Dacia: Billigbil med sikkerhetsbrist

KOLLISJONSTESTET: Dacia Duster oppnådde bare tre av fem mulige stjerner da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i fjor.  Foto: EuroNCAP
KOLLISJONSTESTET: Dacia Duster oppnådde bare tre av fem mulige stjerner da EuroNCAP kollisjonstestet bilen i fjor. Foto: EuroNCAP

Dacias modeller får hard medfart i kollisjonstestene til EuroNCAP.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Viktig med høy sikkerhet

Høyt sikkerhetsnivå blir et stadig viktigere salgsargument for både nye og brukte biler.

Sikkerhetsnivået på nye biler blir stadig høyere og jevnere. Det er hevet over enhver tvil at sikrere biler, samt innsatsen til den frittstående testorganisasjonen EuroNCAP, har bidratt til at antallet skadde og drepte går ned over hele Europa.

På sine hjemmesider går Statens vegvesen så langt som å anbefale alle som kjøper ny bil, å velge biler med fem stjerner (maksimal score) og minimum fire stjerner om bilen er brukt.

Derfor vekker det betydelig oppsikt når nye biler en sjelden gang stryker i EuroNCAP-testen. Det skjedde eksempelvis tidligere i år, da Jeep Compass kom ut av testen med kun to stjerner. Det samme skjedde med kinesiske Landwind for tre år siden.

Toyota Urban Cruiser oppnådde tre stjerner i 2009. Mange mente at Toyota av den grunn burde droppet bilen i Norge. Det skjedde ikke.

Dårligst

Dette er de dårligste i test (biler testet fra 2005):

Ny testprosedyre:

Tre stjerner:

* Citroën Nemo (2010) – tas ikke til Norge

* Dacia Duster (2011) – kommer trolig snart

* Suzuki Alto (2009)

* Toyota Urban Cruiser (2009)

To stjerner:

* Jeep Compass (2012) – tas ikke til Norge

* Landwind CV 9 (2009) – tas ikke til Norge

Gammel testprosedyre:

Tre stjerner:

* Chevrolet Kalos (2006)

* Dacia Logan (2005)

* Kia Cerato (2006)

* Nissan Navarra (2008)

To stjerner:

* Chevrolet Matiz (2005)

* Ford Ranger (2008)

En stjerne:

* Chevrolet Aveo (2006)

* Chrysler Voyager (2007)

* Isuzu D-Max/Rodeo (2008)

Vil du vite mer om bilers sikkerhet: www.euroncap.com

Mye tyder på at Dacia Duster er på vei til Norge som den første lavprisbilen på denne siden av tusenårsskiftet. Med antydet pris rundt 260.000 kroner befinner Duster seg minst 40.000 kroner under sammenlignbar Skoda Octavia stasjonsvogn og nesten 60.000 kroner under Skoda Yeti 4x4 med dieselmotor.

Les alt om dette: Billigmerket Dacia kan komme til Norge

Kun tre stjerner

Men om Dacia Duster scorer høyt på pris, scorer den desto dårligere på sikkerhet. Frittstående EuroNCAP kollisjonstestet flere eksemplarer av bilen i fjor og ga den kun tre av fem mulige stjerner. Kun et fåtall biler oppnår nå så dårlig score. På grunn av EuroNCAPs innflytelse på bilsikkerheten i Europa våger knapt noen bilprodusent å lansere modeller som ikke i det minste oppnår fire stjerner.

EuroNCAP påpeker i Dusters tilfelle at førerens hofteparti og overkropp ikke gis god nok beskyttelse ved kollisjoner forfra, og at det er fare for nakkeskade ved påkjørsel bakfra. Bilen scorer også dårlig på forgjengerbeskyttelse.

Det kom overraskende på EuroNCAP at Renault, som er kjent for å fokusere tungt på sikkerhet, stiller slappere krav til eget undermerke.

Anbefales ikke

Statens vegvesen tar sikkerheten på biler som skal selges i Norge, svært alvorlig. På deres hjemmesider anbefaler de nybilkjøpere å velge modeller som har oppnådd fem stjerner. I Vegvesenets trafikkpolicy for egne kjøretøy er det spesifikke kvalitetskravet til sikkerhetsstandard fem stjerner.

Dacia Dusters dårlige rating fra EuroNCAP gjør at Statens vegvesen i utgangspunktet ikke anbefaler kjøp av biler som Duster.

Det tar administrerende direktør Jan Traaseth i Renault Norge med ro. Han sier han ikke er bekymret for sikkerheten.

NORSK TESTING: Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold. Mye tyder på import. Foto: Øivind Skar/NTB Tema.NORSK TESTING: Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold. Mye tyder på import. Foto: Øivind Skar/NTB Tema.

– Testen ble utført før bilen fikk ESP som standard, og vi er trygge på at bilen ville fått fire stjerner hvis den ble testet på ny i dag. Vi skulle gjerne sett at bilen hadde fem stjerner, men betrakter ikke det som noen showstopper så lenge prisen er så gunstig, sier Traaseth.

Les mer: Her er de farligste bilene

Billigmerket Dacia kan komme til Norge

Sikrere biler fra Kina

Les alt om bil og motor

Les flere nyheter her

Personvernpolicy