Se Up for denne bilen!

FAMILIEBILDE: Up med fem dører og varianter som kan komme. Familien er langt fra komplett fra start. (FOTO: Produsenten)

Urbanistenes interesse for VWs nye og knøttlille Up overgår forventningene i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Up fra Volkswagen har alt i seg til å bli den nye trendbilen for miljøbevisste urbanister. Bilen er for byfolk som ikke nøyer seg med trikk og tog, men som innimellom må ty til noe så trivielt som en bil.

I utgangspunktet regnet VW med å selge 400 eksemplarer av Up – fra den ankommer Norge i mai og ut året. Nå er disse allerede forhåndssolgt, og bestilling på nye 300 biler er sendt.

Og det kan bli enda flere.

– Vi tror det skal gå greit å skaffe biler, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen hos den norske VW-importøren tørt, vel vitende om at bilsalget i flere viktige europeiske land holder krabbegirfart.

Ny familie

3,54 meter lange Up er første modell i VWs nye bilfamilie. Den er kort i hekken og fyldig ved dørene, og så langt vil den bare bli tatt hjem med fem dører og 60 hk bensinmotor (tre sylindere og 1,0 liters motorvolum). Prisen starter på 123.400 kroner for rimeligste variant (Take Up) og stiger til 145.300 kroner for High Up.

– 80 prosent av våre Up-kunder så langt har valgt den best utstyrte varianten, legger Haugen til. Varianten med tre dører tror ikke Haugen nordmenn vil kjøpe i et slikt antall at det er bryet verd å ta den til Norge.

De fremtidige modellene av Up bør imidlertid være minst like interessante som dagens. Allerede om ett år kommer bilen i elektrisk og avgiftsfri versjon med blant annet tilgang til kollektivfeltene og sentrale kommunale gratisparkeringsplasser.

Les også: Bilene som er billigst i drift

Naturgass

– Vi har dessuten planer om å satse på naturgassversjonen (CNG), fortsetter Haugen, som antyder en pris rundt 160.000 kroner for Eco-Up. Bilen kjører altså både på fossil naturgass og fornybar og CO2-nøytral biogass. Fordelen ligger i det ekstremt lave utslippet av klimagassen CO2 (bare 79 gram/km) og prisgunstig drivstoff.

Gassvarianten skal være klar allerede etter sommerferien. Den inneholder to gasstanker og en ti liters bensintank – i tilfelle gasstankene går tomme og det ikke er fyllestasjoner i nærheten. Total rekkevidde oppgis til 550 kilometer.

Det mest spesielle og interessante med VW Up er likevel systemet «city nødbrems» hvor en radar leser trafikkbildet ti meter foran bilen og analyserer dette kontinuerlig. Oppstår det en hindring og føreren ikke bremser, så bremser bilen selv og stanser om farten er under 30 km/t, altså typisk byfart.

Up er første småbil som får et slikt sikkerhetssystem i standardpakken i Norge.

Ups trillingbrødre heter Skoda Citigo og Seat Mii. Kun Citigo vil bli tatt til Norge, men hvilke varianter, hvilket utstyrsnivå og til hvilke priser er ikke avklart.

Siste reise for en diger bil?
Lanserer bil inspirert av stormer

Her er Suzukis nye lavutslippsbil En av de gjerrigste bilene vi har testet

Flere artikler fra vår motorseksjon.

Personvernpolicy