Statoil:

Hydrogenstasjoner legges likevel ikke ned

Statoil Fuel & Retail Norge AS opplyser i en pressemelding at de i går signerte en avtale med HYOP AS som åpner for ny drift og utvikling av hydrogenanleggene på Statoil Økern og Statoil E18 Lier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avtalen om bruk av de sentrale bensinstasjonene er inngått etter at HYOP har overtatt driftsansvaret for hydrogenanleggene fra Statoil ASA.

– Med dette blir hydrogen fortsatt tilgjengelig på to av landets beste beliggenheter, Statoil Økern og Statoil E18 Lier. Vi er glade over at vi bidrar til å videreføre Norges pionerrolle i utprøvingen av hydrogen som transportdrivstoff, sier Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Fyllestasjonene for hydrogen på Økern og Lier har vært i drift siden 2009. Hydrogenanleggene ble drevet og eiet av Statoil, mens tomter, betalingsløsninger og enkelte tilsynsoppgaver har vært ivaretatt av Statoil Fuel & Retail. Dette er et frittstående selskap som blant annet driver nettverket av statoilstasjoner i Norge.

I begynnelsen av 2011 besluttet Statoil å avslutte sin satsing på hydrogen. Beslutningen ble tatt da Statoil reviderte sin strategi for fornybar energi, og valgte å legge hovedfokus på offshore vindkraft.

Rotormotoren RX8 H2RE fra Mazda. Foto: StatoilRotormotoren RX8 H2RE fra Mazda. Foto: Statoil

Nå har altså HYOP overtatt ansvaret for drift og utvikling av Statoils tre fyllestasjoner for hydrogen i Oslo, Lier og Skien. Bak HYOP står innovasjonsselskapet Campus Kjeller AS (CK) og en rekke samarbeidspartnere.

– Fortsatt drift av stasjonene er viktig for å opprettholde Norges posisjon som et av verdens ledende land innen infrastruktur for hydrogen til transport, sier Ulf Hafseld, daglig leder i HYOP.

Avtalen mellom HYOP og Statoil Fuel & Retail Norge innebærer at HYOP får leie arealer til de to anleggene på Statoil Økern og Statoil Lier til en lav pris, samt at Statoil Fuel & Retail står for betalingsløsninger og daglig tilsyn, i første omgang ut 2015.

Les også:

Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

Nå kan også Morgan gå elektrisk

Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Les mer om motor

Les flere nyheter

Personvernpolicy