Enklere liv uten dørstolpe

ÅPNES HELT: Å åpne hele siden på bilen gjør det mye enklere å komme inn og ut av Fords nye B-Max. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

GENÈVE: Ford fjerner midtre dørstolpe – og gjør livet enklere for dem som skal inn og ut av bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange har sikkert tenkt tanken, men ingen har fått det til før nå. Ford er nemlig ute med en liten flerbruksbil uten den irriterende dørstolpen mellom for- og bakdørene. Dessuten glir bakdørene på skinner, istedenfor å være hengslet i bakkant som på de fleste andre biler, også flerbruksbiler.

Opel begynte

Det begynte med at Opel snudde hengslene på siste generasjon av Meriva, også den en flott familiebil i nedre prissjikt. Opels tanke var at om bakdørene åpnet bakover, slik de gjorde på biler i gamle dager, ble det lettere å komme inn og ut av bilen. Ideelt ikke minst for eldre og foreldre som skal plassere barn i barnesete.

Det er denne tanken Ford har spilt videre på ved å ta bort hele dørstolpen, og samtidig la bakdørene gli på skinner. Dermed er de først ute med en helt ny måte å tenke fleksibilitet på. I tillegg til at baksetene naturligvis kan foldes flate, kan det samme gjøres med passasjersetet foran, slik at lange gjenstander enkelt fraktes inne i bilen. Smart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilbransjeanalytikere sier at Ford har funnet på en genial, men kostbar løsning. De frykter at det kan gå med B-Max som det gjorde med Peugeot 1007 (liten bil med kun skyvedører) og Renault Modus. Begge var biler langt forut for sin tid, men prisen det kostet å produsere dem var mer enn kundene var villig til å betale.

Til Norge i år

B-Max, som entrer Norge senere i år, utstyres med Fords nye Eco-Boost motor med kun én liters motorvolum og tre sylindere. Likevel yter den friske 100 eller 125 hk motoreffekt, og leverer dragkraft som en råsterk dieselmotor. Denne nye bensinmotorgenerasjonen er et resultat av EUs krav om lavere forbruk og utslipp, samtidig som motorene slipper unna dieselmotorenes problemer med høyt utslipp av nitrøse (NOx) gasser.

Det var nettopp de høye NOx-verdiene som kommer ut av eksosrøret dieselbilene som startet siste års høyrøstede debatt om å forby biler med dieselmotor i byer på enkelte dager i året.

Les flere bilnyheter

Mer fra Genève-messen:

Disse kan bli «verdens beste bil»

Se video: Her blir Lamborghinis ekstrembil avduket

F for Falcon fra Bentley

Nye Audi A3 debuterte med et smell