Citroën C4 Aircross:Inspirert av hypnotisk design
På nye Citroën C4 Aircross kjenner vi igjen både fronten og haifinnen fra Citroëns konseptbil Hypnos. Haifinnen kan man med litt fantasi se står opp-ned og danner d-stolpen, helt bakerst på siden.
Konseptbilen Citroën Hypnose.
Frontens oppbygging er tydelig inspirert av Hypnos, det fremtidsrettede hybride SUV-konseptet som ble vist frem på Paris Motor Show i 2008. Et usedvanlig vakkert skue.
Citroën C4 Aircross er søster til Peugeot 4008 og halvsøsteren til Mitsubishi ASX, og et resultat av samarbeidet mellom bilprodusentene.
Karosseridesign
Vi synes designavdelingen har vært dyktige og fått til en fin og elegant linjeføring på en biltype som i utgangspunktet er høyreist og litt kantete. Spesielt fronten er spennende og gir signaler om krefter og soliditet.
To langsgående "kraftkuler" preger panseret, en detalj som er med på å skille C4 Aircross ut fra mengden. Kjørelysene er en rad LED-lamper som står vertikalt på siden av fronten og på sin måte signaliserer at her kommer en Citroën.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenInteriør
Rattet er justerbart opp og ned, ut og inn. Instrumentene er godt skjermet for reflekser og dashbordet har myke materialer for å unngå hardplastfølelse.
Bilen kan utstyres med glasstak. LED-lys er innebygget i taket. Foto: Produsent
C4 Aircross kan utstyres med et stort panorama glasstak og elektrisk drevet solskjerming. Det ganske spesielle er LED-lys som er innebygget i taket, og som gir et ravgult lys i mørket. Lyset kan dempes eller slås av.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSetene gir brukbar støtte, og det er flaskeholdere i midtkonsoll og dører. Hanskerommet fungerer som kjøleboks i samarbeid med aircondition-systemet. Midtarmlenet bak har koppholdere og et rom som inneholder en 12 volt kontakt, samt USB og audio jack uttak.
Foto: Morten LarsenDet er god plass for de to som sitter i forsetene, ikke fullt så sjenerøst med plass i baksetet, men godt nok for de fleste. Bak rattet føles bilen stor. Baksetet kan deles to tredeler og en tredel og inneholder en luke for å transportere lengre gjenstander.
Artikkelen fortsetter under annonsenFoto: Morten Larsen
Med seteryggen oppe tar bagasjerommet 416 liter, regner man med den ledige plassen som reservehjulet etterlater, er summen 442 liter.
Les også: En elegant, liten SUV
Sikkerhet
Vår provoserende testkjøring, riktignok på fine veier, viste ingen tegn til svakheter.
Citroën fremhever at karosseriet er designet for å absorbere og fjerne energien fra en eventuell kollisjon ved at det folder seg sammen på en kontrollert måte. Dette har de fått til ved å konstruere rammevangene foran rette, med en åttekantet seksjon og en kollisjonsstruktur i front. Et trepunktsfeste forbinder den bakre enden av den fremre rammevangen til dashbordets sentrale og nedre rammevanger.
Komfort
Vår test viste at bilen egner seg ypperlig til langturskjøring. Da kommer god støydemping og "langbent" giring og utveksling til sin rett.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen kan levers med hifi-anlegg fra Rockfor Fosgate. Foto: Produsent
Bilen er ikke for stiv i fjæringen, og har bakkeholder. Ønsker man mer og enda bedre lyd enn det bilen er utstyrt med standard, kan man få bilen med et hifi-anlegg fra Rockford Fosgate som yter 710 watt og har åtte høytalere pluss en 25 cm subwoofer med dobbel magnetspole og 20 liters høytalerkabinett plassert på venstre side i bagasjerommet.
Motor
Innstegsmodellen har en 117 hesters bensinmotor. Dieselvarianten koster litt mer, og da får man Stop&Start, noe lavere drivstofforbruk og bedre dreiemoment på lavere turtall. Ifølge Citroën er deres dieselmotor den eneste med variabel ventilstyring på markedet.
Den største dieselmotoren kan selvsagt være kjekk dersom man ofte skal trekke tunge lass, for eksempel med henger, men ellers klarer HDi 115-motoren seg i lange baner.
Artikkelen fortsetter under annonsenGiroverføring
Vi fikk bare prøve biler med manuelle girkasser, og både 5-trinns og 6-trinns fungerte utmerket.
Bilen leveres med firehjulsdrift og med drift bare på forhjulene. Bensinmotoren får man kun med tohjulsdrift. Det er faktisk de som fint klarer seg med tohjulsdrift på en SUV. De har kanskje en litt dårlig vei de ofte kjører på som krever en bil med god bakkeklaring, og de ser fordelen med å sitte høyt og oversiktlig samtidig som de slipper strevet med å krabbe opp og ned i bilen og bare "stiger ut".
Et påslag på 43.000 kroner mye for de fleste. Det er hva firehjulsdrift koster for den rimeligste modellen med HDi 115 og utstyrsnivå Attraction.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Heftig franskmann i Genève
Kjøreegenskaper
På en SUV - uansett om den er urban eller ikke - er bakkeholder svært viktig. En slik bil er for folk som ofte kjører på kronglete veier og må foreta bakkestart med tunge lass og henger. Citroën C4 Aircross har bakkeholder, eller bakkestartassistanse som det også kalles.
Artikkelen fortsetter under annonsenMan kan velge mellom to- eller firehjulsdrift, pluss "sperre" med et ratt på midtkonsollen. Foto: Produsent
På fine, franske veier oppførte både tohjulsdrift og firehjulsdrift seg eksemplarisk. Utgaven med firehjulsdrift er utstyrt med et ratt hvor man kan velge tohjulsdrift for økonomisk kjøring, vanlig firehjulsdrift og såkalt "sperre".
"Sperre" er litt overdrevent, for det betyr bare at man har denne innstillingen for eksempel når man skal opp en bratt bakke og festet til underlaget ikke er det beste. Da overføres 70% av kraften til bakhjulene, mot maks 50% som er normalen for denne bilen.
Forbruk og miljø
Med HDi 115-motoren er forbruket anstendig til å være en velvoksen SUV, selv om den kan kalles kompakt. Et utslipp på 119 gram per kilometer er bra. Bilen har Stop&Start og en elektronisk styrt dynamo som gjenvinner energi ved nedbremsing, som brukes når bilen går på tomgang.
Artikkelen fortsetter under annonsenUtstyr
Kontakter for multimedia i Connecting Box. Foto: Produsent
Man får C4 Aircross i tre utstyrsvarianter; Attraction, Seduction og Exclusive.
Attraction er innstegsmodellen, med slike ting som manuelt klimaanlegg, oppvarmede sidespeil og CD/radio. Varianten med det forføreriske navnet Seduction har Connecting Box med USB, blåtann og jack-stick, samt regnsensor, fartsholder og 16" aluminiumsfelger.
Artikkelen fortsetter under annonsenExclusive har innfellbare sidespeil, nøkkelfri med startknapp på dashbordet, tonede bakruter og Xenonlys for å nevne noe. Her kan i tillegg bestilles utstyr som ryggekamera og skinnseter.
Både Seduction og Exclusive kan bestilles med alarm, Rockford hifi og panoramatak.
Les også: Mediespekket luksusbil
Pris
Innstegsmodellen med bensinmotor er relativt gunstig priset, og rimeligste dieselversjon havner ganske midt i konkurransen med blant annet den nye Mazda CX-5.
Artikkelen fortsetter under annonsenKonklusjon
Citroën C4 Aircross er en komfortabel langtursbil hvor man sitter høyt og har god oversikt, i likhet med de fleste kompakte og mindre kompakte SUV-biler. Den er lettkjørt, stillegående og med tiltalende design. Lyspærer kan man skifte selv.
Av konkurrenter kan vi nevne Mazda CX-5 , Subaru XV, Audi Q3 Peugeot 4008 og Mitsubishi ASX.
Les også: Fransk kunstverk på hjul
Les også: Transformert USA-ikon
Les også: Nå er det tid for åpen bil
Tekniske data
Citroën C4 Aircross | 1,6i 115 | HDi 115 Stop&Start | HDi 150 Stop&Start |
Pris, kr | 261.900 | 281.900 | 369.900 |
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 4 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.590 | 1.560 | 1.798 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 11,3 | 10,8 | 10,8 |
Toppfart, km/t | 182 | 182 | 200 |
Motoreffekt, hk/kW | 117/86 | 118/84 | 150/110 |
Dreiemoment, Nm | 154v/4.000 | 270v/2.500 | 300v/3.000 |
Co2-utslipp (gram/km) | 139 | 119 | 142 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,6 | 0,46 | 0,54 |
Svingdiameter, meter | 10,6 | 10,6 | 10,6 |
Lengde (mm) | 4.340 | 4.340 | 4.340 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.840 | 1.840 | 1.840 |
Høyde, m/u rails (mm) | 1.632/1.625 | 1.632/1.625 | 1.632/1.625 |
Akselavstand (mm) | 2.670 | 2.670 | 2.670 |
Bakkeklaring, cm | 16,7 | 16,7 | 16,7 |
Vekt, kg | 1.305 | 1.320 | 1.430 |
Nyttelast | 565 | NA | 630 |
Tilhengervekt m/brems kg | 1.100 | 1.300 | 1.400 |
Bagasjerom min/maks liter | 442/NA | 442/NA | 442/NA |
Drivstofftank, liter | 63 | 60 | 63 |
Drivstoff | Bensin | Diesel | Diesel |
Girkasse | 5 trinns manuell | 6 trinns manuell | 6 trinns manuell |
Kollisjonsputer | 7 | 7 | 7 |
Stabilitetskontroll | Ja | Ja | Ja |