Enebarn fra Fisker

LADBAR: Fisker Karma selges nå for snaut 1,2 millioner kroner i Norge. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportshybriden med det danske navnet inntar nå Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fisker, grunnlagt av dansk/amerikanske Henrik Fisker, har så langt bare én modell å tilby. Fisker Karma, priset fra 1.169.000 kroner, befinner seg i den sportslige avdelingen for ladbare bensin/elektriske hybrider.

Sportsligheten omfatter mer enn det fem meter lange og lekre karosseriet i aluminium og komposittmateriale bygd på en aluminiumsramme. To elektriske motorer med til sammen 403 hk driver bakhjulene. Rekkeviddeforlengeren yter i tillegg 260 hk. Dette gir akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på 5,8 sekunder og toppfart rundt 200 km/t.

Les også: Klampen i bånn for Toyota

Finskbygd

Fisker Karma bygges hos Valmet i Finland og i prinsippet over samme lest som Opel Ampera/Chevrolet Volt. Rekkeviddeforlengeren starter strømproduksjon så snart den oppmagasinerte strømmen tar slutt etter rundt 80 km kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tre supre SUVer under 130.000

Planen var å starte salget av Fisker Karma i 2010, men tekniske oppstartsproblemer forsinket prosessen. Kabrioletmodellen vist i 2010 har ingen hørt noe mer om. Derimot har Fisker vist en enklere variant (Atlantic) og en enorm stasjonsvogn. Begge skal være aktuelle for produksjon.

Ny importør

Henrik Fisker er egentlig bildesigner med bakgrunn fra blant annet BMW og Aston Martin. Selskapet holder til i Irvine i California.

Autozentrum Holding overlater nå importen av Fisker til Auto Tjuvholmen. Auto Tjuvholmen holder til i Saab-importørens gamle lokaler på Tjuvholmen i Oslo. Årsaken skal være at Autozentrum ønsker å bruke alle sine ressurser på Porsches fremtidige vekst.

Les flere artikler fra vår motorseksjon


Les flere nyheter