for pickuptrucker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For et tiår siden trodde mange i bilbransjen at pickup-truckene skulle bli det nye fritidsleketøyet. Så skjedde ikke. Men nå er salget på vei opp igjen.

Ikke leketøy

– Vår Isuzu D-Max er ikke noe leketøy men et verktøy, en solid bruksbil bygd for tøffe tak i mange år, sier Frank Dunvold i importselskapet RSA.

For fem år siden solgte bransjen nær 5000 pickuptrucker. Så falt det årlige salget ned mot 2000 biler, men er nå på vei mot gamle høyder og ender i år trolig på 3500 biler.

Se video: Murte seg fast i truck

Flere nyheter

– Nye modeller med bedre ytelse, mer komfort, bedre design og lavere forbruk styrker interessen, mener Dunvold, som tror han årlig skal kunne klare å selge 1000 D-Max.

Samme mål har Ford med nye Ranger. Ranger er også ny tvert gjennom. Og mens japanske Isuzu fortsatt bygger sine pickuptrucker i Thailand, flyttet Ford produksjonen til Sør-Afrika der Toyota også bygger noen av sine Hilux-utgaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ranger er også en tvers igjennom ny bil. Mens Ford tidligere samarbeidet med Mazda, har de nå helt tatt styringen selv, sier Per Netland i Ford Motor Norge.

Ranger har som så langt eneste pickup-truck oppnådd fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram.

Fem dominerer

Til Norge kommer bilen kun med firehjulsdrift, reduksjonsgir og hele 80 cm vadedybde. Tre motorer (125, 150 og 200 hk) tilbys, og bilen kan trekke 3350 kilo på kroken.

Det norske markedet for pickuptrucker domineres av fem modeller: Toyota Hilux, første pickup-truck på Nordpolen og geriljakrigeres favorittbil, har vært markedsleder i et par tiår. Dernest følger VW Amarok (bygges i Argentina), Isuzu D-Max, Nissan Navarra og Mitsubishi L200.

Du finner de fleste av dem på anleggs- og byggeplasser, men bilene er også populære blant håndverkere, i kommunene og som gårdsbiler.

Les også: Offensiv Chevrolet-importør

Her er de verste bruktbilene

Elleveåring tatt for bilkjøring -igjen

Les alt om motor