Meny

Biltest: Store SUVer

Arbeidshester i finstas

EN HEST – MANGE HESTEKREFTER: Jeep Grand Cherokee, Mercedes M-klasse og BMWs 5-serie er biler du ofte ser trekkende på hestehenger. På hesten Reihja: Ida Helene Skramstad. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ukens testbiler er alle villige trekkdyr innpakket i et eksklusivt og rådyrt ytre. BMW X5 trakk flest poeng.

Uansett hvor usosiale, unødvendige og miljøfiendtlige de største SUV-ene oppfattes som i mange miljøer, ser det ikke ut til å spille noen rolle. BMW X5, Jeep Grand Cherokee og Mercedes ML er alle biler som svært mange drømmer om å kjøre rundt i. Og de bygges alle i USA, der lista for hva som virker brautende, ligger høyere enn her hjemme.

Disse bilene sleper ofte på hestehengere eller en stor båt. Som trekkdyr er de fabelaktige. Store motorer med mye moment gir kraftoverskudd. Ikke rart at alle er godkjent for å trekke over tre tonn. Den høye vogntogvekten gjør det tidvis nødvendig med utvidet førerkort for å kjøre ekvipasjen.

Grand Cherokee, ML og X5 ruver på veien. Alle har skikkelig firehjulstrekk uten at det, kanskje med unntak av Jeep, gjør dem til terrengbiler. Til det er de rekk og slett for fine.

BMW X5

Testvinner med knappest mulig margin foran Mercedes ML. Vinner fordi den kjører best og er mest komfortabel. Men 1.249.240 kroner inkludert ekstrautstyr for rundt 400.000 kroner (!) er fortsatt vanvittig mye penger for en bil.

X5 oppleves klart størst på veien og har mer enn nok med krefter (211 hk) – selv om motoren er tatt ned fra 245 hk for å gjøre den mer spiselig rent avgiftsmessig. Bak rattet framstår X5 som en hvilken som helst luksusbil, bare med høyere sitteposisjon. Her er alt inkludert: delt forseterygg med individuell justering av de to delene, visning av viktig informasjon på bilens frontrute og elektrisk lukking av alle dørene. X5 er også mest sportslig og har den beste automatgirkassen med åtte trinn.

Les også: Superkomfortabel luksus-SUV

Mercedes ML

Mercedes har nettopp pakket om ML. Det betyr bedre kjøreegenskaper, bedre komfort og lavere forbruk. For der X5 slurper i seg 0,95 liter diesel per mil i testen, klarer ML seg med to desiliter mindre.

Mercedes vektlegger MLs terrengegenskaper, men det forutsetter terrengpakke. Da oppfører ML seg til gjengjeld som et fjellgeit og ter seg omtrent like godt utenfor asfalten som Jeep.

Det er likevel ikke på grunn av terrengegenskapene vi mener ML er et tilnærmet like godt kjøp som X5. Høy komfort og ikke minst høyt sikkerhetsnivå trekker opp, samt at ML i testen koster nesten 300.000 kroner mindre enn X5.

Les også: Over 200 nordmenn har bestilt denne SUV-en usett

Jeep Grand Cherokee

Dette er bilen om du skal ut på prærien og det ikke går noen vei der. Grand Cherokee ser tøff ut og opptrer i robust utførelse med digre tauekroker foran og bak. Den er eneste med lavserie girutveksling og elektronisk styring av firehjulstrekket à la Range Rover. I første lavserie nærmest kryper bilen framover. Dette, sammen med luftfjæring som gjør det mulig å løfte hele bilen, understreker offroadegenskapene.

Men ikke alt inne i bilen er like bra, og interiøret virker litt gammeldags sett med europeiske øyne. Jeep er fortsatt bilen for spesielt interesserte med spesielle behov. Elendig radio og liten naviskjerm med dårlig grafikk trekker ned. Det samme gjør girkassen med kun fem trinn i hovedvalget og digert reservehjul som stjeler bagasjeplass.

Grand Cherokee kjører ikke dårlig, men mest amerikansk av de tre i testen.

Les også:

En ny bil du bør se nærmere på

Fem SUVer som gir mye for pengene

Les mer om bil og motor i ABC Nyheter

Motor
Populært