Samme pris – økt ladetid

TUNG Å DYTTE: Uten strøm er Mitsubishi i-MiEV ikke så lett å flytte. Svakere lader øker nå ladetiden fra seks til åtte timer. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Mitsubishi øker ladetiden på elbilen i-MiEV fra seks til åtte timer, men beholder prisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mitsubishi fremstiller det som en endring til det bedre når 2012-utgaven av fjorårets elbilbestselger i-MiEV oppgraderes teknisk og innvendig. Ladingen på i-MiEV kan nå fjernstyres, og bilen varmes opp eller kjøles ned via strømnettet for å spare batterikapasitet.

Men borte er navigasjonsanlegget.

– Anlegget fungerte ikke godt nok. Oversikt over ladestasjoner lastes jo bare ned via en app på telefonen, sier Bernt G. Jessen, direktør hos den norske Mitsubishi-importøren og mannen bak suksessen med i-MiEV i Norge.

Økt ladetid

Men Mitsubishi har mer på lager som ikke går forbrukernes vei. Importøren erstatter nå 16-ampereladeren som før fulgte med bilen, med en 10-amperelader som blir standard i hele Europa. Endringen øker ladetiden ved tomt batteri fra seks til åtte timer.

– Det gir mulighet til å lade flere steder, hevder Jessen.

Jessen nekter for at endringen har noe å gjøre med lader-diskusjonen knyttet opp mot konkurrenten Nissan Leaf. Nissan nekter av hensyn til brannfare å levere 16-amperelader med Leaf. Skal kunden lade med 16 ampere hjemme eller andre steder, vil Nissan at dette skal skje via fastmontert ladeanlegg installert av Nissans godkjente elfirma. 16.000 kroner koster en slik installasjon.

Les også: VW Tourans triumfferd

I-MiEV-kundene kan fortsatt kjøpe 16-amperelader som ekstrautstyr, men må nå ut med rundt 8000 kroner for laderen.

– Også vi holder på å jobbe fram et stasjonært hjemme-/jobbladeanlegg, sier Jessen, som ikke er fremmed for at Mitsubishi velger samme leverandør som Nissan. Antydet pris er rundt 11.500 kroner pluss moms.

Bra salg

Bernt G. Jessen er raskt med å legge til at salget av i-MiEV er på full fart oppover igjen.

Høyt salg og sterk konkurranse presser fortsatt prisen på elbiler nedover i Norge. Prisraset startet da Nissan Leaf ankom bilbutikkene mot slutten av fjoråret og feide ut Mitsubishi i-MiEV, fjorårets soleklare elbilvinner, og dens tvillingbrødre Citroën C-Zero og Peugeot i-On.

Les også: Viktig Ford pakkes om

Nissan Leaf prises til 255.000 kroner pluss leveringskostnader. I-MiEV som for et halvt år siden koster 240.000 kroner, koster nå 192.500 kroner. Identiske biler fra Citroën og Peugeot (tvillingene) prises på omtrent samme nivå.

Les mer motorstoff

Personvernpolicy