Denne har to personligheter

Bilens Jekyll og Hyde

Mercedes-Benz SLK er først og fremst en kjøremaskin. Foto: Morten Larsen

Nyeste Mercedes-Benz SLK (R172) har en spaltet personlighet; dressert butler og aggressiv kriger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For de som må vite det, står SLK for Sportlich, Leicht, og Kurz, eller Sportslig, Lett og Kort på norsk. Tanken var i sin tid å lage en sportsligere versjon av personbilene.

På 60-tallet var bilene derfor nesten en forminsket versjon av sine større søsken, de første versjonene av SLK var litt feminine i fremtoningen, noe som medførte mange sarkastiske kommentarer og kallenavn. Nå har Mercedes-Benz SLK fått en form den fortjener.

SLK har proporsjoner som signaliserer kjøreglede og ingeniørkunst; et langstrakt panser, sterkt hellende frontrute og to seter ganske langt bak. Det er en flott bil.

Modellen vi fikk utlevert for vår test er en bil som i utgangspunktet er en rimelig modell, men som var utstyrt med det meste en SLK kan utstyres med. Utstyr som gir bilen økt komfort, og utstyr som gjør at man kan velge om bilen skal være en komfortabel langtursbil eller en ulv i fåreklær.

Karosseridesign

Da Mercedes-Benz kom med denne bilen for et år siden, var den i enda større grad en miniversjon av storebror SLR. Men den hadde luftinntak i SLS-design – altså det beste fra to søsken.

Som du kan se av bildene er bakenden stor og litt svulmende, resten av bilen har en klar kileform. Bilen tar seg godt ut i de fleste vinkler og høster mange beundrende blikk. Vår bil var utstyrt med matt lakk, som er nytt og spennende, men som vi synes gir et preg av plastbyggesett i deler av frontpartiet.

Forøvrig synes vi denne bilen er velproporsjonert, spennende og tøff. Den har en rekke detaljer som helt klart har til hensikt å gi bilen SLR-faktor.

At bilen ikke har kalesje men ståltak, synes vi passer denne bilen godt. Alle ulempene med stofftak kan glemmes, og taket folder seg pent ned i bagasjerommet på noen sekunder ved å trykke på en knapp. Showtime!

Interiør

Bak rattet får man umiddelbart kvalitetsfølelsen man er vant med fra Mercedes. Også mange interiørdetaljer er tatt fra SLS. Rattet justeres elektrisk med en liten spak opp og ned, ut og inn - og det i stort monn. Slik skal det være.

Girspaken sitter der den skal, jeg sitter slik jeg skal, og alle innstillingene passer denne testsjåføren perfekt.

Plass

To har god plass, men som ekte sportsvogner flest er tilgjengelig plass til bagasje begrenset. Noen krise er det ikke. Hvis man ikke skal slå ned taket, er det 335 liter tilgjengelig. Dét er faktisk bare 50 liter mindre enn i Citroen DS4. Ettersom taket tar endel plass i bagasjerommet, blir plassen redusert til 225 liter når taket er slått ned.

Sikkerhet

Mercedes-Benz var først ute med kollisjonsputer, og SLK sørger for at fører og passasjer er behørig polstret dersom en ulykke skulle skje. Siste EuroNCAP test er fra 2002 og ikke lenger relevant, men sikkerhet er Mercedes-Benz sin styrke.

Bak «stjerna» i grillen ligger en radar som overvåker trafikken foran bilen. Foto: Morten Larsen.Bak «stjerna» i grillen ligger en radar som overvåker trafikken foran bilen. Foto: Morten Larsen.

Ved påkjørsel bakfra går nakkestøtten fire cm frem og tre opp for å ta imot hodet. Mercedes lanserte PRE-SAFE i 2003 og leverer dette som ekstrautstyr i SLK for under 4.000 kroner.

Undertegnede var under lanseringen av PRE-SAFE med på en realistisk demonstrasjon hvor bilen ble utsatt for en «liksom-ulykke». Lynraskt forbereder bilen seg på ulykken: Noe av det som skjer er at setene retter seg opp, sikkerhetsbeltene blir strammet og rutene lukket, alt som et bidrag til å beskytte passasjerene.

Vår bil var også utstyrt med Brake Assist BAS PLUS, et system som overvåker trafikken foran og varsler dersom bilen foran bråbremser. Når føreren bruker bremsepedalen, sørger bilen selv for å bremse hardt nok til å stanse i tide.


Komfort

Mercedes-Benz er synonymt med status, kvalitet og komfort. Tre ting SLK oser av. Da er det synd at veistøy skjemmer helhetsinntrykket. Nå kan dette være dekkenes skyld, men uansett skulle rullestøy vært bedre maskert ute.

Som en sportslig bil er bilen en anelse stiv, men ikke mer enn man må forvente i et slikt kjøretøy. Stort sett tok vår bil større dumper relativt mykt og distingvert. Utstyrt med Dynamic Handling Package hadde vår bil adaptiv sportsfjæring som kunne settes i sportsmodus. Da strammes støtdemperne opp. Mer om det under avsnittet om kjøreegenskaper.

Les også: Dyrisk stasjonsvogn fra Jaguar

Motor

En bil av dette kaliber synes vi fortjener noe mer enn en 1.800 kubikks firer, selv om den er utstyrt med turbo. Riktignok var vår testbil slett ingen sinke på norske veier med 184 hester, men i en åpen bil øker trivselsfaktoren betydelig ved å høre litt brumming fra en potent motor.

For et bensinhode høres SLK 350 med V6-motor på 3,5 liter fristende ut – men det koster.

Girkasse

SLK 200 og SLK 250 leveres med 6-trinns manuell girkasse som standard. Vår bil var utstyrt med 7G-TRONIC PLUS, en 7-trinns automatkasse med nesten umerkelige girskift under normal kjøring. Med en knapp på senterkontrollen kan man velge mellom Eco, Manuell eller Sport.

Eco er standard for økonomisk kjøring, ved Manuell velger man gir selv – enten på girvelgeren eller ved hendler på rattet. Innstilt på Sport økes motorturtallet og bilen reagerer raskere på ordrene du gir med gasspedalen. Nyttig, for innstilt på Eco synes vi bilen var treg med å respondere på gasspedalen, spesielt når man skal manøvrere i tett bytrafikk.

Kjøreegenskaper

Foran har SLK MacPherson hjuloppheng, bak er det multilink. Vår bil var utstyrt med Dynamic Handling package, som betyr at støtdemperne er elektronisk kontrollert. I praksis betyr det at støtdemperne er adaptive, det vil si at hver demper justeres individuelt etter veiens beskaffenhet og førerens kjørestil.

En S-knapp på dashbordet strammer hjulopphenget vesentlig, og gjør bilen mer sportslig og stivere. Ikke behagelig, men hvis man skal ha en kjøredag på en av landets bilbaner kommer S-knappen godt med.

Direct Steer er også ekstrautstyr. Det består av to komponenter; dels hastighetsadaptiv regulering av servoeffekten på rattet, og dels variabel utveksling på rattet. Det betyr at lavere hastighet gir større servovirkning og større utveksling på tannstangstyringen, som gjør det lett å parkere, samtidig som utveksling og rattfølelse blir bedre i høyere hastigheter på landeveien.

Til kjøreglade bilvenner kan vi melde at rattfølelsen på landeveien var upåklagelig, til de som er bekymret for lukeparkering; det kan gjøres med én finger. Dessuten var vår bil utstyrt med parkeringsassistanse....

Forbruk og miljø

I en slik bil er stopp/start-funksjon og ECO-innstilling på girkassen litt absurd, men det er slik det er. Begge deler kan skrus av med en trykknapp, men dukker automatisk opp neste gang du starter bilen. Fordelen er at drivstofforbruket på SLK 200 er nede i 0,62 liter på mila, og CO2-utslippet 128 g/km.

Utstyr

Vår bil var levert som «Edition 1» og svært godt utstyrt. Innstegsmodellen har allikevel slike ting som sportsseter, bluetooth og audio streaming, sportsratt i nappa skinn, 2-sone klimaanlegg, bremser med hold-funksjon, fartsholder og regnsensor for å nevne noe.

Utstyr koster, og vår testbils utstyr fetet opp prisen med nesten 290.000.

Les også: Bredt glis gjennom svingene

Pris

Innstegsmodellen koster 504.200,-. Nærmeste konkurrenter er BMW Z4 og Audi TT Roadster. Disse har en innstegspris på henholdsvis 463.800,- og 438.700,-. En direkte sammenligning er vanskelig, men SLK synes å ha endel utstyr de to konkurrentene ikke har, slik at den noe høyere prisen bør kunne rettferdiggjøres.

Konklusjon

Vi startet denne artikkelen med å snakke om splittet personlighet. Bilen er i høyeste grad pen og representativ, samtidig som den viser sine gener tilbake til da Mercedes-Benz dominerte motorsporten.

Man sitter godt, og alter pent og ryddig inne i bilen, men ved å trykke på noen knapper og med den rette motoren gi gass, kommer krigeren frem.


Les flere motorsaker her

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden