Peugeot 508 RXH:

Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

Foto: Morten Larsen

Peugeot tenker utenfor rammene når de først lager en hybridbil. De er først ute med dieselmotor, og først ute med firehjulsdrift. Ole Brumm får altså begge deler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Først i november kommer denne bilen til norske kjøpere. Vi er antagelig de første blant pressen som har prøvekjørt den på norske veier.

Det er spesielt med firehjulstrekk på en hybridbil. Dette er ganske enkelt løst ved at bilen har en dieselmotor som driver forhjulene, og en elektromotor som driver bakhjulene. Fordelen med diesel er lavt CO2-utslipp, som gir lave avgifter til statskassen.

Skulle diesel en gang bli en ulempe, kan Peugeot montere en bensinmotor eller en annen motor med adekvat og miljøvennlig teknologi.

Hybridbil med Sportmodus

Med en bryter på midtkonsollen kan man veldig enkelt kan velge mellom ren, elektrisk drift og firehjulsdrift, eller at bilen automatisk velger. Det er en Sport-innstilling også. I elektrisk modus kan man kjøre i inntil 70 km i timen før dieselmotoren starter. Den starter også når man gir full gass for å akselerere, eller når batteriets nivå blir lavt (NiMH).

Bryter for valg av kjøremodus og girspak.Bryter for valg av kjøremodus og girspak.

Et lite antall franskregistrerte biler er lånt ut til norske forhandlere for at de skal kunne presentere bilen for sine kunder. Det er en av disse vi har hatt anledning til å prøvekjøre. Den ovennevnte bryteren på midtkonsollen står normalt på Auto. Bilen veksler da mellom elektromotor og dieselmotor etter forholdene.

Elektrisk i tett trafikk

Jeg trykker på en startknapp, setter girspaken i stilling «forover» og kjører de første par hundre meterne nesten lydløst og helelektrisk. Displayet på dashbordet forteller med grafikk at energien går fra batteriet til elektromotoren som driver bakhjulene. Poenget med systemet er at når man starter igjen etter en stopp i trafikken, går bilen elektrisk så lenge man ikke er for tung på gasspedalen eller batteriet trenger strøm.

Ute på hovedveien setter jeg bryteren i Sport og gir mer gass. Dieselmotoren starter øyeblikkelig, og jeg merker at bilen helt tydelig har 200 hk og et dreiemoment på 450 Newtonmeter. Så vrir jeg knappen på midtkonsollen til ZEV, som står for Zero Emission Vehicle, eller «nullutslippsbil». Straks stanser dieselmotoren og fremdriften baseres på strøm fra batteriet.

En 7En 7" skjerm forteller hva som foregår.

Og stiller jeg bryteren på 4x4 så registrerer jeg fra displayet at bilen nå trekker på alle fire hjul. Girkassen er automatisk, men man kan sette girspaken i Manuell og gire ved hjelp av hendler på rattet.

Plass og utstyr

Salgssuksessen Peugeot 508 har i hybridutgave fått 40 mm bredere sporvidde, 50 mm større bakkeklaring og karosseridetaljer som viser omgivelsene at dette er en bil for litt røffere bruk. Batteriene tar litt av bagasjeplassen, men i hovedsak er det smårommene under bagasjeromsgulvet som har forsvunnet. Selv om gulvet er noen centimeter høyere, er det plass til 400 liter der bak.

En god nyhet er at bilen kan utstyres med hengerfeste. Dét er nemlig ikke vanlig på hybridbiler.

Panorama glastak er standardutstyr. Foto: Morten LarsenPanorama glastak er standardutstyr. Foto: Morten Larsen

Peugeot 508 RXH leveres kun i en velutstyrt utgave. Det betyr at du får seter i skinn og alcantara, navigasjon, panoramatak, 18" felger og head-up display, for å nevne noe.

Prisen på Peugeot 508 er kroner 499.000,-. Bilen leveres fra november.

Tekniske data

Peugeot

508 RXH

Pris

490.000,-

Motorkonfigurasjon

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.997

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

8,8

Toppfart, km/t

213

Motoreffekt diesel, hk/kW

163/120

Motoreffekt elektro, hk/kW

37/27

Dreiemoment diesel, Nm

300v/1.750

Dreiemoment elektro, Nm

200v/1.290

Co2-utslipp (gram/km)

107

NOx-utslipp (gram/km)

169,5

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,41

Svingdiameter, meter

N/A

Lengde (mm)

4.823

Bredde (mm, inkl speil)

1.920

Høyde (mm)

1.525

Akselavstand (mm)

2.815

Sporvidde foran/bak

1.592/1.564

Bakkeklaring, cm

18,4

Rampevinkel for/bak

15,6/19,8

Vekt (kg)

1.770

Nyttelast

N/A

Tilhengervekt m/brems kg

1.100

Bagasjerom liter

400

Drivstofftank (liter)

70

Drivstoff

Diesel

Girkasse

EMG elektronisk styrt

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden