50-års jubileum:50 år med Alpine feires av Renault med konseptbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Renault Alpine feires ved å vekke navnet til live med en utrolig bra konseptracer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var under Formel 1-runden i Monaco Renault Sport Technologies feiret at det er 50 år siden Renault Alpine A110 ble presentert. Dét var på 1962 Paris Motor Show bilen Alpine A110 ble presentert, og i 1967 ble Alpine en del av Renault.

Bilen er udødeliggjort dels på grunn av det velproporsjonerte og lave karosseriet, men også på grunn av tallrike rallyseire helt opp til 1975.

Konseptbilen som ble presentert med en testrunde i Monaco er basert på samme tekniske plattform som Renault Mégane Throphy, hvor rørchassiset er stivet opp og høyden på bilen er redusert. Bilen er ikke bare en stilstudie, som konseptbiler ofte er, men utført i full race spesifikasjon, blant annet med pneumatiske jekker som gjør det mulig å skifte hjul lynkjapt.

Samtidig kan vi konstatere at mens den opprinnelig Alpine A110 mest var en rallybil, er dagens kreasjon en ren baneracer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den aerodynamiske utviklingen er gjort med Computational Fluid Dynamics, det vil si bruk av flytende væsker for å finjustere aerodynamikken på bilen. Skjult i fronten på bilen er det en såkalt "splitter" som sørger for omlag en tredel av marktrykket på bilen. Resten genereres av den store, justerbare spoileren bak på bilen.

Interiøret er også racingfokusert. For å komme inn i forsetene må man forsere en bred dørstokk av karbonfiber, og seter, belter og annet utstyr er laget for å fungere optimalt i race.

Les også: Fullhybrid til verdens tøffeste utholdenhetsløp

"Bilen har masse runde kurver, akkurat som den opprinnelige bilen, og den gir uttrykk for tre nøkkelord i vår designpolicy; enkelt, sensuelt og vennligsinnet" sier Axel Breun. Han er sjef for avdelingen som jobber med konsept og showbiler.

Drivverket er en 3,6 liters V6-motor på 400 fullblods hester, og lyden som denne bilen lager viser med all tydelighet at her har Renault laget en bil med potensiale.

Les også: Polske Arrinera

Les også: På tre hjul i svingene

Les også: Presidentbilen