Meny

Erobrer landet

VOKSER FORT: Intet bilmerke har vokst mer i år enn Kia. Jan Pettersen styrer farten og retningen. Her med den nye kompakte familiebilen Cee'd. (Foto: Øivind Skar)
VOKSER FORT: Intet bilmerke har vokst mer i år enn Kia. Jan Pettersen styrer farten og retningen. Her med den nye kompakte familiebilen Cee'd. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kia går fra suksess til suksess. Importsjef Jan Pettersen vil gjøre Kia til et merke for folk flest – over hele landet.

– Målet er å stabilisere markedsandelen på fem prosent i 2015. Vi skal være blant de ti største bilmerkene, sier Pettersen.

Han tilskrives mye av æren for at Kia nå er større i Norge enn i EU. Markedsandelen bikker 3,3 prosent i Norge årets første kvartal, mens den er på 2,3 prosent i EU/Efta-området. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at intet bilmerke har vokst mer i Norge det siste året enn Kia.

4200 i år

For tre år siden klarte ikke Kia å lokke til seg mer enn 0,6 prosent av nybilkjøperne. Det var ikke slik at det ble snakket stygt om Kia. Man snakket ikke om merket i det hele tatt. Kia sto ikke på folks handleliste. Få kjente til merket, mange hadde ikke engang hørt om det.

– Vi skal selge 4200 biler i år. Øker markedet skal vi klare å skaffe flere biler, framholder Pettersen. Eksempelvis har Kia solgt så mange av firehjulstrekkeren Sportage at leveringstiden en periode strakte seg mot et helt år. Pettersen sier at det nå heldigvis er historie.

Les også: Den beste Passaten

Nå satses det på kompaktbilen Cee'd, som i ompakket og forbedret versjon gjør Kia enda mer aktuell.

Pettersen mener Kia først og fremst tar fra de japanske merkene, fordi bilene er ganske like om man ser litt stort på det.

Vokser sammen

– Våre kundene er vant til å kjøre asiatiske biler, og de har ingen motforestilling mot å kjøre koreansk. De er vant til trygghet og vil ha det slik. Derfor mener vi sju års garanti er viktig. At enkelte av bilmodellene er utviklet og bygges i Europa styrker følelsen av kvalitet, presiserer Pettersen.

Les også: Superkomfortabel luksus-SUV

Hyundai og Kia utvikler biler sammen. Flere av deres modeller bygges over samme tekniske lest, men ser likevel helt forskjellige ut.

– Hyundais suksess er også vår styrke. Det at de koreanske bilmerkene vokser i Norge er viktig for alle, de drar hverandre opp, fortsetter Pettersen.

Chevrolet neste

Chevrolet er et tredje koreansk merke. Chevrolet het opprinnelig Daewoo, grøftekjørte solid økonomisk og ble deretter overtatt av General Motors, verdens største bilprodusent. GM innlemmet så Daewoo i Chevrolet. Chevrolet bygger nå små og mellomstore biler i Korea og store biler i USA.

Nå skinner også Chevrolet i Europa, men foreløpig ikke i Norge. Med ny importør kan det fort endre seg. Se derfor også opp for Chevrolet. Nesten alle Chevrolet til Norge vil være koreanske.

Les mer motorstoff

Motor
Populært