Ny superbil

Polske Arrinera

Baklysene er jo spesielle. Foto: Produsent

De som tror at Polen ligger i bakleksa og fikser biler med glassfiber og ståltråd må tro om igjen. Nå lanseres Arrinera, en polsk superbil som ser svært så lovende ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge informasjon fra Arrinera Automotives er bilen 119 cm høy, har en 6,2 liters V8 motor som er basert på en Chevrolet LS9 og gir 650 hk. Superbilen veier 1.300 kilo. Det gir en vekt/hk på 2 kilo per hk. Dermed gjør bilen unna 0 - 100 km/t på 3,2 sekunder, fra stillestående til 200 til stans igjen på imponerende 14,3 sekunder. Sideveis G-krefter er målt til 1,3.

La oss nevne to gode ting til: Bilen er en fryd for øyet, og den er gunstig priset. Nærmere bestemt 116.700 Euro.

Bak bilen står et sterkt team. Arrinera Automotive S.A. De har lang erfaring innen bilindustrien, og påtar seg testoppgaver, utarbeider komplette, tekniske rapporter om prosjekter, gjør homologeringstester og lager faktisk også prototyper for bilfabrikker.

De designer og utvikler komponenter for elektroniske diagnosesystemer, og tester installasjoner på prototypnivå. De var i sin tid faktisk ansvarlig for utviklingen av karosseri og komposittdeler til Audi R8.

Målrettet teamarbeid

Det er et helt team som står bak utviklingen av Arrinera, og vi nevner Pavlo Burkatskyy, som er ansvarlig for design av eksteriør og interiør i bilen. Han er spesialist på design i 2D og 3D programmer.

Artikkelforfatteren fikk anledning til å se nærmere på en Ascari Ecosse for noen år siden. Foto: Morten LarsenArtikkelforfatteren fikk anledning til å se nærmere på en Ascari Ecosse for noen år siden. Foto: Morten Larsen

Så har vi Witold Witkowski. Han har hele 31 års erfaring i testing og utvikling på forsknings- og utviklingsavdelingen til Arrinera Automotive, og har ansvaret for kvaliteten på arbeidet. Han har også et nært samarbeid med neste mann på vår liste:

Sist, men ikke minst har vi Lee Noble. Engelskmannen har lang erfaring innen design og utvikling av rullende chassis til superbiler. Han er mannen bak de britiske Ultima og Noble-bilene, blant annet den kjente Noble M 400. Han har også designet Ascari Ecosse, som vår medarbeider fikk anledning til å prøve for noen år siden. Nå er Lee Noble medlem av styret i bedriften og har konstruert plattformen på Arrinera.

Ikke primitiv

Arrinera kan skilte med mye utstyr man i mange tilsvarende biler bare kan glemme:

Foto: ProdusentFoto: Produsent

Bluetooth, sentrallås, LED-lys (både hovedlys og dimlys), ryggekamera og parkeringssensorer.

Bilen er skodd med 255/35 R19 foran og 335/30 R19 bak. Hjuloppheng er multilink, designet av Lee Noble, så klart. Bremsene er 6-potters calippere og 380 mm skiver foran, og 4 pot og 350 mm skiver bak.

Det er på tide å ta polske bilprodusenter inn i varmen. Hvem blir den første eieren av en Arrinera i Norge?

Les også: Fullhybrid til verdens tøffeste utholdenhetsløp

Les også: Åpen Evoque til Genève

Les også: Mediespekket luksusbil

Les også: Presidentbilen

Personvernpolicy