Meny

Fiat + Mazda = Sant

MORSOM: Folkesportsbilen Mazda MX5 kan bli en enda morsommere bil neste modell skal utvikles sammen med italienske Alfa. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er tid for samarbeid i alle retninger innen bilindustrien.

Den som tror at en bil er et unikt produkt – utelukkende konstruert av selskapet bak logoen i grillen – må tro om igjen. Knapt noen industri samarbeider mer enn bilindustrien.

Bare de siste to månedene har den amerikanske General Motors, verdens største bilprodusent i fjor, kjøpt seg inn i PSA Peugeot Citroën som er Europas nest største bilprodusent. At to så vidt forskjellige produsenter velger å se hverandre i kortene, er rasjonelt nok: Nå kan de satse på felles utvikling av nye modeller og mer strømlinjeformet produksjon.

Les også: Disse bilene er nesten like

Mange avtaler

På samme måte samarbeider Renault og Mercedes om nye modeller. Samtidig er Renault tett alliert med Nissan i Japan. Mercedes samarbeider ikke lenger tett med Chrysler eller skilsmissen, men til gjengjeld kontrolleres nå Chrysler av italienske Fiat.

I Europa ser Fiat salget synke. Mazda, på sin side, har lagt bak seg fire blodrøde år rent regnskapsmessig, og står foran betydelige utfordringer etter at Ford bestemte seg for å bli «One Ford» og kvittet seg både med Volvo og det meste av Mazda.

Samtidig kan Mazda takke Ford for at selskapet i det hele tatt eksisterer. Ved forrige alvorlige krise, for rundt 20 år siden, var det nettopp Ford som tro støttende til. Som takk for hjelpen fikk Ford tilgang til verdifull teknologi og mer avanserte plattformer enn de selv hadde.

Les også: Her er verdens tregeste «sportsbil»

Ser mot Italia

Og det er nettopp teknologi som nå ligger til grunn for den siste samarbeidsavtalen – mellom så ulike selskaper som Fiat-eide Alfa Romeo og Mazda. Offisielt heter det at Alfa skal være med når Mazda utvikler neste generasjon av den lille og morsomme folkesportsbilen MX5. Bilene skal visstnok bli helt forskjellige, samtidig som det mer enn antydes at begge vil bli produsert av Mazda i Japan med lansering i 2015.

Men analytikere ved at dette enkle og – i industrisammenheng – lille prosjektet vil være en måte for to stolte produsenter å bli bedre kjent med hverandre. Slik åpnes det for samarbeid om viktigere modeller i fremtiden.

Les også: Dette bilmerket er mest verdifullt i verden

Suksesshistorie

MX5 – Miata i hjemlandet – har vært en mer enn 20-årig suksess for bilprodusenten hjemmehørende i atombombede Hiroshima. Den lille toseteren har vist seg ikke bare å være morsom å kjøre, men også så godt som uslitelig. Selv i værutsatte Norge inntok MX5 tetplassen blant kabrioletene både i fjor og året før.

Avtalen mellom Alfa og Mazda åpner altså for noe langt mer for to bilprodusenter som bare må innse at å være liten i dagens bilverden, eller ikke tilhøre en gigant, lett kan føre til ufrivillig stopp i skifteretten.

Alfa/Mazda-avtalen blir ganske sikkert ikke den siste i bilindustrien. Slike avtaler garanterer at bilprisene holder seg så lave som mulig, samtidig som mangfoldet opprettholdes.

Les også:

Sjekk hva vi betaler for ny bil

Pass på hunden i varmen

Nå blir det dyrere å eie bil

Les mer om bil og motor i ABC Nyheter

Les flere nyheter

Motor
Populært