Siste reise for en diger bil?

LAAANG: Mercedes R-klasse er diger, hele 5,17 meter lang i lengste versjon. Nå kan dens dager være talte. Foto: Øivind Skar Foto: Øivind Skar

Mercedes stopper å selge R-klasse i USA. Er det begynnelsen på slutten for den digre personbilen?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange nordmenn har foretatt den siste reise i en Mercedes R-klasse. Bilens lengde (opptil 5,17 meter) har gjort at den er mye brukt som begravelsesbil, uten at det trengs store ombygninger.

Men nå kan også seksseterens dager være talte etter at Mercedes slutter å selge bilen i USA etter modellåret 2012, skriver Automotive News.

Mercedes-Benz bygger tre biler i USA: GL, ML og R-klasse hvor den lange versjonen av R-klasse er den største av de tre, hele 5,17 meter lang.

Les også: Lanserer bil inspirert av stormer

Men salget har slett ikke gått strykende, selv ikke i landet for gigantiske biler. I hele USA ble det i fjor kun solgt 2385 eksemplarer av en bil som første gang ble introdusert i 2005.

Automotive News skriver at Mercedes fortsetter å selge bilen til 2015 i land som Kina, Mexico og Canada.

På norske veier ruller det derimot ganske mange av Mercedes R-klasse, ikke minst sett i forhold til generelt bilsalg. Og årsaken ligger naturligvis i at bilen er så stor at den kan registreres som lavskattet varebil på grønne skilt. Som toseter koster den rimeligste versjonen (350 CDI) rundt 350.000 kroner mindre (og som begravelsesbil er den helt avgiftsfri).

Les også: Bilene som er billigst i drift

Det betyr at mens det bare ble registrert ni nye R-klasser som personbil i fjor, rullet det hele 69 ut på veiene som varebil, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I tillegg kommer noen til landet som brukte.

Salgsdirektør Reidar Holtedahl hos den norske importøren sier at det ikke foreligger noen planer om å droppe bilen i Norge, men at det heller ikke er signalisert noen etterfølger til dagens modell.

Les også: Her er Suzukis nye lavutslippsbil


Les mer motorstoff

Les flere nyheter her

Personvernpolicy