Beholder godene

FORDELER: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell plugger Nissan Leaf nummer 1000 til hurtigladeren. Ved hans side direktør Bjarne Sætrum i Ishavskraft. (Foto: Øivind Skar)
FORDELER: Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell plugger Nissan Leaf nummer 1000 til hurtigladeren. Ved hans side direktør Bjarne Sætrum i Ishavskraft. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell snakket varmt om de utslippsfrie bilalternativene, da han plugget elektriske Nissan Leaf nummer 1000 i Norge til hurtigladeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Elbil-insentivene:

* Fritatt for alle bilavgifter.

* Betaler ikke moms ved kjøp.

* Kjører fritt i kollektivfeltene.

* Betaler ikke bompenger.

* Lav årsavgift.

* Parkerer gratis på offentlig drevne p-plasser.

* Gratis på ferjer. Kun føreren betaler.

* Redusert firmabilskatt.

* Ofte gunstige å forsikre.

* Ingen veiskatt på strømmen som brukes.

Det ruller nå mer enn 6000 elbiler på norske veier. Dette er helt i tråd med regjeringens klimamelding, hvis framleggelse falt sammen med at miljøvernminister Bård Vegar Solhjell overleverte nøklene til Nissan Leaf nummer 1000 i Norge til sin nye eier.

Fingrene av fatet

Samtidig gikk Solhjell langt i å love at regjeringen ikke har noen planer om å bremse farten på salget av elektriske og andre utslippsvennlige biler. Snarere tvert om. Det betyr i klartekst at elbilene vil være fredet i lang tid framover, kanskje helt til det er 100.000 av dem på veiene, slik blant annet Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero ustoppelig kjemper for.

Les også: Samme pris – økt ladetid

Elbilene er ikke bare viktige for at regjeringen skal nå klimamålene. De er også viktige for bilbransjen i kampen mot bilavgiftene. Nåværende regjerings mål om å nå ned til et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler på 120 gram/km i 2012 nås ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men utslippet har falt fra 180 til 130 gram/km siden miljø- og samferdselsministeren sammen skisserte 120 grammålet for fem år siden.

85 gram CO2 i 2020

I klimameldingen varsles at gjennomsnittlig nivå av klimagassen CO2 skal ned til 85 gram/km innen 2020. Det er ambisiøst, fem gram under EU-forslaget og ikke mulig å nå uten et betydelig innsalg av elbiler og ladbare hybridbiler.

Les også: Null utslipp fra ny franskmann

At Nissan har maktet å selge 1000 elektriske Leaf på et halvt år beviser bare at myndighetenes insentiver virker, og har vekket folks interesse for elektriske biler. Pål Simonsen, Nissans norske sjef, sier at målet er å selge minst 2000 Leaf i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Holder salgstakten for elbiler seg på samme nivå som nå, vil de elektriske bilene utgjør 2,5 prosent av samlet nybilsalg. Det betyr minst 3000 nye elbiler på veiene i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tok av med trillingene

Det var med trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot i-On og Citroën C-Zero elbilsalget tok av i Norge ved inngangen til 2011. Antallet elbiler på norske veier nærmest doblet seg i fjor, og nådde 5532 ved inngangen til 2012. Sett i forhold til samlet bilsalg inntar Norge en klar elbilførsteplass i verden.

Les også: Lades på sykkelstativet

Til tross for støtteordninger opp til bilens takantenne, spør mange om elbilenes levetid og restverdi etter noen års bruk. Eksempelvis falt nyprisen på Mitsubishi i-MiEV med nesten 50.000 kroner på ett år. Slike prisfall påvirker bruktprisen.

– Vi går nå ut med restverdi på 55 prosent av nyprisen etter tre år, svarer Pål Simonsen, men understreker at det forutsetter finansieres gjennom Nissans egne finanskanaler.

Les flere motorsaker