Meny

Adelens arbeidshest

FOREVER YOUNG: Mercedes Geländewagen nå som G 63 AMG med 544 hk. (Foto: Daimler AG)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Børstraktoren til Mercedes har rundet 33 år og er sprekere enn noen gang.

Oldingen med det – i bilsammenheng – forhistoriske utseendet oppgraderes nå av AMG fra G55 til G63, hvilket betyr 5,5 liters V8 biturbo motor, 544 hk og 760 Nm i dragkraft under det lange panseret. For dem som ikke har det fullt så travelt kan G-klasse, eller Geländewagen som er det originale navnet, leveres med 3,5 liters dieselmotor, uten at bilen av den grunn blir særlig økonomisk på veien: 295 gram CO2 i utslipp per kilometer

Politibil

Det var neppe utslippet som lå til grunn da politiet skaffet seg skuddsikre Geländewagen. For du har sett bilde av denne bilen med jevne mellomrom i nyhetssendinger etter 22. juli, med Anders Behring Breivik i baksetet.

Geländewagen har en lang historie – helt tilbake til 1979 – og var i hovedsak Mercedes' svar på britiske Range Rover. Hvorfor skulle britene nærmest ha monopol på å bygge biler med gode terrengegenskaper for de bedre bemidlede med store jordeiendommer?

G-klassen skulle tidlig vise seg å få en helt spesiell posisjon i Norge. Siden bilen fra første dag var svindyr med norske avgifter, men samtidig stor og tung, lot den seg greit bygge om og tilpasses ulike og så godt som skattefrie bilklasser; minibuss, kombinert bil og lukket lastebil. Alt dette foregikk utenfor den offisielle importørens kontroll.

Les også: Luksus-el-bilen nordmenn er ville etter

I bussfilen

Nettopp muligheten til å kjøpe bilen nærmest uten avgift og kjøre i buss/taxifilene gjorde minibussvarianten så populær at det en periode var langt lettere å få øye på en Geländewagen i Oslo enn i Tyskland. Så midt på 80-tallet gikk kjøretøyet under navnet «børstraktor».

Alt fra første stund er G-klasse også produsert som militært kjøretøy. Det norske forsvaret har eksempelvis opp gjennom årene skaffet seg tusenvis av dem som feltvogn.

Nå, 33 år senere, lever Geländewagen i beste velgående. Den er nesten helt lik originalen å se på, men altså mer motorsterk enn noen gang. Den er faktisk blitt bedre å kjøre med årene, men traktorfølelsen henger igjen. Dette er ingen bil for amatører verken som ny eller brukt. Dyr å eie er den også.

Les også: Tøffer seg for damene

AMG

Som varebil koster Geländewagen fra 900.000 kroner, som personbil fra 1,4 millioner. AMG-varianten koster 2,5 millioner kroner, som varebil nær 1,1 million kroner mindre.

Det er fortsatt prisen på leketøyet som skiller små fra store barn.

Les også: Gatas ramp

Les mer om motor i ABC Nyheter

Les flere nyheter

Motor
Populært