Fullhybrid til verdens tøffeste utholdenhetsløp

STILLER TIL START: Audi R18 e-tron quattro stiller til start i Le Mans. Foto: Produsenten

Ekstra spenning i 24 timersløpet på Le Mans.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audi går nye, djerve veier med sin Audi R18 e-tron quattro i årets 24-timersbilløp på Le Mans. To dieselhybrider stiller til start med en ny generasjon firehjulsdrift: e-tron quattro.

Nå skal kombinasjonen av elektromobilitet og en helt ny form for firehjulsdrift testes i 24-timersløpet på Le Mans, verdens tøffeste utholdenhetsløp. Når starten går 16. juni, stiller Audi med fire biler på startstreken, to Audi R18 ultra og to Audi R18 e-tron quattro. De to Audi R18 ultra-bilene er bygget over samme lest som fjorårets vinnerbil, Audi R18 TDI.

Les også: Bilekspert: Derfor er tyske biler best

Bilene er dermed fortsatt drevet av en kraftig V6 TDI-motor, men har fått tilnavnet ultra - betegnelsen på Audis lettvektsteknologi. De to andre bilene er konstruert på samme lave vekt, men har i tillegg en ny generasjon quattro firehjulsdrift under karbon-karosseriet.

Audi R18 e-tron quattro henter kinetisk energi fra forhjulene når bilen bremser, og lagrer energien som elektrisitet ved hjelp av et svinghjul. Den oppsamlede elektrisiteten sendes så ut igjen til forhjulene ved akselerasjon i hastigheter over 120 km/t. V6 TDI-motoren på 510 hk driver bakhjulene, og dermed utfyller kraftkildene hverandre og skaper et nytt prinsipp for firehjulsdrift; e-tron quattro.

Les også: Her er de nye superbilene

Audi er tittelforsvarer i Le Mans 2012. Med seg til start har de flere av førerne fra fjorårets løp, deriblant danske Tom Kristensen som har vunnet Le Mans hele 8 ganger.

Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter

Personvernpolicy