Meny

Mustang dresser om

Ford vil kapre ungdommen - igjen

ORIGINALEN: Slik så den ut i 1967. (FOTO: Produsenten) Foto: Øivind Skar
ORIGINALEN: Slik så den ut i 1967. (FOTO: Produsenten) Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den klassiske ungdomsbilen Ford Mustang skal bli mindre Mustang – for igjen å kapre yngre bilkjøpere.

Med forholdsvis enkel mekanikk, men med tung appell til unge mennesker, skrev Ford Mustang seg inn i bilhistorien våren 1964. Og knapt noen bilmodell har deltatt i flere filmer i de snaut 50 etterfølgende årene.

Men ifølge informerte kilder som finansavisen Wall Street Journal har snakket med, planlegger Ford å designe om bilen fra modellår 2014. Det betyr at ny Mustang blir å finne på Detroit-messen i januar neste år.

I sjokk

Ryktene om designadopsjoner fra konseptet Evos, vist i Frankfurt sist høst, har fått entusiastene til å steile i sjokk og frykt for hva markedsfolkene hos Ford i Dearborn, USA, er i ferd med å finne på.

Årsaken, skriver Automotive News som holder til nær Fords verdenshovedkontor, er sviktende salg og et klart ønske om å friste yngre bilkjøpere.

Konsulentselskapet Deloitte har regnet seg fram til at generasjon Y, født mellom 1980 og 1999, vil utgjøre 40 prosent av bilkjøperne i 2020. Det er disse Ford håper å fange opp med neste Mustang.

Les også: Adelens arbeidshest

Salget svikter

Ford solgte bare 70.500 Mustang i USA i fjor, mot 166.000 i 2006 – året etter at bilen fikk dagens retrolook. Mustang selger dårligere enn både Chevrolet Camaro og Dodge Charger, begge retrobiler og tuftet på Fords suksess med Mustang.

Mustang er altså kultur og historie, ikke bare i USA, men verden over. Det finnes hundrevis av dem i Norge og særlig av første generasjon fra 1964 til 1973.

Historien bak Mustang er også historien om en sterk manns vilje, Ford-sjef Lee Iacocca – som et par tiår senere skapte begrepet minivan og med den reddet Chrysler fra sikker konkurs.

Les også: Luksus-el-bilen nordmenn er ville etter

Var rimelig

Prisen, bare 2368 dollar, i kombinasjon med ytelser og utseende gjorde Mustang til ungdomsfavoritt over natten. Noe lignende til så lav pris hadde verden aldri sett. Ei heller hadde verden sett maken til lanseringskampanje, så omfattende og så briljant at den nærmest førte til opptøyer ute hos forhandlerne.

Men å redesigne en suksess er ikke lett. Med årene ble Mustangen både fetere og latere, til den til slutt bare var en skygge av originalen og knapt uten appell.

Noe måtte gjøres, og Ford gjorde det på Detroit-Messen i 2004. De skrelte av alt fjas, og designet var tilbake til 1964. Fortsatt var Mustang en enkel bil sammenlignet med sofistikerte konkurrenter fra Europa, men heller ikke denne gang kunne noen slå Mustang på pris. Igjen var det kø hos forhandlerne.

Så er det bare å leve i spenning og se hvordan neste Mustang ter seg på catwalken. Konseptet Evos har høstet mange lovord, men noen Mustang er den ikke. Ei heller noen etterfølger til europeiske Ford Capri, litt nedsettende kalt Obos-Mustang.

Les også:

Kompakt, trygt og billig

Disse bilene vil kvinner ha

Bedre enn stasjonsvogn

Så gode er bruktbilene

Bedre med mindre motor

Superkomfortabel luksus-SUV

Les mer om motor i ABC Nyheter

Motor