En fremtid på strøm og bensin

PÅ STRØM OG BENSIN: Helene Formo, Opels informasjonssjef, tror mange kvinner vil falle både for Amperas miljøvennlighet og for designen.

Viser de ladbare hybridbilene veien til en utslippsfri biltilværelse? Tja, men det er fortsatt langt fram.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opel Ampera i tall
Pris fra:Kr 380.000


L/B/H:4,50/1,79/1,44 m

Vekt:1657 kg

Bagasjerom (VDA):310 l

Elmotor:150 hk

Dragkraft:370 Nm

Bensinmotor:85 hk

Forbruk (EU):0,12 l/mil

Testet forbruk bensin*:0,58 l/mil

CO2-utslipp (EU):fra 27 g/km

Tilhenger:Nei

Garanti:5 år

EuroNCAP:5 stjerner

* I hybrid modus med tom batteripakke.

Klumpete ladekabel

Bilindustrien må gjøre noe med ladekablene til ladbare hybrider for å få folk til å bruke dem.


Ladekabelen til elbiler og ladbare hybrider representerer et problem. Den er i hovedsak lik for de ulike biltypene: diger, forholdsvis tung og ganske klumpete. På en ren elbil slipper du ikke unna å bruke den, men det gjør du på de ladbare hybridene fordi de – sett fra et brukerståsted – fungerer akkurat like godt om batteripakken ikke lades.

Vi tror produsentene må finne fram til et mye smartere ladekabelsystem for å få brukerne til å dra fram denne kabelen hver gang de skal lade bilen. Ellers kommer kabelen til å bli hengende i garasjen, og bilen vil kun bli ladet når den står der. Det var neppe slik konstruktørene hadde tenkt seg de ladbare hybridene.

Hva med å se litt nærmere på hvordan støvsugerprodusentene har løst problemet?

Stans i produksjonen

Salget av hybride Chevrolet Volt/Opel Ampera går trådt, og produksjonen er stanset for å redusere lageret av biler.


General Motors (GM) opprinnelige plan var årlig å selge 60.000 Volt/Ampera. Antallet ble siden redusert til 45.000 enheter. Nå er produksjonen stanset inntil GMs lager av ferdigbygde biler er nede på et forsvarlig nivå.

Til tross for omfattende insentiver fra amerikanske myndigheter for å få folk til å kvitte seg med bensinslukerne, solgte GM ifølge Automotive News kun 7671 eksemplarer av Volt i hele fjor.

Chevrolet Volt, med tvillingmodellen Opel Ampera for Europa, er langt fra blitt hva GM, verdens største bilprodusent, hadde drømt om. Spørsmål fra amerikanske myndigheter i fjor høst om bilens sikkerhet etter en brann gjorde ikke situasjonen bedre.

Opel Ampera er akkurat kåret til Årets Bil for 2012 i Europa på grunn av den banebrytende teknologien. I Ampera, tvillingbroren til Chevrolet Volt i USA, kombineres det beste fra elbilen og det beste fra bensinbilen – i det minste i teorien.

Stopper ikke

Ampera et elbilen som ikke stopper. For når batteriene er tomme, starter en 82 hk motor (rekkeviddeforlenger) opp og driver bilens strømgenerator. Derfor kan reisen i Ampera fortsette så lenge det er fossilt drivstoff på tanken, i dette tilfellet bensin. Genialt?

Les også: Nordisk Magellano ferdigtegnet

Jo, det er nok det, men heller ikke Ampera er treet som vokser inn i himmelen. Vi har, sammen med bladet BIL, prøvekjørt ett av de tre eksemplarene av Ampera som så langt befinner seg i landet. Kjøringen foregikk både med og uten strøm på batteripakken. Vi har sett hvordan den fungerer i byen og i Bygde-Norge, på smale landeveier og på motorveier. Og vi har testet ut hvor langt vi kom under helt normal kjøring med temperaturer mellom 3 og 8 plussgrader før den fulladede batteripakken var tom: 51,2 kilometer for å være helt nøyaktig.

Uten elbilfordeler

Ampera er elbilen uten elbilens økonomiske fordeler i Norge. Den slipper ikke unna bilavgiftene og momsen. Ikke slipper den til i kollektivfeltene eller gratis gjennom bomringene heller, og så langt får den ikke parkere gratis på offentlig eide parkeringsplasser. Årsaken ligger i rekkeviddeforlengeren.

Den eneste fordelen er at det lave CO2-utslippet gir så lav avgift at det delvis kompenserer for kostbar teknologi. Derfor prises Ampera til 380.000 kroner når den betydelig forsinket snart kommer i salg.

Les også: Enklere liv uten dørstolpe

Etter sommeren introduserer Toyota en ladbar variant av den kjente hybridbilen Prius. Prius får i praksis sannsynligvis ikke mer enn en tredel av elrekkevidden til Ampera, men vil til gjengjeld koste rundt 55.000 kroner mindre (325.000 kroner).

Liv og lære

Offisielt oppgis utslippet av klimagassen CO2 til kun 27 gram/km fordi forbruket i den offisielle kjøresyklusen begrenses til beskjedne 0,12 liter per mil.

Ampera er udiskutabelt utslippsfri og ganske så stille å kjøre så lenge den går på strøm. 150 elektriske hestekrefter med maksimal dragkraft fra stillestående (370 Nm) gjør den til en ganske rask kompaktbil.

Les også: Oceanmaster med nyheter

Dessuten er Ampera bedre og morsommere å kjøre enn Prius. Den ser tøff ut og vekker betydelig oppsikt i trafikken. Instrumenteringen består av to store skjermer og minner mest om en moderne flycockpit.

Trang bak

Men alt er ikke like greit. I baksetet får kun to plass fordi batteripakken stjeler midtsetet. Takhøyden bak og bagasjeplassen begrenses mer enn i de fleste konvensjonelle biler. Dette er med andre ord ikke bilen du kjører for plassens skyld, men fordi du er teknologiopptatt og har råd til å kjøpe deg litt grønn samvittighet. Å kjøre Ampera gir følelsen av å bryte ny vei i trafikken og å være med å introdusere et nytt kapittel i bilhistorien.

Les også: Mye motor for pengene

Men hvor utslippsvennlig er egentlig Ampera? Ja, det spørsmålet kan først stilles når batteripakken er tom for vanlig strøm og bilen går over til å være hybrid. Er det energieffektivt å la en bensinmotor produsere strømmen som forbrukes av bilens elmotor?

0,577 liter/mil

Spørsmålet må besvares med et tja. I bensinmodus kontrollmålte vi Amperas forbruk over en strekning på 413 kilometer, gjennom fem norske fylker. Målingen viste at Ampera brukte 0,577 liter/mil. Det gir 133,6 gram/km i CO2-utslipp. Den høye batterivekten (rundt 200 kilo) trekker forbruket opp.

Les også: Denne bilen kan krympe

Forbruket er naturligvis milevidt fra vognkortoppgitt CO2-utslipp, men samtidig slett ikke urimelig til en såpass tung bil (1657 kilo) å være. Tallet sier dessuten mest om hvor gal den offisielle kjøresyklusen er i forhold til praktisk bruk av bilen.

Best på korte turer

Siden du nå vet hvor langt du kan regne med å komme før batteripakken er tom, og du vet hva bilen forbruker i bensinmodus, så er det bare å sette seg ned med kalkulator og beregne enhver tenkelig kjøretur. Eksempelvis vil Ampera slurpe i seg 25,89 liter bensin på en 500 km lang kjøretur når starten foregår med fulladede batterier. Det gir et utslipp på hele kjøreturen på 119,9 gram CO2.

Les også: Her er bilnyhetene fra Genève

Konklusjon: Ampera er det miljøvennlige og utslippsfrie alternativet så lenge den kjøres i elmodus. Tom for strøm oppfører Ampera seg som et helt vanlig bil. Miljøvennligheten avtar med avstanden til stikkontakten.

Les mer motorstoff

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden