Toyota Prius+ Seven:Bærekraftig 7-seter

Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Prius+ Seven har fått plass til syv og Litium-Ion batteri.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BRATISLAVA (ABC NYHETER) Etter en litt svak start i 2000 tok salget av Prius seg godt opp i perioden 2007 til 2010. 2011 ble naturlig nok et svakt år, men har tatt seg betydelig opp så langt i år. Når Toyota nå kommer med sin Prius+ Seven, og senere lanserer Prius med Plug-in kan salgstallene nå imponerende høyder. Vi har prøvekjørt nyskapningen, og vi likte det vi opplevde.

Karosseridesign

Mange spør seg hvorfor hybridbiler må ha så sært utseende. Svaret er ikke lett å gi, men det kan være at bilprodusentene helt bevisst ønsker å skille hybridbilen fra sine øvrige bilmodeller og markere at de er annerledes. Eller forklaringen kan ganske enkelt være at ressursene som er tildelt utviklingen av bilen hovedsaklig har gått til den teknologiske delen, og at lite er blitt igjen til design med apell.

Uansett var de første hybridbilene litt rare. Toyota har med sin Prius+ Seven beholdt Prius sitt særpreg, men gjort karosseriet svært mye mer behagelig å hvile øynene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er strukket ut, akselavstanden er økt, og den kler så absolutt denne øvelsen. Toyotas kommunikasjonsdirektør Fabio Capano forteller til ABC Nyheter at det nå er brukt mye tid i vindtunneller og bilen er designet med såkalt Computer Fluid Dynamic. Det betyr at væsker og data er brukt for å analysere luftmotstanden. Den litt flate fronten er et resultat av erkjennelsen av at flate karosserideler gir mindre luftmotstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiør

Toyota påpeker at Prius+ har et helt nytt interiør. Vanlig Prius har et futuristisk dashbord mens Prius+ har et mer nøkternt dashbord. Oppe ved frontruten ligger instrumentene med den mest sentrale informasjonen. Monitoren midt på dashbordet gir nå informasjon om navigasjon og hybridsystemets virkemåte.

Dette siste er faktisk ganske nyttig, ettersom bilen er så støyisolert at det ikke alltid er så godt å høre om motoren er startet eller ikke. Rattet er akkurat det samme. Girspaken er på Prius+ flyttet opp fra den tradisjonelle plassen på midtkonsollen, og opp på dashbordet. Her står den sammen med Power-knappen og knappen som setter på parkeringsbremsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene er gode å sitte i, med grei sidestøtte. Midtre seterad kan justeres i lengderetning, og bakre seterad kan også benyttes av voksne mennesker men har en begrensning i høyden på omkring 1,85.

Les også: Slik blir dieselforbudet

Plass

Som nevnt er Prius+ en 7-seter og plassen passasjerene har til rådighet er god. Med alle setene på plass er bagasjeplassen opp til seteryggen på 200 liter inklusiv et rom under dørken. Slår man bakre seterad ned øker plassen til 784 liter, og med alle setene unntatt forsetene slått ned er 1.750 liter tilgjengelig opp til taket. Rommet under bagasjeromsgulvet er 43 cm dypt og tar 60 liter.

Motor

"Atkinson Cycle Engine". Har du noengang hørt om det? Atkinson var engelskmann og en smart fyr som pønsket ut hvordan en motor kunne gjøre én rotasjon og få med seg alle fire taktene. En normal firetakts motor trenger to rotasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han klarte biffen i 1882, og med lavere kompresjon og mindre tap av energi på et stempel som flyr opp og ned, ble utnyttelsen av energien bedre. Imidlertid var motoren komplisert og med litt svak ytelse, så oppfinnelsen ble liggende.

Les også: Tre supre SUV-er til under 130.000

Det vil si inntil motorer med variable ventiltider la forholdene til rette for å forsøke seg igjen. I dag er det flere bilmerker som benytter Atkinsons oppfinnelse som drivkilde i hybridbiler, og Toyota Prius er en av dem. Nye Prius+ Seven har en 1,8 liters Atkinson-motor hvor returen av eksosgassene er forbedret. Resultatet er en motor som har lite tap av energi, og som sammen med en elektromotor fungerer kjempefint.

En kilde til energitap er vannpumpen, som vanligvis drives av en kilerem. Derfor har Toyota tatt i bruk en elektrisk drevet vannpumpe som gjør at gjennomstrømmingen av kjølevann i motoren kan styres mye mer presist, noe som bidrar til bedre utnyttelse av drivstoffet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren er en 1,8 liters VVT-i. Foto: Morten LarsenMotoren er en 1,8 liters VVT-i. Foto: Morten Larsen

Én genistrek er at på Prius+ brukes eksosen til å varme opp kjølevannet for at motoren så raskt som mulig skal få arbeidstemperatur ved kaldstart. Toyota har tallfestet forbedringene med den nye motorern, og fortalte ABC Nyheter at drivverket er 33% lettere og 27% mer effektivt enn en standard Prius motor. Dette er med og forbedrer hybridsystemet og gir bedre drivstofføkonomi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppvarmingen av kjølesystemet med varm eksos gir også raskere oppvarming av kupéen.

Les også: Småbiler som flytter grenser

Drivverk

Kraften overføres av en E-CVT Hybrid transaksel. Den inneholder den elektriske motoren, kraftfordeler, generator og CVT-utvekslingen i én pakke. I størrelse kan den sammenlignes med en tradisjonell girkasse, og er ifølge Toyota hjertet i deres Hybrid Synergi Drive system.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektromotoren/generatoren på 60 kW arbeider i tandem med bensinmotoren for å gi en aksellerasjon under kjøring i EV-modus som er på høyde med vanlige Prius. Toyota har valgt å kjøle elektromotoren med væske her, i motsetning til luftkjøling på vanlig Prius.

Ny batteripakke

Batteripakken sitter mellom forsetene. Foto: Morten LarsenBatteripakken sitter mellom forsetene. Foto: Morten Larsen

Nikkel-metall hydridbatteriet i Prius er på Prius+ erstattet med en helt ny pakke bestående av 56 celler arrangert vertikalt. Det nye batteriet har samme ytelse som i vanlig Prius, men er 8 kilo lettere og vesentlig mer kompakt, og er nå trygt plassert i midtkonsollen mellom forsetene.

Kjøreegenskaper

Dette er selvsagt ingen racerbil, men kjøreegenskapene er fullt ut tilfredsstillende selv om man angriper svingene litt agressivt. Nytt på Prius+ er et system som reduserer bilens "pitch og bounce". Det betyr at dreiemomentet brukes slik at bilen ikke stuper forover ved nedbremsing eller løfter fronten ved akselerasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Prius+ Seven gikk under vår test svært stille. På vårt spørsmål kan Toytas folk fortelle at det er brukt mye støydempende materiale, spesielt mellom motorrom og kupé. Dessuten er vinduene designet nettopp med tanke på lav vindstøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mulig superbil fra BMW

Forbruk og miljø

Vi ble under presentasjonen fortalt at siden 1997 har Toyota produsert over 4 millioner fullhybrid biler på verdensbasis. Beregninger Toyota har gjort antyder at det har spart verden for utslipp av CO2 i størrelsesorden 25 millioner tonn.

Fakta er at Prius+ Seven er oppgitt å gå på 0,41 liter på mila, og en av deltakerne under presselanseringen klarte å oppnå dette forbruket på en sekvens av testruten. Det gir et CO2-utslipp på 96 gram/km ved kombinert kjøring.

Les også: Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

Det som er interessant for de som er opptatt av vedlikeholdskostnader kan være at bilen er satt opp med 30.000 km serviceintervaller. Bremseklosser og skiver kan holde opp mot 100.000 km. Årsaken til dét er at man ved forsiktig bremsing ikke bruker bremser til fartsreduksjon overhodet – kun generator.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utstyr

Prius+ Seven leveres i tre utstyrsvarianter; Advance, Executive og Premium. Grunnmodellen har blant annet regnsensor, Cruise Control og nøkkelfri løsning. Executive har blant annet ryggekamera, Head Up Display og varmeseter foran. Premium har i tillegg blant annet 17" aluminiumsfelger, parkeringsassistanse og Pre-Crash radarbasert sikkerhetssystem.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge opplyser at de første bilene leveres kunder rundt september, de regner med å selg 1.000 stk i år og 1.400 i 2013 i tillegg til omlag 1.000 vanlig Prius. 60% av bilene vil antagelig leveres med Executive utstyrsvariant.

Pris

Innstegsmodellen vil koste 321.400,-. Executive ca 341.000,- og toppmodellen Premium ca 384.400,-.

Konklusjon

Vi fant oss godt til rette i Toyota Prius+ Seven, og likte det vi så. Vi tror spesielt barnefamilier med omtanke for miljøet og driftsøkonomi vil satse på denne bilen. Konkurrenter; VW Touran, Peugeot 5008 og Ford Grand C-Max. Vi kommer tilbake med en test under norske forhold når bilen er ankommet Norge.

Les mer om motor

Tekniske data

Toyota Prius+ Seven

VTi120

Pris, fra kr

321.400

Motorkonfigurasjon

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.798

Motoreffekt, kW/hk

73/99

Max dreiemoment, Nm v/turtall

142/4.000

Elmotor effekt, kW/hk

60/82

Dreiemoment, Nm

207

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,8

Toppfart, km/t

165

Co2-utslipp, blandet kjøring (gram/km)

96

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,41

Svingdiameter, meter

6,2

Lengde (mm)

4.615

Bredde (mm, inkl speil)

1.775

Høyde (mm)

1.600

Akselavstand (mm)

2.780

Sporvidde foran/bak

1.530/1.535

Bakkeklaring, cm

14,5

Vekt (kg)

1.565

Nyttelast

450

Bagasjerom min/maks liter

232/1.750

Drivstofftank (liter)

45

Drivstoff

Bensin

Girkasse

CVT