Adelens arbeidshest
Oldingen med det – i bilsammenheng – forhistoriske utseendet oppgraderes nå av AMG fra G55 til G63, hvilket betyr 5,5 liters V8 biturbo motor, 544 hk og 760 Nm i dragkraft under det lange panseret. For dem som ikke har det fullt så travelt kan G-klasse, eller Geländewagen som er det originale navnet, leveres med 3,5 liters dieselmotor, uten at bilen av den grunn blir særlig økonomisk på veien: 295 gram CO2 i utslipp per kilometer
Politibil
Det var neppe utslippet som lå til grunn da politiet skaffet seg skuddsikre Geländewagen. For du har sett bilde av denne bilen med jevne mellomrom i nyhetssendinger etter 22. juli, med Anders Behring Breivik i baksetet.
Geländewagen har en lang historie – helt tilbake til 1979 – og var i hovedsak Mercedes' svar på britiske Range Rover. Hvorfor skulle britene nærmest ha monopol på å bygge biler med gode terrengegenskaper for de bedre bemidlede med store jordeiendommer?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenG-klassen skulle tidlig vise seg å få en helt spesiell posisjon i Norge. Siden bilen fra første dag var svindyr med norske avgifter, men samtidig stor og tung, lot den seg greit bygge om og tilpasses ulike og så godt som skattefrie bilklasser; minibuss, kombinert bil og lukket lastebil. Alt dette foregikk utenfor den offisielle importørens kontroll.
Les også: Luksus-el-bilen nordmenn er ville etter
I bussfilen
Nettopp muligheten til å kjøpe bilen nærmest uten avgift og kjøre i buss/taxifilene gjorde minibussvarianten så populær at det en periode var langt lettere å få øye på en Geländewagen i Oslo enn i Tyskland. Så midt på 80-tallet gikk kjøretøyet under navnet «børstraktor».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAlt fra første stund er G-klasse også produsert som militært kjøretøy. Det norske forsvaret har eksempelvis opp gjennom årene skaffet seg tusenvis av dem som feltvogn.
Artikkelen fortsetter under annonsenNå, 33 år senere, lever Geländewagen i beste velgående. Den er nesten helt lik originalen å se på, men altså mer motorsterk enn noen gang. Den er faktisk blitt bedre å kjøre med årene, men traktorfølelsen henger igjen. Dette er ingen bil for amatører verken som ny eller brukt. Dyr å eie er den også.
Les også: Tøffer seg for damene
AMG
Som varebil koster Geländewagen fra 900.000 kroner, som personbil fra 1,4 millioner. AMG-varianten koster 2,5 millioner kroner, som varebil nær 1,1 million kroner mindre.
Det er fortsatt prisen på leketøyet som skiller små fra store barn.
Les også: Gatas ramp