Leken liten franskmann

NY: Peugeot 208 er helt ny, men kjøreopplevelsen fremkaller de gode minnene fra 205 snart 30 år tilbake i tid.

Med 208 går Peugeot tilbake til røttene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta:

Pris fra: Kr 161.900

L/B/H: 3,97/1,74/1,46 m

Bagasjerom (VDA): 285 – 1152 l

Motor: 68 – 120 hk

Forbruk (EU): fra 0,34 liter

CO2-utslipp (EU): fra 87 g/km

4x4: Nei

Kollisjonsputer: 6 stk.

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Peugeot stamper i motbakke. Bilsalget i de landene hvor Peugeot tradisjonelt står sterkt faller. Så Europas nest største bilprodusent, mest kjent for å være god på små og mellomstore biler, har ikke råd til å trå feil med nye 208.

200-modellene har uten tvil være med på å gi Peugeot den posisjonen selskapet har i europeisk bilproduksjon. Siden introduksjonen av 205 i 1983 har modellen vært blant de mest kjøpte i Europa, med titusener solgt også i Norge. 205 GTI var kanskje den morsomste småbilen å ratte på 80-tallet, og med 206 kom den første folkekabrioleten med ståltak.

Med 208 går Peugeot tilbake til røttene. Lengden på 3,97 meter gjør 208 kortere utvendig enn bilen den erstatter. Likevel er den litt rommeligere innvendig. 208 gir seg ikke ut for å være noe annet enn den er: En grei småbil for folk flest.

205 flyttet grenser på 80-tallet, og skrev bilen inn i historien som viktig. Det skjer neppe med 208, rett og slett fordi den ikke er innovativ nok.

Hvordan er den å kjøre?

208 er leken på veien og gir deg lyst til å kjøre. Denne bilen har sjel, om man kan bruke et slikt uttrykk om biler. Sånn sett fremkaller 208 de gode minnene fra 205. Sittestillingen er bra, og ideen om å løfte instrumentene over rattringen fungerer utmerket. At ingen har tenkt på dette før!

Hva er under panseret?

Peugeot begynner forsiktig med tre bensinmotorer (68/82/120 hk) og tre dieselmotorer (68/93/115 hk). Flere av dem kan leveres med automatclutch.

Vår favoritt etter å ha prøvet flere motorvarianter er uten tvil 1,6 l/93 hk diesel med automatclutch.

Hva gjør den spesiell?

Ikke annet enn førermiljøet, hvor instrumentene er flyttet opp og over rattringen. Det gir nesten Formel 1-kjørestilling.

Hva er bilens svakheter?

At den ikke er med på å løfte sikkerheten i småbilklassen ytterligere. Når VW tar i bruk automatbremsing på sin rimeligste bil Up, burde Peugeot minst gjort noe lignende på 208. Der er ikke franske bilprodusenter ennå.

Hvem passer den for?

Alle med behov for en kjekk småbil.

Hva koster den?

Fra 161.900 kroner med tre dører. Legg på 4000 kroner for to ekstra dører. For 210.000 kroner får du greit utstyrt 208 med 82 hk bensinmotor levert på døra. Ved å bytte til rimeligste dieselvariant (68 hk) kan du legge på 10.000 kroner.

Andre varianter?

Det kommer helt sikkert en GTi. Regn også med ny kabriolet og sannsynligvis en SUV-lignende variant.

Konkurrenter?

Alle andre småtasser med Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta og Suzuki Swift, Skoda Fabia og Audi A1 som de viktigste.

Når i Norge?

Salget starter i mai.

Les også:

Her er det kjøreglede som teller

Citroën forfører kjøperne

Kompakt, trygt og billig

Les flere biltester i ABC Nyheter

Les mer om bil og motor

Personvernpolicy