Meny

Tøffer seg for damene

FRANSK: Litt mindre og litt tøffere, det er kjennetegnet på Peugeots nye 208. Foto: Øivind Skar
FRANSK: Litt mindre og litt tøffere, det er kjennetegnet på Peugeots nye 208. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med friskt utseende og sterk personlighet skal nye 208 lokke norske småbilkjøpere tilbake til Peugeot.

Det kan naturligvis oppfattes som stigmatiserende, men to av tre som kjøpte forgjengeren Peugeot 207 privat var kvinner. Slik var det også med dens forgjengere, 206 og 205, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Blant bestselgerne

Ikke noe galt i det. Den lille tassen har siden lanseringen av Peugeot 205 i Norge i 1984 kjørt seg inn i mange tusen norske bilhjerter. År etter år var 205 og dens etterfølgere blant de tre mest kjøpte småbilene i Norge.

Les også: Disse bilene vil kvinner ha

205 var en kvikkas. Men etter som årene gikk ble småbilen fra Peugeot både fetere og latere. Men med 208 er det tilbake til basis. Lengden kuttes, slik at nye 208 faktisk igjen er under fire meter (3,96 meter for å være helt nøyaktig). Vekten kuttes enda mer - 110 kilo i gjennomsnitt. Resultatet er en mer miljøvennlig bil.

Det siste er ikke minst viktig for å tilfredsstille nært forestående EU-krav til utslipp av klimagassen CO2. De fleste 208-variantene er på riktig side av 100 tallet når det gjelder CO2-utslipp. Den mest gjerrige av dieselvariantene slurper ikke mer enn 0,34 liter per mil. Det gir et utslipp på 87 gram CO2/km, noe som betyr lave avgifter i Norge.

Les også: Bedre enn stasjonsvogn

Det kan komme godt med. På norske salgslister har Peugeot rast betydelig; fra en solid tredje- til en åttendeplass. Markedsandelen nesten halvert - fra 8,4 prosent i 2003 til 4,3 prosent så langt i år.

Satser stort på smått

– Forhåpentlig går det nå bare en vei, oppover, sier informasjonssjef Stian Gihle hos den norske importøren.

Les også: Gatas ramp!

– Peugeot er et klassisk småbilmerke, og vi skal igjen gjøre Peugeot til en dominerende aktør i småbilklassen. I 2013 håper vi at 208 blir blant de tre mest kjøpte småbilene.

Stian Gihle sier at Peugeots småbilkjøpere ikke har for vane å ri veinettet med mye motorkraft, og at de minste motorene derfor kommer til å selge best.

208 prises naturlig nok mot konkurrentene, med VW Polo og Toyota Yaris som de viktigste. Så bilen koster fra 161.900 kroner med tre dører. Legg på 4.000 kroner for to ekstra dører. For 210.000 kroner får du greit utstyrt 208 med 82 hk bensinmotor levert på døra. Ved å bytte til rimeligste dieselvariant (68 hk) kan du legge på 10.000 kroner.

Les også:

Bedre med mindre motor

Den beste Passaten

Erobrer landet

Les flere artikler fra vår motorseksjon her


Les flere nyheter her

Motor
Populært