Meny

BMW er verdens mest verdifulle

HØY VERDI: BMW er nå bilindustriens mest verdifulle merkevare. FOTO: Øivind Skar /

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BMW har kjørt forbi Toyota som verdens mest verdifulle bilmerkevare.

Toyota har flere år bak seg som bilindustriens mest verdifulle bilmerkevare, men er nå forbikjørt av BMW på «BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands» utarbeidet av analyseselskapet Millward Brown. Automotive News melder at det er BMWs sterke framgang i Asia, og særlig i Kina, som forårsaket forbikjøringen.

Toyota var mest verd fra 2006 til 2009. Så toppet BMW listen i 2010, før Toyota igjen var på topp i 2011. Nå har de to igjen byttet plass.

Les også: Her er verdens tregeste «sportsbil»

Analyseselskapet har beregnet BMWs merkevareverdi til 24,6 milliarder dollar (150 milliarder kroner), mens Toyota befinner seg 20 milliarder kroner bak.

Likevel havner de beste bilselskapene i skyggen av datagiganten Apple som inntar en soleklar tetposisjon på listen. På andreplass kom IBM inn i år, og dyttet Google ned på tredjeplass. BMW dukker først opp på 23. plass, Toyota på 28. plass og Mercedes-Benz på 46. plass. Først på 95. plass befinner VW seg, mens Ford og GMs ulike merker ikke kommer inn blant de 100 mest verdifulle merkevarene.

Les også:

Sikreste Volvo i historien

Tone Damli skal kjøre rally

Disse bilene er nesten like

En ny bil du bør se nærmere på

Så mye faller bilen i verdi

Les mer om bil og motor i ABC Nyheter

Les flere nyheter

Motor
Populært