Rally som lukter grønt
Med 56 lag på startstreken i Östersund i Sverige torsdag formiddag, er årets Zero Rally det største for klimavennlige biler noensinne i Norge.
Samtidig er dette et rally hvor kjendiser som Trude Mostue og Janne Formo eksponerer grønn samvittighet og manglende kjøreferdigheter, mens proffer som Mads Østberg og Veronica Engan viser hvordan det virkelig skal kjøres i et rally. Også i år kjører de to superaske Tesla-biler – og satser på ny seier.
Selv Tone Damli rakk å kjøre noen kilometer før medieoppmerksomheten rundt forlovelsen trakk damen ut av førersetet og tilbake til Oslo.
Rallyet demonstrerer at klimabiler er et fullverdig, fremtidsrettet alternativ til forurensende bensin- og dieselbiler. De siste fartsprøvene kjøres i dag med målgang i Trondheim fredag ettermiddag.
Noen har horn i panna, lukter pallplass og kjører som om de skulle ha stjålet strømmen. Andre lener seg godt tilbake, finner fram elpianoet og bruker ladepausen til – bokstavelig talt – å arrangere «allsang på grensen».
Allsang
– Strøm har vi jo nok av, proklamerte kartleser og stortingsrepresentant Snorre Valen (SV), plugget elpianoet i strømuttaket inne i elbilen og inviterte sammen med makker Jørgen Meyer til allsang på ladeplassen utenfor idrettshallen i Meråker.
De var jo tross alt bare noen få mil fra svenskegrensen, og hadde alt lagt bak seg halve Rally Zero, avviklet langs Green Highway fra Östersund til Trondheim.
Hvordan de lå an spilte mindre rolle.
– Vi skal i hvert fall vinne pokal i høy partyfaktor og knivskarp synthmusikk, forsikret de to på vegne av «Pstereo & AMISH 82 Rollin'road show».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDiskokula glinset i solen der den hang i bakluka på Leaf-en.
Les også: Tone Damli skal kjøre rally
Suksess
– At Zero Rally er kommet for å bli kan du være sikker på, sier Zero-sjef Einar Håndlykken etter å ha gratulert Mads Østberg og Veronica Engan i Tesla med seieren.
Proffen Østberg er ikke bare en av Norges beste bak rattet på grus og asfalt, han befestet med seieren posisjonen som Nordens beste klimabilsjåfør.
Øyvind Lunde eier landets kjappeste Think. Men i årets rally måtte han se seg slått av elbilentusiasten Svein Teistedal, som har satt sin ære i å holde liv i en elektrisk Chevrolet Geo Prizm fra 1994.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDer de andre deltakerne fikk elbilene fraktet til start, kjørte Teistedal med datteren Sofie (16) som kartleser bilen fra Grimstad til start i Östersund, for å bevise at også elbiler duger også på langtur.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor å overbevise
– Rallyet er viktig for å overbevise skeptikerne om at miljøbiler blir et stadig bedre alternativ til fossilbiler, sier Håndlykken. Zero-lederen mener rallyet bekrefter at vi er nok et skritt nærmere en bilpark som ikke forurenser.
Zero Rally understreker også Norge som det ledende elbillandet, hvor de elektriske bilene utgjør 2,4 prosent av alt nybilsalg. Takket være effektive statlige insentiver sendes nå hver femte elbil Nissan selger i Europa til Norge.
I løpet av de neste to årene vil utvalget av helelektriske- og ladbare hybridbiler eksplodere. Det er også nødvendig med tanke på ambisjonene i klimameldingen, som legger opp til at utslippet fra nye biler ikke skal overstige 0,85 gram CO2/km i 2020.
Grønn Bils Ole Henrik Hannisdahl har ved flere anledninger påpekt at om målet skal nås, må det i 2020 årlig selges mellom 40.000 og 70.000 ladbare biler.
Les også: Han blir Tone Damli sin kartleser
Norsk verdensrekord i el-bilsalg
Elbilen som danker ut konkurrentene