Vil ha mer penger til Transnova

PÅ HYDROGEN: Bare å stikke inn kredittkortet og fylle hydrogen hos Statoil på Økern i Oslo. De to brenselcellebilene går i test i Oslo. Bak en gammel Prius ombygd til å kunne kjøre på hydrogen. (Foto: Øivind Skar)
PÅ HYDROGEN: Bare å stikke inn kredittkortet og fylle hydrogen hos Statoil på Økern i Oslo. De to brenselcellebilene går i test i Oslo. Bak en gammel Prius ombygd til å kunne kjøre på hydrogen. (Foto: Øivind Skar)

Miljøorganisasjonene er langt fra fornøyd med regjeringens satsing på de miljøriktige bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hydrogenstasjoner

Her tanker du hydrogen (operative/planlagte stasjoner):

* Økern/Oslo (350/700 ba)

* Gaustad/Oslo (700 bar)

* Rosenholm/Oslo (bare buss)

* Drammen (350/700 bar)

* Grenland (350 bar)

* Lillestrøm (ikke ferdig) (700 bar)

Fra å ha vært et foregangsland er Norge i ferd med å sakke akterut i hydrogensatsingen.

– Norge mangler en klar visjon. Totalt bevilges det bare 75 millioner kroner til miljørettede transportprosjekter gjennom Transnova. Dette er altfor lite. Transnova bør gjøres permanent og styrkes, sier Bjørnar Kruse i miljøstiftelsen Zero.

Transnova er et organ etablert av Samferdselsdepartementet, som gjennom å støtte ulike prosjekter skal bidra til å redusere utslippene av klimagasser fra transportsektoren.

Les også: Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Hydrogenveien

I 2003 etablerte Statoil, Hydro, lokale myndigheter, SINTEF og Zero det som ble kalt HyNor, som igjen opprettet prosjektet hydrogenveien. Målet var at man skulle være sikret nok tankemuligheter til å kunne kjøre strekningen Stavanger – Oslo med hydrogenbil.

Statoil fikk en nøkkelrolle i prosjektet, og åpnet den første fyllestasjonen i Stavanger. Men så gikk litt av gassen ut av tanken. Statoil har nå solgt sine fyllestasjoner, og hydrogen er ikke lenger et satsingsområde i selskapet.

Zero-leder Einar Håndlykken sukker i sin blogg:

– Vinglingen fra Statoil er ganske ødeleggende for bilprodusenter som har satset milliarder på at hydrogenbilene skal utgjøre et stort marked om noen år, og som på grunn av HyNor har sett på Norge som et interessant tidligmarked de kan regne med.

Les også: - De sa det var umulig, så vi gjorde det

Energikrevende

Meningene om hydrogen som drivstoff er delte. Framstilling ved elektrolyse krever mye energi, og mange mener derfor at det heller bør satses på batteridrevne elbiler framfor å gå veien via kostbar og komplisert brenselcelleteknologi. Men elbiler til folkelig pris vil ha kort rekkevidde i mange år.

Håndlykken ser på hydrogenbilen som perfekt i et land der avstandene er store, og det kan være langt mellom tankemulighetene. Å bygge en hydrogenbil med samme rekkevidde som en bensin/dieselbil er intet teknisk problem. Moderne fyllestasjoner tanker opp en hydrogenbil like raskt som det tar å tanke bensinbiler.

Den før omtalte hydrogenveien ble det aldri noe av, og pilotstasjonen i Stavanger er pakket bort. Nå kan drivstoffet kun tankes i Grenland og Oslo-området. Framtiden for flere av disse stasjonene er usikker, selv om det jobbes aktivt fra miljøhold for å opprettholde dem og bygge flere.

Les også:

Se Up for denne bilen!

Mer elektrisk fra Nissan

- Bensinmotorer vil dominere

Les våre biltester

Les mer om bil

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden