Morgan: På tre hjul i svingene

Mye, mye kjøreglede. En god dag på jobben. Foto: Atle Jarto Johnsen, Image Photo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Morgan har gått tilbake til røttene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et trykk på startknappen, og den tosylindrete S & S-motoren starter med en serie stempelslag som får hele bilen til å rykke under meg. Jeg har fått æren av å være den første til å få prøvekjøre den nyregistrerte Morgan 3 Wheeler, importert av Insignia.

De er importør av Morgan, og har tatt inn dette eksemplaret for å lodde interessen. Og skal vi dømme etter de hysterisk morsomme, spennende og adrenalinfylte timene bak rattet, er dette ikke den siste de tar inn. 508.000 koster innstegsmodellen.

Motoren er en 2-liters versjon av samme motor som sitter i Harley Davidson, og hvert stempelslag både kjenner du i ryggmargen og gir gjenklang i bygårdene, der jeg kjører forbi Dælenenga. Musikken som kommer ut fra de strake rørene er ikke ulik den vi som har levd en stund kunne oppleve dengang det ble arrangert speedwayløp her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pedalboksen har stående pedaler og er et aldri så lite kunstverk. Foto: Morten LarsenPedalboksen har stående pedaler og er et aldri så lite kunstverk. Foto: Morten Larsen

Motoren på 80 hester er god til å seigdra (140Nm), så det er ikke nødvendig med høye turtall for å kjenne et solid spark i ryggen. På nyvåt asfalt er det større utfordring å finne feste for det ganske fete bakhjulet på glatta.

Over fartshumper og annen vederstyggelighet har jeg full utsikt til bevegelsene i forstillingen. Jeg kan konstatere at Morgan på denne modellen har gått bort fra "sliding pillar" og over til bærearmer, konvensjonelle støtdempere og tannstangstyring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over alt er det gamle og unge som snur seg, vinker og viser tommelen opp. Selv trikkeføreren på Briskebytrikken glemmer at det er jeg som har vikeplikt for den, og vinker meg frem.

Jeg legger turen opp til fagre Maridal, hvor jeg kan nyte naturen og akkurat passe utfordrende og svingete vei for denne bilen. Jeg gir antagelig Petter Northug et minne for livet når jeg passerer ham, på en av sine daglige treningsturer på rulleski innover i dalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aluminum girkule og Aluminum girkule og "flyoff" håndbrekk av racingtype. Foto: Morten Larsen

Girkassen er en femtrinns sak fra Mazda 5, med fem trinn og revers! (jeg tror ikke den opprinnelige trehjulingen hadde revers). Verden går altså fremover. Men hylingen fra girkassen gir flashbacks til min egen 1954-modell Morgan, som denne dagen står tørt og godt parkert i garasjen.

Turen blir et minne for livet. De mektige dunkelydene fra de strake eksosrørene uten demping, vibrasjonene, lyden fra dekken når de sier fra at nå nærmer du deg grensen for hva vi klarer å få til på den våte asfalten. Vinden som suser i hjelmen, fluene på fortennene. Inntrykkene er sterke og tydelige.

Morgan 3 Wheeler er jo registrert som motorsykkel, og plutselig ergrer det meg at det ikke er noen bomstasjoner jeg kan kjøre gratis gjennom i nærheten. Det er heller ikke en taxifil jeg kan kjøre i. Men jeg kan dra ned på Stripa! Stripa er Karl Johans gate. Her er det vanligvis fullt opp av voksne motorsykler parkert på en reservet parkering for denslags kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og voila! Vel fremme på Stripa er det sannelig akkurat passe plass til å parkere. Som ventet kaster bilinteresserte, turister og pensjonister seg over bilen for å ta bilder og studere. Til tider er det nesten ikke mulig å se den lille bilen. En ting er sikkert; du blir lagt merke til med denne bilen!

Det er med tungt hjerte jeg må tenke jobb å levere bilen tilbake. Enten ble været bare bedre og bedre, eller det var livet som etter kjøreturen ble mye lysere å leve. Etter at bilen (motorsykkelen?) er levert tilbake, sender jeg en takknemlig tanke til H.F.S. Morgan. Han bygget den første Morgan trehjuling i 1910. Den dag i dag bygges disse bilene for hånd i den lille, engelske byen Malvern.

Jeg håper de vil gjøre det i minst hundre år til....

Les flere bilsaker

Les også: Nå kan også Morgan gå elektrisk

Les også: Bilens Jekyll og Hyde

Les også: Gatas ramp!

Les også: Femtitallets racerbiler kjører igjen

Les flere nyheter