Denne bilen kan redde Cadillac

TIL EUROPA? Første kompakte Cadillac som for alvor tar opp kampen med BMWs 3-serie.  FOTO: Wikimedia
TIL EUROPA? Første kompakte Cadillac som for alvor tar opp kampen med BMWs 3-serie. FOTO: Wikimedia

Etter å ha vært nede i en dyp bølgedal ser det ut til at Cadillac igjen er på vei opp og fram.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Cadillac var i sin tid noe av det ypperste man kunne kjøre – en bil som oste av teknisk raffinement og gedigen luksus. Men det var før, før alle krisene i amerikansk bilindustri, før europeiske luksusbilprodusenter spiste seg stadig fetere i USA, og før Lexus snudde opp ned på det amerikanske luksusbilmarkedet.

Cadillacs problem gjennom mange år nå har vært ryktet: Dårlig kvalitet i betydningen middelmådige kjøreegenskaper, dårlig finish og – verst av alt – et renommé som det siste bilkjøpet man gjør i livet før man i samme bilmerke foretar den aller siste reisen mot evigheten.

Noe måtte gjøres for å vekke til live interessen for Cadillac hos yngre kjøpere. ATS er svaret på utfordringen. Den er bygd med bakhjulsdrift og over en helt ny teknisk lest. Inspirasjonen kommer naturligvis fra BMWs 3-serie, som er verdens mest kjøpte premium kompaktbil. Men også fra Mercedes C-klasse og Lexus har Cadillac knabbet ideer til en bil de i USA priser aggressivt: 34.000 dollar (snaut 200.000 kroner) og 1800 dollar (10.000 kroner) under BMWs 3-serie.

Så fornøyd er Cadillac med ATS at den etter hvert kan komme på GMs Europa-program. I så fall er det mulighet for at Cadillac igjen blir et merke å se på norske veier om noen år.

Litt teknikk: Motorer fra 2,5 liters volum, fire sylindrer og effekt fra 200 hk. Toppmodellen i USA yter 320 hk og koster 42.000 dollar (ca. 245.000 kroner). Cadillac leveres nå med samme type sikkerhetsutstyr som biler i Europa.

Les også:

Cadillac har flere biler på listen over de verste bruktbilene

Disse bilene støyer mest

Her synker bensinprisene

Les alt om bil og motor

Personvernpolicy