Klassereise:

A6 Allroad innfrir drømmen

SIGNALEFFEKT: Mye kraft krever fete rør.

Stasjonsvogn med permanent firehjulsdrift og høy prestisje er en drøm for mange. Audis nye A6 Allroad innfrir drømmen – men det koster.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audi A6 Allroad i tall:

Pris fra: Kr 713.400,-

L/B/H: 4,94/1,90/1,47 m

Bagasjerom (VDA): 565 – 1680 l

Tilhengervekt: 2500 kg

Motorer: 204 – 313 hk

Forbruk fra: 0,61 l/mil

CO2-utslipp (EU): 159 g/km

4x4: Alle

Garanti: 5 år

– Dette er bilen som kjøpes av våre mest lojale kunder, sier informasjonssjef Marius Tegneby.

A6 Allroad, med Audis mest avanserte og patenterte firehjulstrekk (quattro), kommer snart i tredje generasjon. den første ble introdusert i 1999.

Dette var bilen som bidro til at myndighetene endret varebilreglene for ti år siden.

A6 Allroad startet som braksuksess i Norge, fordi den var tung og kraftig nok til å kunne selges uten baksete på grønne varebilskilt. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Audi i 2001 solgte 810 A6/A6 Allroad som varebil. Så populær var A6/A6 Allroad at den dette året kjørte inn som den åttende mest kjøpte varebil totalt, og den nest mest kjøpte varebil med 4x4.

Audi A6/A6 Allroads popularitet som lavskattet «budbil» var en medvirkende årsak til at myndighetene trakk i avgiftsbremsen, la om regelverket og tettet dette hullet i avgiftssystemet.

Siden har A6 Allroad fortsatt som høystatus stasjonsvogn, men i mer beskjedent volum.

Hva snakker vi om?

Man tar i utgangspunktet en A6, utstyrer den med luftfjæring, løfter bilen litt opp klipser på noen tøffe plastdetaljer – og vips så er bilen 35-40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende utstyrt A6. Men du er også tøffest i gata.

Audi A6 Allroad en stor bil, hele 4,94 meter lang.

Hvordan er den å kjøre?

Dette kjører naturligvis bra, men komfort vektlegges tyngre enn sportslighet. A6 Allroad befinner seg et sted mellom BMW og Mercedes, hvor BMWs kjøredynamikk overgår A6 Allroad selv om quattrosystemet til Audi normalt gir 60 prosent kraft til bakhjulene og 40 prosent til forhjulene.

Hva er under panseret?

Fire motorer, alle V6:

3,0 l diesel (204 hk, 450 Nm, forbruk 0,61 l/mil).

3,0 l diesel (245 hk, 580 Nm, forbruk 0,63 l/mil).

3,0 l diesel (313 hk, 650 Nm, forbruk 0,67 l/mil).

3,0 l bensin (310 hk, 440 Nm, forbruk 0,89 l/mil).

Hva gjør den spesiell?

Luftfjæringen med mulighet til å løfte bilen hele seks cm til 21,3 cm bakkeklaring gjør det mulig å kjøre seg fast på helt utilgjengelige steder. Husk at dette ikke er noen terrengbil.

Hva er bilens svakheter?

Det koster å flotte seg, og selv julenissen vil svette over ekstrautstyrslisten.

Hvem passer den for?

KLASSEREISE: Kjøretøy for de store og små anledninger.KLASSEREISE: Kjøretøy for de store og små anledninger.

Alle som liker å vise seg fram i venstrefilen.

Hva koster den?

Pris fra 713.400 kroner til snaut millionen. Audi tror seks av ti kjøpere velger rimeligste modell. Allroadkjøpere velger gjerne omfattende utstyrspakker i tillegg.

Konkurrenter?

BMW 5-serie/X5, Mercedes E-klasse/ML, Volvo XC70, Lexus RX 450. Noen vil også velge å kjøpe seg ned til en godt utstyrt VW Passat Alltrack.

Når til Norge?

Bilen lanseres i juni.

Les også:

Den stiligste vinterbilen

Så mye faller bilen i verdi

Her er de verste bruktbilene

Bilekspert: Derfor er tyske biler best

Les alt om bil og motor

Personvernpolicy