Meny

Citroën C4 Aircross:

Inspirert av hypnotisk design

Bilen tar seg godt ut både forfra og bakfra. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Citroën forfører kjøperne med sin nye SUV.

På nye Citroën C4 Aircross kjenner vi igjen både fronten og haifinnen fra Citroëns konseptbil Hypnos. Haifinnen kan man med litt fantasi se står opp-ned og danner d-stolpen, helt bakerst på siden.

Konseptbilen Citroën Hypnose.Konseptbilen Citroën Hypnose.

Frontens oppbygging er tydelig inspirert av Hypnos, det fremtidsrettede hybride SUV-konseptet som ble vist frem på Paris Motor Show i 2008. Et usedvanlig vakkert skue.

Citroën C4 Aircross er søster til Peugeot 4008 og halvsøsteren til Mitsubishi ASX, og et resultat av samarbeidet mellom bilprodusentene.

Karosseridesign

Vi synes designavdelingen har vært dyktige og fått til en fin og elegant linjeføring på en biltype som i utgangspunktet er høyreist og litt kantete. Spesielt fronten er spennende og gir signaler om krefter og soliditet.

To langsgående "kraftkuler" preger panseret, en detalj som er med på å skille C4 Aircross ut fra mengden. Kjørelysene er en rad LED-lamper som står vertikalt på siden av fronten og på sin måte signaliserer at her kommer en Citroën.

Interiør

Rattet er justerbart opp og ned, ut og inn. Instrumentene er godt skjermet for reflekser og dashbordet har myke materialer for å unngå hardplastfølelse.

Bilen kan utstyres med glasstak. LED-lys er innebygget i taket. Foto: ProdusentBilen kan utstyres med glasstak. LED-lys er innebygget i taket. Foto: Produsent

C4 Aircross kan utstyres med et stort panorama glasstak og elektrisk drevet solskjerming. Det ganske spesielle er LED-lys som er innebygget i taket, og som gir et ravgult lys i mørket. Lyset kan dempes eller slås av.

Setene gir brukbar støtte, og det er flaskeholdere i midtkonsoll og dører. Hanskerommet fungerer som kjøleboks i samarbeid med aircondition-systemet. Midtarmlenet bak har koppholdere og et rom som inneholder en 12 volt kontakt, samt USB og audio jack uttak.

Foto: Morten LarsenDet er god plass for de to som sitter i forsetene, ikke fullt så sjenerøst med plass i baksetet, men godt nok for de fleste. Bak rattet føles bilen stor. Baksetet kan deles to tredeler og en tredel og inneholder en luke for å transportere lengre gjenstander.

Foto: Morten LarsenFoto: Morten Larsen

Med seteryggen oppe tar bagasjerommet 416 liter, regner man med den ledige plassen som reservehjulet etterlater, er summen 442 liter. 

Les også: En elegant, liten SUV

Sikkerhet

Vår provoserende testkjøring, riktignok på fine veier, viste ingen tegn til svakheter.

Citroën fremhever at karosseriet er designet for å absorbere og fjerne energien fra en eventuell kollisjon ved at det folder seg sammen på en kontrollert måte. Dette har de fått til ved å konstruere rammevangene foran rette, med en åttekantet seksjon og en kollisjonsstruktur i front. Et trepunktsfeste forbinder den bakre enden av den fremre rammevangen til dashbordets sentrale og nedre rammevanger.

Komfort

Vår test viste at bilen egner seg ypperlig til langturskjøring. Da kommer god støydemping og "langbent" giring og utveksling til sin rett.

Bilen kan levers med hifi-anlegg fra Rockfor Fosgate. Foto: ProdusentBilen kan levers med hifi-anlegg fra Rockfor Fosgate. Foto: Produsent

Bilen er ikke for stiv i fjæringen, og har bakkeholder. Ønsker man mer og enda bedre lyd enn det bilen er utstyrt med standard, kan man få bilen med et hifi-anlegg fra Rockford Fosgate som yter 710 watt og har åtte høytalere pluss en 25 cm subwoofer med dobbel magnetspole og 20 liters høytalerkabinett plassert på venstre side i bagasjerommet. 

Motor

Innstegsmodellen har en 117 hesters bensinmotor. Dieselvarianten koster litt mer, og da får man Stop&Start, noe lavere drivstofforbruk og bedre dreiemoment på lavere turtall. Ifølge Citroën er deres dieselmotor den eneste med variabel ventilstyring på markedet.

Den største dieselmotoren kan selvsagt være kjekk dersom man ofte skal trekke tunge lass, for eksempel med henger, men ellers klarer HDi 115-motoren seg i lange baner.

Giroverføring

Vi fikk bare prøve biler med manuelle girkasser, og både 5-trinns og 6-trinns fungerte utmerket.

Bilen leveres med firehjulsdrift og med drift bare på forhjulene. Bensinmotoren får man kun med tohjulsdrift. Det er faktisk de som fint klarer seg med tohjulsdrift på en SUV. De har kanskje en litt dårlig vei de ofte kjører på som krever en bil med god bakkeklaring, og de ser fordelen med å sitte høyt og oversiktlig samtidig som de slipper strevet med å krabbe opp og ned i bilen og bare "stiger ut".

Et påslag på 43.000 kroner mye for de fleste. Det er hva firehjulsdrift koster for den rimeligste modellen med HDi 115 og utstyrsnivå Attraction.

Les også: Heftig franskmann i Genève

Kjøreegenskaper

På en SUV - uansett om den er urban eller ikke - er bakkeholder svært viktig. En slik bil er for folk som ofte kjører på kronglete veier og må foreta bakkestart med tunge lass og henger. Citroën C4 Aircross har bakkeholder, eller bakkestartassistanse som det også kalles.

Man kan velge mellom to- eller firehjulsdrift, pluss "sperre" med et ratt på midtkonsollen. Foto: ProdusentMan kan velge mellom to- eller firehjulsdrift, pluss "sperre" med et ratt på midtkonsollen. Foto: Produsent

På fine, franske veier oppførte både tohjulsdrift og firehjulsdrift seg eksemplarisk. Utgaven med firehjulsdrift er utstyrt med et ratt hvor man kan velge tohjulsdrift for økonomisk kjøring, vanlig firehjulsdrift og såkalt "sperre".

"Sperre" er litt overdrevent, for det betyr bare at man har denne innstillingen for eksempel når man skal opp en bratt bakke og festet til underlaget ikke er det beste. Da overføres 70% av kraften til bakhjulene, mot maks 50% som er normalen for denne bilen.

Forbruk og miljø

Med HDi 115-motoren er forbruket anstendig til å være en velvoksen SUV, selv om den kan kalles kompakt. Et utslipp på 119 gram per kilometer er bra. Bilen har Stop&Start og en elektronisk styrt dynamo som gjenvinner energi ved nedbremsing, som brukes når bilen går på tomgang.

Utstyr


Kontakter for multimedia i Connecting Box. Foto: ProdusentKontakter for multimedia i Connecting Box. Foto: Produsent

Man får C4 Aircross i tre utstyrsvarianter; Attraction, Seduction og Exclusive.

Attraction er innstegsmodellen, med slike ting som manuelt klimaanlegg, oppvarmede sidespeil og CD/radio. Varianten med det forføreriske navnet Seduction har Connecting Box med USB, blåtann og jack-stick, samt regnsensor, fartsholder og 16" aluminiumsfelger.

Exclusive har innfellbare sidespeil, nøkkelfri med startknapp på dashbordet, tonede bakruter og Xenonlys for å nevne noe. Her kan i tillegg bestilles utstyr som ryggekamera og skinnseter.

Både Seduction og Exclusive kan bestilles med alarm, Rockford hifi og panoramatak.

Les også: Mediespekket luksusbil

Pris

Innstegsmodellen med bensinmotor er relativt gunstig priset, og rimeligste dieselversjon havner ganske midt i konkurransen med blant annet den nye Mazda CX-5.

Konklusjon

Citroën C4 Aircross er en komfortabel langtursbil hvor man sitter høyt og har god oversikt, i likhet med de fleste kompakte og mindre kompakte SUV-biler. Den er lettkjørt, stillegående og med tiltalende design. Lyspærer kan man skifte selv.

Av konkurrenter kan vi nevne Mazda CX-5 , Subaru XV, Audi Q3 Peugeot 4008 og Mitsubishi ASX.

Les også: Fransk kunstverk på hjul

Les også: Transformert USA-ikon

Les også: Nå er det tid for åpen bil

Tekniske data

Citroën C4 Aircross

1,6i 115

HDi 115 Stop&Start

HDi 150 Stop&Start

Pris, kr

261.900

281.900

369.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.590

1.560

1.798

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

11,3

10,8

10,8

Toppfart, km/t

182

182

200

Motoreffekt, hk/kW

117/86

118/84

150/110

Dreiemoment, Nm

154v/4.000

270v/2.500

300v/3.000

Co2-utslipp (gram/km)

139

119

142

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,6

0,46

0,54

Svingdiameter, meter

10,6

10,6

10,6

Lengde (mm)

4.340

4.340

4.340

Bredde (mm, inkl speil)

1.840

1.840

1.840

Høyde, m/u rails (mm)

1.632/1.625

1.632/1.625

1.632/1.625

Akselavstand (mm)

2.670

2.670

2.670

Bakkeklaring, cm

16,7

16,7

16,7

Vekt, kg

1.305

1.320

1.430

Nyttelast

565

NA

630

Tilhengervekt m/brems kg

1.100

1.300

1.400

Bagasjerom min/maks liter

442/NA

442/NA

442/NA

Drivstofftank, liter

63

60

63

Drivstoff

Bensin

Diesel

Diesel

Girkasse

5 trinns manuell

6 trinns manuell

6 trinns manuell

Kollisjonsputer

7

7

7

Stabilitetskontroll

Ja

Ja

Ja

Motor
Populært