Nå kommer super-SUV-ene

President i Lamborghini Stephan Winkelmann viste den nye Lamborghini Urus i Beijing søndag. (Foto: Jackson Lowen)

De gigantiske SUV-ene var visst ikke døde likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et tilnærmet nytt segment er i ferd med å materalisere seg i bilverdenen, nemlig super-SUV-en: Store og svært luksuriøse doninger med masse kraft.

En forsmak på klassen kom da Maserati viste fre konseptet Kubang i fjor. Bilene er primært rettet mot markedene USA, Storbritannia, Tyskland, Russland, Midt-Østen og Kina.

Les også: – De sa det var umulig, så vi gjorde det

Derfor er det ikke så overraskende at tre nye representanter for segmentet nå vises frem på bilutstillingen i Beijing.

SUV-er står for frihet og følelser. SUV-er utgjør en av de mest vellykkede markedssegmentene på verdensbasis, sier Stephan Winkelmann, sjefen over alle sjefer i Lamborghini.

Og nettopp det italienske superbil-merket viser nå frem sin nyeste bil, som heter Urus.

Urus er den mest ekstreme tolkningen av SUV-ideen, den er SUV-enes Lamborghini, sier Winkelmann.

Urus ligner på modellen som ble lekket på nett i februar, og kan minne om en BMW X6 i linjeføringen.

Se også: Det skal være stort, dyrt og luksus

Oppkalt etter villku

Lambo-SUV-en er oppkalt etter en for lengst utryddet villku, også kjent under navnet Auroch. Urus-oksen kunne bli 1,8 meter over skuldrene, og oksene brukt i spansk tyrefekting slekter på den ville oksen.

Men som tidligere er det hestene som skal drive Lambo-en fremover. Og under panseret finnes 600 av dem (440 kW).

Urus har permanent firehjulstrekk, og skal ifølge Lamborghini være klasseledende på C02-utslipp. Den er 4,99 meter lang, 1,99 meter bred og 1,66 meter høy. Den er dermed både lengre og bredere enn nevnte X6 (4,87 meter lang og 1,98 meter bred).

Les også: Nok en lekker Mercedes

Urus er ikke første gang Lamborghini bygger SUV. Faktisk var selskapet veldig tidlig ute med en slags super-SUV, den nokså eksentriske LM002. Den dukket opp i 1986, og hadde for sin tid et særdeles radikalt utseende. Off-roaderen LM002 hadde en 5,2 liters V12-sylindret motor på 450 hk fra 80-tallsikonet Countach, og ble i produksjon frem til 1992.

=

SUPER-SUV: Lamborghini Urus. (Foto: Lamborghini)

Vi skapte begrepet super-SUV

Lamborghini er ikke alene som å vise frem en ekstrem SUV i Beijing. Det London-baserte selskapet Eterniti Motors hevder å ha funnet opp begrepet super-SUV, og på bilutstillingen i Beijing viser de frem doningen Artemis.

Les også: Luksus-elbilen nordmenn er ville etter

Den har en 4,8-liters twinturbo V8-motor, som produserer over 600 hk (441 kW) og et dreiemoment på 750 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 4,5 sekunder, og toppfarten skal være på godt og vel 290 km/t.

– Super-SUV-begrepet ble skapt av Eterniti. Det beskriver en ny bilklasse som tilbyr et høyt nivå av luksus og ytelse, samt en eksklusivitet som kreves av dagens rike bilkjøpere, men som ikke har vært tilgjengelig før nå, uttaler Eterniti.

Selskapet har tidligere vist frem konseptet Hermera

=

SUPER-SUV: Eterniti Artemi. (Foto: Eterniti)

Ultra-luksus

Drøyest av de nye SUV-ene er imidlertid Bentley-konseptet EXP 9 F, som ifølge selskapet selv er "ultra-luksuriøs". Det ble vist frem for første gang på bilutstilingen i Genève tidligere i år, men nå er motorprogrammet klart.

Les også: Disse bilene vil kvinner ha

Foruten flaggskipet med 6,0-liters twinturbo W12-motoren med 600 hk og 800 Nm, er også en 4,0-liters V8-motor med 500 hk aktuell. Det samme er en V6 plugg-inn-hybrid.

Bentley-SUV-en har rundt 20 centimeter lengre akselavstand enn en Range Rover og har 23-tommers hjul. Den har også en innebygd kjøleskap med piknik-bokser.

=

SUPER-SUV: Bentley EXP 9 F. (Foto: Dirk Michael Deckbar)


Les også:

Quiz: Hva kan du egentlig om bil?

Mercedes viser frem ny familiebil

Disse bøtene kan du glemme å klage på

Les flere bilsaker

Luksus-elbilen nordmenn er ville etter

Personvernpolicy