Test av Citroën DS4 Sport THP 200:

Fransk kunstverk på hjul

Foto: Morten Larsen

En kjapp og velformet bil hvor det meste stemmer bra

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det har skjedd mye i Citroëns utviklingsavdeling siden 2CV, populært kalt «jernsenga», eller DS/ID-modellene, populært kalt «padda», rullet rundt på veiene. Rettere sagt «gynget» rundt på veiene er vel mer korrekt når vi snakker om 2CV-en. Bilen som var «som skapt for norsk terreng», som reklamen sa den gang.

Komfort var i hvert fall den gang pre nummer én for franskmenn, og den lille og lette bilen hadde et hjuloppheng med lang fjæringsvei og supermyk fjæring. Resultatet var at den krenget bare den så glimtet av en sving. Dristet man seg til å utfordre sentrifugalkreftene ved å holde klampen i bånn, lå man godt an til å få en eller annen tapperhetsmedalje.

«Padda» hadde sine særegenheter; et helt spesielt fjæringssystem som sørget for at bilen lå «padde flat» i svingene. Humper i asfalten var noe man ikke merket nesten i det hele tatt. Fjæringen var hydraulisk og med en spak kunne man justere høyden på bilen.

En gang så jeg en ID 19 som hadde kollidert med en annen bil i et kryss. Bilen hadde falt delvis fra hverandre, taket hadde løsnet og lå på snei slik hatten til en full mann har en lei tendens til å gjøre. Bilen lå flatt på bakken og en lang stripe olje fortalte at fjæringen var en saga blott.

Felles for de gamle Citroën-bilene var at de hadde sjel, og er høyt skattet av dagens eiere.

Les også: Her finner du flere Citroen-klubber

Mekanisk var bilene sære, for å si det mildt. For en god del år siden tok utviklingsavdelingen i Citroën skrittet over på den mer «normale» siden og begynte å lage biler som mekanisk var konstruert for å skrus på som de fleste andre biler.

Citroën DS4 kom på markedet i høst, og er den mer eksklusive utgaven av Citroën C4.

Karosseridesign

Skulpturell utforming har alltid vært en av franskmennenes styrke. DS4 er etter vår mening en velproporsjonert og linjevakker bil. Bakre del av sidevinduene minner litt om samme parti på Aston Martin, for eksempel DB9. Vi liker blant annet de kraftige hjulbuene og linjen som trekkes fra bakre hjulbue og treffer baklykten, som dermed får del i linjeføringen. Ved første øyekast ser dette ut som en tredørs coupé, men bakdørene er «kamuflert». Godt gjemt finnes det et dørhåndtak, og det spisse vinduet følger med når døren åpnes. Ganske spesiell løsning. De som leter etter en vindussveiv, må lete lenge. Vinduene bak er ikke til å åpne på grunn av den spesielle løsningen.

Interiør

Vår bil var utstyrt med skinnseter hvor sitteputen ga god sidestøtte, litt dårligere sidestøtte i ryggen. Ellers var brytere og hendler stort sett der de skal være. Citroën har nok funnet en detalj ved interiøret som kan vise seg å være svært viktig; lukten. Spesielt kvinner snuste inn lukten av nytt interiør og likte det de kjente. Vi løftet på midtarmlenet og fant en stadig viktigere kontakt; uttak for 230 volt strøm på vår modell.

Les også: Offensive i tøffe tider

Rattet kan justeres alle veier, men vi kunne ønsket oss litt lenger bevegelse inn/ut. Rattets senter står ikke stille som på de større Citroën-modellene, men har et flatt parti på den delen som er ned mot førerens lår. Det venner man seg fort til.

Plass

Forsetene har god plass, det samme kan man ikke si om baksetet. Det er plass nok til voksne der bak, men for at de mest langbente skal få plass, bør ikke forsetene stå for langt bak. Bagasjerommet er derimot ganske romslig, i hvert fall til å være en bil av denne størrelse.

Sikkerhet

Bilen har seks kollisjonsputer, to foran fører og passasjer, to sideputer og to gardinkollisjonsputer. I Euro NCAP fikk den fem stjerner og gode resultater på beskyttelse av voksne og barn. Den skårer 90 prosent for voksne og 80 prosent for barn, hvilket er meget bra. Vår testbil var utstyrt med et nødoppringningssystem som Citroën har fått en pris av Euro NCAP for. Når bilen blir utsatt for en ulykke, ringes en alarmsentral opp, og de kan da ta kontakt med dem som sitter i bilen. I en slik situasjon får sentralen i tillegg oppgitt bilens siste posisjoner slik at den lettere kan lokaliseres.

Komfort

I dagens moderne biler er prioriteringen av kjøreegenskaper satt høyt. Så høyt at det på dårlig vei kan bli i overkant stumpete. Vi kan trygt si at den myke fjæringen til Citroën 2CV er et tilbakelagt stadium. DS4 er stillegående og en svært komfortabel bil, men kjøreegenskaper og komfort blir alltid et kompromiss. Denne modellen heter Sport og er en svært sportslig bil. Slik sett er denne så komfortabel som man kan forvente.

Motor

To bensinmotorer og to dieselmotorer er tilgjengelige. Vår bil var særdeles sportslig, med den største bensinmotoren på 200 hk og et godt dreiemoment på 275 Nm. Dette gjør at bilen både er svært så sportslig og allikevel fleksibel. Under hard belastning gir motoren fra seg et nydelig lydbilde. Dieselmotorene gir mer dreiemoment og bedre drivstofføkonomi, men kan gi andre ulemper.

Girkasse

Med den minste bensinmotoren får man en femtrinns girkasse. Vår modell hadde en sekstrinns manuell kasse, men DS4 THP 160 leveres med en sekstrinns automatkasse. Vår bil var presis og lett og fin å gire.

Les også: Transformert USA-ikon

Kjøreegenskaper

Under kjøring på normal, norsk landevei får man ikke satt bilen under de helt store prøvelser, men selv med vinterdekk satt bilen som klistret til veien. Sideveis G-krefter var fenomenale. Vi ble imponert, og kunne godt tenkt oss å prøve bilen på bane. Konklusjon: Høy kjøreglede-faktor.

Forbruk og miljø

Alt etter hvilken motor man velger kan drivstofforbruket bli fra 0,45 på mila ved blandet kjøring til 0,65 liter på vår 200-hesters bil. Slett ikke verst.

Utstyr

Dette er en av Citroëns mer påkostede biler, og den kommer i tre varianter; Design, Style og Sport. Som seg hør og bør er disse modellene utstyrt i varierende grad, Design har 16-tommers felger, Style 17 og Sport 18.

Så kan man velge og vrake fra utstyrslisten til bankkontoen er tom. Her er det mye godsaker å velge i, og det er mulig å komponere en riktig velutstyrt bil.

Les også: Mediespekket luksusbil

Pris

Rimeligste modell koster i utgangspunktet 263.900 kroner. Da får man kurvelysfunksjon (som for øvrig Citroën ID 19 kom med allerede i 1967), bakkstartassistanse, sidespeil med varme og kjørekomputer, for å nevne noe.

Konklusjon

En vakker bil som folk snur seg etter og beundrer. Komfortabel, velutstyrt og økonomisk. Litt lite benplass i baksetet, men ellers en romslig bil. Konkurrenter er blant annet Audi A3 og Alfa Romeo Giulietta.

Tekniske data Citroën DS4

VTi120 THP 200 e-HDi 110 HDi 160

Pris, kr 263.900 404.900 269.900 344.900

Pris testbil 426.900

Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje 4 på linje 4 på linje

Slagvolum, cm3 1.598 1.598 1.560 1.997

Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 10,8 7,9 11,3 8,6

Toppfart, km/t 193 235 190 212

Motoreffekt, hk/kW 120/88 200/147 112/82 163/120

Dreiemoment, Nm 160v/4.250 275v/1.700 270v/1.750 340v/2.000

Co2-utslipp (gram/km) 144 149 118 134

Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,62 0,64 0,45 0,51

Svingdiameter, meter 10,7 10,7 10,7 10,7

Lengde (mm) 4.275 4.275 4.275 4.275

Bredde (mm, inkl speil) 1.810 1.810 1.810 1.810

Høyde (mm) 1.522 1.522 1.522 1.522

Akselavstand (mm) 2.607 2.607 2.607 2.607

Vekt (kg) 1.205 1.316 1.295 1.320

Nyttelast 550 504 515 260

Vekt på takgrind 55 55 55 55

Tilhengervekt m/brems kg 1.250 1.250 1.550 1.550

Bagasjerom min/maks liter 385/1.021 385/1.021 385/1.021 385/1.021

Drivstofftank (liter) 60 60 60 60

Drivstoff Bensin Bensin Diesel Diesel

Girkasse 5 trinns man 6 trinns man 6 trinns man 6 trinns man

Kollisjonsputer 6 6 6 6

Stabilitetskontroll og antispinn Ja Ja Ja Ja

Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden