Skjerper miljøprofilen

SKJERPER KRAVENE: I tillegg til utslippsverdier for klimagassen CO2, skal bilens utslipp av nitrogenoksider (NOx) nå oppgis. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
SKJERPER KRAVENE: I tillegg til utslippsverdier for klimagassen CO2, skal bilens utslipp av nitrogenoksider (NOx) nå oppgis. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilimportørene skjerper kravene for å kunne klassifisere en bil som grønn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En middels grønn bil er ikke lenger like grønn som den var. I tillegg til utslippsverdier for klimagassen CO2, skal bilens utslipp av nitrogenoksider (NOx) nå oppgis.

En grønn bil var tidligere grønn inntil utslippet passerte 140 gram CO2. Heretter er den ikke klassifisert som grønn lenger enn til 130 gram.

Les også: Norsk verdensrekord i elbilsalg

Fortsatt er det frivillig å miljømerke bilene, men Vegdirektoratet og forbrukermyndighetene ser det som svært viktig at biler miljømerkes i annonser, på prisplakater og i prislister.

Med den nye skalaen vil så godt som alle firehjulsdrevne biler havne i det røde feltet, altså over 150 gram CO2/km.

SKJERPES: Slik miljøklassifiseres nye biler fra 1. juli i år. (Ill: Bilimportørene) SKJERPES: Slik miljøklassifiseres nye biler fra 1. juli i år. (Ill: Bilimportørene)

Endringene gjelder fra 1. juli i år.

Les også:

Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

Her er bilene med færrest motorstopp

Samme pris – økt ladetid

Lades på sykkelstativet

Null utslipp fra ny franskmann

Les mer om bil og motor i ABC Nyheter